Woensdag 16/06/2021

Investeren in zeeschepen krijgt wind van voren

'Er worden prognoses uitgegeven die niet re�el zijn'

Janine Meijer

Probeer eens iets anders en investeer in een zeeschip. In een wat? Ja, in een zeeschip. Voor zo'n 5.000 euro kunt u eigenaar worden van 20 centimeter zeeschip. Een investering die loont, zegt het Nederlandse emissiehuis De Vereenigde Compagnieën. Nee, zegt Rolf Bakker van Shipcom. "Het rendemment wordt te mooi voorgesteld."

Desondanks belooft De Vereenigde Compagnieën een gemiddeld rendement van 14 procent. "Als je investeert in een zeeschip word je een soort aandeelhouder en deel je in de winst die het schip maakt met het vervoeren van vracht", legt Willem Hooyer uit. "Bij de verkoop van het schip, na tien jaar, krijg je nog eens extra een deel van de winst."

Volgens Hooyer investeren jaarlijks duizenden Nederlanders en Belgen via commanditaire vennootschappen in Nederlandse zeeschepen. De Vereenigde Compagnieën heeft zo'n 36 zeeschepen geregistreerd staan die voor in totaal 35 miljoen euro in stukjes zijn 'verkocht' aan investeerders. Een zeeschip brengt volgens Hooyer zo'n 6.600 euro per dag op. "Daar moeten de kosten van de bemanning, olie en de havengelden nog van worden afgetrokken. Maar in totaal blijft er per jaar toch een mooi rendement over." Het investeren in zeeschepen is volgens Hooyer erg lonend, omdat er op de winst amper belasting moet worden betaald.

Het Duitse emissiehuis MPC Capital, een concurrent van De Vereenigde Compagnieën, heeft in totaal zo'n 91 sleepboten, bullcarriers en containerschepen in zijn bestand, die in totaal goed zijn voor een geïnvesteerd vermogen van 3,9 miljard euro. Münchmeyer Petersen & Co Capital, de Nederlandse tak van het Duitse emissiehuis, is daarmee marktleider op het gebied van investeringen in zeeschepen bij onze noorderburen. Volgens financieel directeur Ed van Gameren kunnen investeerders bij hem rekenen op een rendement van 12 tot 16 procent afhankelijk van het soort schip waar in wordt geïnvesteerd. "Het rendement van investeren in zeeschepen wordt vaak veel te mooi voorgesteld", zegt Rolf Bakker van ShipCon. Dat bedrijf beoordeelt investeringsprojecten van zeeschepen in opdracht van de rederij. Investeren in zeeschepen kan rechtstreeks via de rederij of via emissiehuizen. "Er worden prognoses uitgegeven die niet reëel zijn. Op die manier wordt de markt flink opgepompt, met alle gevolgen van dien." Bakker weet dat in de huidige markt een rendement van 7 à 8 procent normaal is. Meer is volgens hem niet haalbaar. "De hoge rendementen zijn gebaseerd op een voorspelde verkoopwinst na tien of elf jaar, maar niemand weet of die verkoopwinst inderdaad gerealiseerd zal worden. Daar kan nog helemaal niets over gezegd worden."

Investeren in zeeschepen is iets wat stamt uit de zeventiende eeuw, de tijd van de Oost-Indische Compagnie, legt Bakker uit. Rederijen kunnen meestal niet zelfstandig het kapitaal verzamelen voor de aankoop van zeeschepen. De investeringsstructuur heeft volgens Bakker aan populariteit ingeboet. "Tot 2002 bestonden er veel belastingtechnische incentives om mensen aan te zetten tot investeringen in zeeschepen. Sinds twee jaar is een aantal van die maatregelen in Nederland geschrapt, waardoor het fiscaal minder gunstig is geworden."

Nederland speelt in de wereld van de scheepsfinanciering een bescheiden rol. Een grotere is weggelegd voor Duitsland. Vorig jaar stond er bij banken daar voor 54,5 miljard euro aan scheepsfinanciering uit. In België zijn er bijna geen rederijen die aan scheepsfinanciering doen. Maar Belgen kunnen zich bij Nederlandse emissiehuizen inschrijven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234