Zondag 25/10/2020

''Invader' bedient gamefanaat én adverteerder op hun wenken'

Wie volgende week naar de krantenboer holt om daar het gloednieuwe Invader Magazine uit de rekken te plukken, komt van een kale kermis thuis. Het nieuwe games- en filmmagazine is het eerste volledig interactieve en uitsluitend digitale maandblad van Vlaanderen.

'Het gaat momenteel niet zo goed in de wereld van de gedrukte magazines." Wie er af en toe de verkoopscijfers van de vaderlandse week -en maandbladen op na slaat, weet dat Invader-hoofdredacteur Ben Allossery zich nog voorzichtig uitdrukt. Allossery was na zeven jaar lang aan het hoofd van de Benelux-versie van het gamesblad Playstation Magazine aan een nieuwe uitdaging toe. Maar gezien de rode cijfers in de sector van de printmedia wou hij voor dat nieuwe project graag van het papier af.

"In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië zijn er al een aantal fantastische digitale titels op de markt. Het Britse gamesblad Edge bijvoorbeeld, of het technologiemagazine Wired, dat als lichtend voorbeeld geldt voor iedereen die met digitale bladen bezig is. Ook het filmmagazine Empire doet leuke dingen met tabletcomputers, maar in Vlaanderen houden uitgevers de boot liever nog wat af. Er zijn natuurlijk wel magazines die digitaal verkrijgbaar zijn, maar ook dan hangen ze heel erg vast aan het papieren origineel."

Nochtans is Allossery ervan overtuigd dat het ook anders kan. Een stuk interactiever, om maar iets te noemen. Bovendien zijn de iPad en consoorten ondertussen voldoende ingeburgerd om ook van magazines die enkel in digitale vorm op de markt komen een succes te maken, denkt Allossery. En hij beschikt over de cijfers om dat te bewijzen. "Een half jaar geleden maakten we bij Playstation Magazine een extra digitale editie om de lancering van de game Assasins Creed III extra in de verf te zetten. In een paar weken tijd is dat gratis magazine 20.000 keer gedownload. Bovendien blijkt dat elk exemplaar gemiddeld vier keer werd aangeklikt. Op die manier kom je toch al aan een meer dan behoorlijk lezerspubliek. Die cijfers hebben ons in de overtuiging gesterkt dat een goed gemaakt interactief digitaal magazine wel degelijk overlevingskansen heeft."

Testcase

Alleen bleek het geen sinecure om een uitgever te vinden die ook die mening was toegedaan. "We zijn bij een hele reeks bedrijven op de koffie gegaan, maar niemand wou echt zijn nek uitsteken." Uiteindelijk gingen Allossery en co. in zee met Add-On Publishing, een beginnende Gentse uitgeverij die zich wil toeleggen op het uitgeven van digitale magazines. "In die zin is Invader Magazine een soort testcase", legt Allossery uit. Dat hij en zijn team voor dat experiment hun heil in de games- en filmwereld zoeken, is geen toeval. "Niet alleen heb ik er heel veel contacten, het is ook een industrie die heel makkelijk beeldmateriaal ter beschikking stelt. En dat is net waarmee je als interactief magazine het verschil kunt maken."

De bedoeling is dat echt elke pagina van Invader Magazine van het scherm spat. Om dat te bereiken moeten niet alleen layouters maar ook journalisten op een andere manier gaan denken. "Die interactiviteit is het vertrekpunt bij elk artikel", vertelt Allossery. "Telkens opnieuw moet je de nadenken over hoe je iets extra aan zo'n artikel kan toevoegen. En dat is niet altijd makkelijk." De journalisten die voor het nieuwe blad werken, moeten ook aan schrijfstijl schaven. "In een gedrukt gamesmagazine ga je vaak nogal beschrijvend te werk. Je legt uit hoe een game er uit ziet, hoe de gameplay werkt, hoe de soundtrack klinkt. In een Invader-stuk is dat eigenlijk overbodige informatie. Wij gooien bij zo'n bespreking gewoon de trailer van de game in kwestie op de pagina."

Die interactiviteit is ook een troef om adverteerders, die in deze crisistijden meer dan ooit angstvallig over hun budgetten waken, over de streep te trekken. "Het is ook voor ons niet makkelijk, maar ik merk tijdens presentaties toch heel veel interesse voor de mogelijkheden die zo'n digitaal magazine ook aan adverteerders biedt. Naast de reguliere advertentieruimte die ze ook in printmedia kunnen kopen, kunnen ze bij ons ook filmpjes en screenshots kwijt. Je kunt als adverteerder bovendien rechtstreeks met onze lezers in contact treden via links naar je Twitter- of Facebookaccount of de bedrijfswebsite."

10.000 downloads

De advertentie-inkomsten zijn natuurlijk maar één kant van het verhaal. Wil Invader overleven, dan zal het ook op de lezersmarkt zijn mannetje moeten staan. Zeker omdat de productiekosten voor een digitaal magazine niet noodzakelijk lager liggen dan bij een papieren exemplaar. "Met druk- en papierkosten en distributie hoef je geen rekening te houden", zegt Allossery. "Maar er komt technisch wel heel wat bij kijken. De layout van zo'n blad vraagt tijd en ook het ontwikkelen van de video-animaties is heel tijdrovend. Bovendien pikken ook de digitale winkels van Apple en Google, waarlangs we Invader aan de man brengen, hun deel van de winst mee."

Hoeveel lezers het blad moet lokken om levensvatbaar te zijn, wil de hoofdredacteur niet kwijt. "Natuurlijk hebben we die oefening gemaakt, maar het heeft weinig zin die rekensom met de rest van de wereld te delen. Als we tegen eind dit jaar elke maand 10.000 downloads zouden hebben, dan zou dat mooi zijn."

Een eerste gratis staal van Invader Magazine kun je vanaf 26 februari downloaden in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Het volledige magazine kost 2,69 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234