Woensdag 23/10/2019

Intussen op De Morgen (1)

Directeur Wim Coessens: 'De waarden waarvoor we kiezen zullen nog duidelijker naar voren komen'

Volgende week verandert uw krant van formaat. Dan schakelen we over naar het zogeheten Berlinerformaat. De opdracht voor redacteur Wilfried Eetezonne was daarom: 'Eetezonne, ga eens wat mensen op de redactie interviewen over onze nieuwe krant.' Waarop hij antwoordde: 'Gaan wij een nieuwe krant maken? Sinds wanneer?' Kortom, met een open geest trekt hij door de redactie op zoek naar alles wat eigenlijk al in die interne memo's stond die hij niet gelezen had. In deze eerste aflevering springt hij binnen bij algemeen directeur van De Morgen Wim Coessens.

'Krant aangepast aan veranderd leespatroon'

Het kantoor van de heer Coessens mag ik meestal betreden als er iets aan de knikker is. Zoals een firmawagen die je (per ongeluk, echt waar) total loss rijdt. Dan heeft de man die mijn loon betaalt niet die levenslustige blik in zijn ogen waarvoor hij nochtans wijd en zijd bekend staat. Op de dag van het interview is dat gelukkig anders. "Ik ben nog nooit geïnterviewd door een van onze journalisten", zegt hij met zijn krachtige doch vriendelijke stem. Dat treft, want ik heb nog nooit de hand geïnterviewd die me voedt.

Naar het schijnt gaan we van formaat veranderen? Het Berlinerformaat.

Wim Coessens: "Klopt. Op 25 april ligt onze nieuwe krant er. De naam komt uiteraard uit de Berlijnse krantenwereld, waar het formaat zijn ingang vond. Het is hetzelfde krantenformaat dat Le Monde gebruikt en sinds vorig jaar ook Le Soir. Het zit tussen het klassieke broadsheetformaat, waarvan De Morgen altijd al de kleinere versie was, en het tabloid.

"Ons huidige formaat, het zogeheten Belgische formaat, is er trouwens gekomen omdat het ideaal was voor de postzakken van de postbodes. We zijn nog het enige land ter wereld dat dit formaat gebruikt. De grote kranten zijn uit de tijd aan het geraken voor een jong, mobiel, stedelijk publiek dat een handige krant wil.

"Maar voor ons gaat het om veel meer dan zomaar een formaatverandering. We willen een nieuwe krant maken waarvan we geloven dat ze toekomst heeft. Volgens ons is Berliner het beste en mooiste formaat om die nieuwe krant te maken."

Er is dus nog toekomst voor de gedrukte krant.

"Je hebt voorlopig nog een job, hoor. De Persgroep (de uitgeverij van De Morgen, WE) investeert 100 miljoen euro in dit project en we hebben een nieuwe drukkerij gebouwd in Lokeren. Dat doe je niet als je niet gelooft in de toekomst. Het einde van de kranten wordt al decennialang aangekondigd. Maar de functie van de krant is wél veranderd in het medialandschap.

"Vroeger was de krant de primaire nieuwsbron. Vandaag kennen mensen meestal al het belangrijkste nieuws voor ze de krant lezen, via radio, tv, gsm en internet. Een krant moet dus de meerwaarde bieden van diepgang, achtergrond, eigen invalshoeken, eigenzinnige keuzes. Mensen voelen zich ook meer betrokken bij hun krant dan bij een radiostation of een internetsite."

Juist daarom: ik hou van mijn krant zoals ze is. Dat moet je niet veranderen.

"Wees gerust, het wordt eerder een evolutie dan een revolutie. We willen geen vervreemding. Je zult het gevoel hebben dat de krant vernieuwt en de waarden waarvoor we kiezen zullen nog duidelijker naar voren komen, maar het blijft jouw krant. Het fundamentele karakter van De Morgen blijft behouden; we passen de krant alleen aan het veranderende leespatroon aan."

Als Berliner het beste formaat is, waarom zijn wij dan de enige Vlaamse krant die het gebruikt?

"Omdat wij met de nieuwe drukkerij het geluk hebben van nul te kunnen beginnen. We hadden ook op tabloid kunnen gaan, maar een tabloid heeft veel beperkingen. Je bent verplicht om in één katern te drukken, bijvoorbeeld. Ook de pagina-opbouw is moeilijker omdat de bladspiegel kleiner is, waardoor je problemen krijgt met het leesritme. Bij een tabloid bladeren mensen alleen maar door een krant. Bij het Berlinerformaat heb je al die problemen niet."

Er wordt 100 miljoen geïnvesteerd, zegt u.

"De grootste investering in de geschiedenis van De Persgroep."

Wat als het project mislukt?

(verbaasd) "Dat is geen optie. Er kunnen zaken fout gaan, waarop we zullen moeten inspelen, maar mislukken is geen optie."

Wat gaat u missen van de oude krant.

"Ach, een nieuwe fase heeft altijd iets emotioneels, maar ik heb niet het gevoel dat we compromissen hebben moeten sluiten of dat we zaken overboord gooien."

Waar iedereen van wakker ligt: zal ik mijn groenten nog kunnen kuisen op het nieuwe formaat?

(lacht) "Veel beter dan op een tabloid."

Nog een laatste punt. Wat mijn loon betreft...

"Ik denk dat we rond zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234