Zaterdag 31/10/2020

Inzamelingsactie in nieuw jasje

De lijnen van een barcode bewegen steeds sneller tot ze een sliert spaghetti rond een vork vormen. De commentaarstem zegt: “Een barcode schenken is voedsel schenken. Vraag de folder met barcodes in je Delhaizesupermarkt en geef een maaltijd aan zij die het nodig hebben”.Opdrachtgever is de Belgische Federatie van Voedselbanken. Met de campagne wil de vzw de Week van de Voedselbanken (nog tot 21 oktober) onder de aandacht brengen. De tv-spot moet ook duidelijk maken dat de techniek voor voed-selinzameling veranderd is. Terwijl consumenten vroeger een plastic zakje met droge voeding deponeerden, worden nu barcodes ingescand aan de kassa en dat bedrag wordt gestort op een rekening waarmee de Voedselbanken dan (naargelang de noden en op basis van een weloverwogen dieet) het voedsel aankopen bij Delhaize.De Belgische Federatie van Voedselbanken deed een beroep op het Antwerpse reclamebureau GERMAINE, dat de hele inzamelingsactie opfriste. “Nu moeten de consumenten niet langer zelf producten kiezen, waardoor alles sneller gaat en veel milieuvriendelijker is”, zegt Dirk Domen, creatief directeur van GERMAINE. “En de Federatie krijgt uitsluitend de producten die ze het hardst nodig heeft.”Voor de animatiefilm schakelde het reclamebureau 3D-artiest Rizon Parein in. “Hij is een natuurtalent”, zegt Domen. “Het idee en de invulling zijn bij ons ontstaan, maar we hebben hem veel speelruimte en artistieke vrijheid gegeven.” Met het animatiefilmpje hoopt GERMAINE ook een jonger publiek aan te spreken. “Veel mensen weten niet dat in onze maatschappij dagelijks meer dan 114.000 mensen honger lijden.”Naast de tv-spot maakte GERMAINE ook drie printadvertenties die onderverdeeld zijn in verschillende eetmomenten: het ontbijt (met de visual van een boterham), de lunch (een vis) en het avondeten (de spaghetti). Daarbij worden ook de bedragen vermeld die consumenten kunnen geven: 1,5, 3 en 6 euro. Johan Verminnen blijft de peter van de organisatie. “Hij duikt niet meer op in de tv-spot, maar wordt wel nog als herkenningspunt in de winkelcommunicatie opgevoerd”, besluit Dirk Domen.Adverteerder: Belgische Federatie van Voedselbanken Reclamebureau:GERMAINEAccount manager: Jan BoschmansCreatief directeur: Dirk DomenArtdirector: Jef BoesCopy: Pieter Claeys3D-artiest: Rizon Parein

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234