Dinsdag 22/10/2019

INXS leeft verder in lightversie met nieuwe frontman

Popbands onthoofd van hun iconische frontman moeten altijd een beetje balanceren tussen parodie en coverband. INXS beloofde met zijn 'vervangfrontman' naar buiten te komen 'like you've never seen them before'. Michael Hutchence doen vergeten lukt evenwel niet.

Na een succesrijke carrière als een van de allerbeste frontmannen ter wereld en het aan zijn degen rijgen van Kylie, Helena Christensen en Paula Yates, ontnam Michael Hutchence zich in 1997 het leven. Mooier dan Bon Jovi, charismatischer dan Bono en gezegend met een stem waar David Coverdale jaloers op zou zijn. Nick Cave zong 'Into My Arms' op zijn begrafenis, U2 laat geen kans onbenut om zijn respect te tonen en zelfs The Smashing Pumpkins namen met 'Shame' een ode aan hem op.

Het is kortom een nogal ondankbare job om deze superfrontman te vervangen. Iets wat in het verleden met Jon Stevens, Terence Trent D'Arby en de uit een Idool-achtige wedstrijd geplukte J.D. Fortune al snel mocht blijken. En toch: nu lijkt het alsof ze in de Noord-Ierse Ciaran Gribbin gevonden hebben wat The Doors ook in Ian Astbury vonden.

Gehuld in een soort rijkswachtuniformen bleek al snel dat het toch meer coverband dan parodie zou worden. Goed, als Hutchence' charisma met een grote, sierlijke hoofdletter C dient geschreven moet Gribbin het met heel wat minder stellen en ook als volksmenner zit hij nog lang niet op het zelfde niveau. Toch kreeg hij de Vooruit al bij het derde nummer, 'Suicide Blonde', aan het springen en liet de blonde backingzangeres zich onderweg gewillig verleiden.

Een goeie graadmeter bij popbands zijn ook altijd de ballads. Waar 'By My Side' een hap uit je hart hoort te nemen klonk het uit de mond van Gribbin iets te vlak, iets te Aerosmith. Niettegenstaande kneep 'Beautiful Girl' je strot dicht als vanouds. Bovendien was het charmant hoe de nieuwe frontman toegaf weinig recht te hebben in de voetsporen van Hutchence te treden om vervolgens even plaats te maken voor het 'echte' INXS in de vorm van de Farrisbroers die een akoestische versie van 'Don't Change' brachten. Mooi.

Gribbin hield wel een aantal trucjes achter de hand om deze hitmachine in goede banen te leiden. Door bijvoorbeeld bij 'Original Sin' plots op het balkon te verschijnen of het publiek haast geruisloos terug naar de eighties te vervoeren met het krachtige trio 'Need You Tonight', 'New Sensation' en een prachtig 'Never Tear Us Apart'. Met 'Tiny Summer' kondigden ze nieuw werk aan; maar uit deze setlist bleek vooral dat de band meer dan 20 meteen herkenbare wereldhits heeft geschreven die allesbehalve gedateerd klonken. Samengevat: de fun, de hits maar geen Hutchence.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234