Dinsdag 18/01/2022

NieuwsWegenwerken

Investering van 40 miljoen maar toekomst onzeker voor Gents ‘brokkelviaduct’

De renovatiewerken aan het E17-viaduct in Gent zijn af. Beeld BELGA
De renovatiewerken aan het E17-viaduct in Gent zijn af.Beeld BELGA

In Gent is het grootste deel van de werken aan het ‘brokkelviaduct’, waarover de E17 loopt, afgerond. Dat is vroeger dan verwacht en een opsteker voor het verkeer. De renovatiewerken vergden een investering van zowat 40 miljoen euro. Toch betekent dat niet dat de levensduur van het viaduct sowieso met enkele enkele decennia is verlengd. Zowel omwonenden als mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) zien het viaduct liever verdwijnen en de zoektocht naar een alternatief is al begonnen.

Redactie

Het E17-viaduct is gebouwd in 1960 maar heeft een problematische geschiedenis van onderhoudswerken achter de rug en werd enkele jaren geleden zelfs een verkiezingsthema toen vallende brokstukken een lijnbus hadden beschadigd. Begin vorig jaar startten een reeks ingrijpende renovatiewerken maar de werf werd geplaagd door een reeks ongevallen.

Door verbeterde signalisatie en enkele meevallers is het grootste deel van de werken deze week achter de rug. Het verouderde beton, dat barsten begon te vertonen, is aangepakt. Luidruchtige voegen zijn opgevuld en de geluidsschermen zijn opgewaardeerd. Vanaf woensdag 6 oktober komt er een einde aan de verkeershinder. Onderaan het viaduct wordt er nog verder gewerkt aan lokale betonherstellingen. Dat duurt nog tot het einde van dit jaar.

Daarna is de levensduur van het viaduct met minstens tien jaar verlengd. Er komen ook een reeks investeringen om een snelwegparking af te sluiten en camera’s te plaatsen. Die werken zijn in principe gepland in de loop van 2022.

De komende jaren loopt bovendien een grondige analyse van alle mogelijkheden om de Europese snelweg met minder buurtlawaai Gent te laten flankeren. De werkvennootschap overlegt daarom met de buurt en alle betrokken partijen en sloot geen toekomstscenario’s uit. Zo is het niet uitgesloten dat op termijn voor een ander tracé of zelfs een tunnel wordt gekozen. In dat geval moet het pas gerenoveerde viaduct tegen de vlakte.

Voor het zover is, moet niet alleen het nodige studiewerk gebeuren. Vlaanderen moet daarop de nodige financiële middelen voorzien. “Ik kan niet vooruitlopen op de procedure”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Die wijst op de inspraak die voorzien wordt in de ontwerpfase.

Omwonenden zijn voorzichtig positief over de laatste renovatiewerken, die volgens voorzitter Hans Verbeeck van Viadukaduk grondiger zijn aangepakt dan een herstellingsoperatie in 2004. Verbeeck blijft op termijn wel pleiten voor een alternatief voor de enorme brug.

En ook Gents mobiliteitsschepen Filip Watteeuw vindt de lawaaioverlast en de vervuiling te problematisch om het viaduct in zijn huidige vorm te laten bestaan. De toekomst van het E17-Viaduct in Gentbrugge wordt onder de loep genomen als een ‘Complex Project’.

Naast de lokale besturen van Gent, Melle, Merelbeke en Destelbergen worden ook administraties, bewonersgroepen en belangenorganisaties gehoord. “Een werk van lange adem”, legt de minister uit, “dat minstens tienjaar in beslag neemt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234