Maandag 24/02/2020

Investeer eens in een tekening

Op kunstbeurzen draait het vooral om geld. Maar Art on Paper is anders. Met een focus op hedendaagse tekenkunst biedt het al voor de derde keer een platform aan een interessante niche, in de gebouwen van de Brusselse cultuurtempel Bozar.

Art on Paper is anders dan de doorsnee kunstbeurs, waar rijkelui die het breed kunnen laten hangen, wat rondslenteren. Om te beginnen is het geen beurs waar schilderijen of beeldhouwwerken staan uitgestald, maar ligt de focus op een bijzondere niche: de hedendaagse tekenkunst.

"Tekeningen worden niet altijd naar waarde geschat", legt directrice Adeline d'Ursel uit. "Vaak denkt men dat het niet meer is dan de voorstudie van een toekomstig werk." Daarnaast draait het niet uitsluitend om verkopen, maar wil de beurs ook een ontmoetingsplek zijn voor artiesten. D'Ursel: "Daarom organiseren we ze samen met een gerenommeerde cultuurtempel, Bozar. Op een gewone kunstenbeurs draait alles om verkopen, hier willen we tegelijk een platform bieden."

Monumentale binnenkomer

Voorts blijft het principe van de klassieke kunstbeurs hetzelfde, en zijn het verschillende galeries die er kunstenaars vertegenwoordigen. Toch gebeurt de selectie anders. Een professioneel comité koos 25 kunstenaars, hun galerie verzorgt de soloshow.

"We zetten bewust gevestigde namen naast opkomend talent", zegt d'Ursel. "Maar ook in afkomst is er breed geselecteerd. Ongeveer de helft van de deelnemers komt uit België, maar dit jaar hebben we ook kunstenaars uit Japan en Zuid-Korea." Alles in de kelder van Bozar is te koop, prijzen gaan van 300 tot 80.000 euro.

Daarnaast wordt in een stevig zijprogramma ook teruggekoppeld naar het kunstencentrum dat de beurs huisvest. Centraal, als monumentale binnenkomer, staat de muurtekening van de Oekraïense kunstenares Alevtina Kakhidze (44). Haar werk kreeg de naam I Still Draw Love, Plants and Things, een eigenzinnig antwoord op de oorlog en politieke crisis in haar thuisland.

De tekening is een drieluik, en leest als cartografie. Rechts, in het roze, zien we haar geboortedorp in Oost-Oekraïne, met de tuinen van Kakhidzes moeder die werden ingepalmd door het Russische leger. Links, in het geel, zien we haar kijk op Brussel, en hoe in de Kruidtuin al het mooie wordt uitgesteld, maar de rest aan het oog wordt onttrokken. En in het midden, als het kloppend, groene hart, ligt het dorpje Muzychi bij Kiev, waar de kunstenares momenteel woont en werkt.

"Ze observeert hoe mensen er hun tuin onderhouden, en legt als omstaander de link met politiek en de samenleving", zegt Pauline Hatzigeorgiou, artistiek directeur van Art on Paper. "Alevtina noemt het 'an adult garden', waar de planten goed georganiseerd zijn en daardoor vanzelf groeien, zonder ingrepen van de mens. Het al dan niet slagen, is een kwestie van leven of dood. Het is een metafoor voor de democratie, waarbij de macht bij elk individu ligt. Maar ook voor de situatie in haar thuisland, zonder er een regelrechte kritiek van te maken. Ze heeft dit direct op de muur getekend, de tekening is hoe zij de wereld ziet - alsof we even in haar hoofd kunnen kijken."

Op het gelijkvloers van Bozar liggen nog alledaagse tekeningen van Kakhidze, geordend in drie vitrines volgens dezelfde kleuren als de mural. De kunstenares heeft er ook bijhorende verhalen voor ingesproken, en brengt zaterdag zelfs een stand-up in de Studio. Tot slot krijgt ook Turnhoutenaar William Ludwig Lutgens - winnaar van de Eeckman Art Prize - een eigen plek.

"Het idee dat de tekening een werk op zich kan zijn, dat is het afgelopen decennium steeds meer gaan doordringen", besluit d'Ursel. "En in Brussel willen we onze plek op die markt claimen."

Nog tot 10 september in Bozar, artonpaper.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234