Woensdag 21/04/2021

Intranet: simpel is beter

undefined

Hoe simpeler, hoe saaier en des te korter de terugverdientijd. Dat blijkt uit een onderzoek dat Netscape heeft laten uitvoeren naar een reeks intranettoepassingen. Tevens blijkt dat de opbrengsten van intranetten opmerkelijk hoog zijn.

Met een relatief eenvoudig elektronisch inkoopsysteem bespaart Silicon Graphics in drie jaar tijd 24 miljoen dollar (ruim 900 miljoen frank). De toepassing levert volgens een studie van International Data Corporation een return on investment (ROI) van 1.427 procent. De investering werd in twee maanden tijd terugverdiend.

De applicatie, Electronic Requisition, automatiseert een typisch inkoopproces: kantoorbenodigdheden voor het bureaupersoneel. De intranettoepassing werkt als volgt: de werknemer vult een elektronisch formulier in, waarbij de benodigdheden in een soort elektronisch boodschappenwagentje worden gedaan. Het formulier wordt verzonden naar de verantwoordelijke manager. Die geeft zijn akkoord, waarop het formulier naar de inkoopafdeling gaat. Vervolgens wordt automatisch een orderbriefje (per fax of e-mail) verzonden naar de leverancier.

Met behulp van het intranet is het mogelijk om binnen de vijf dagen de benodigde kantoorartikelen op het bureau van de aanvrager te krijgen. In het oude systeem, met papieren formulieren, duurde dat drie weken. De intranet-applicatie is in drieëneenhalf maanden gebouwd met behulp van Web tools, Common Gateway Interface scripting (CGI) en Java applets.

Een van de eerste bedrijven die het Web als business tool ontdekte was Digital. In 1993 stormden drie Digital-werknemers het kantoortje van Tim Berners-Lee, de uitvinder van het Web, binnen met de vraag waar hij het schijfje had liggen met de specificaties van het Web. Digital wilde zijn gehele bedrijf rond het Web gaan organiseren. Op 1 oktober 1993 werd de officiële Digital corporate website gelanceerd, waarmee Digital het eerste grote bedrijf was met een website. Digital bracht webserver nummer 490 (momenteel zijn er meer dan 397.000 webservers) in de lucht. Het Digital-intranet is gegroeid. Er zijn 100.000 computeraansluitingen, 1.300 webservers en 45.000 gebruikers. Digital zet voor 210 miljoen dollar om via het Internet.

IBM volgt nu Digital. Volgens het blad Information Week maakt IBM topman Louis Gerstner miljarden dollar vrij om van zijn bedrijf een e-commerce-winkel te maken. 's Werelds grootste computerbedrijf is meestal geen voortrekker, dus als IBM dit doet is het zaak op te letten. Want hoewel het daadwerkelijk online kopen nog maar langzaam toeneemt, oriënteren steeds meer mensen zich via het Web. De aankoopbeslissingen worden meer en meer genomen op basis van via het Web verkregen informatie. Wie daar niet aanwezig is, telt eenvoudig niet meer mee.

In de VS zie je dat sterk. Achterblijvers worden genadeloos afgestraft door slimme nieuwkomers. De Amerikaanse effectenhandelaren Merrill Lynch, Paine Webber en Prudential Securities proberen nu razendsnel en tegen hoge kosten websites voor online effectenhandel op poten te zetten. Deze drie grote zogenaamde full service-brokers waren te laat met e-commerce en verloren daardoor honderduizenden klanten aan nieuwkomer E*trade. Nu moet zij bloeden voor hun onderschatting van het Internet. De verloren klanten kunnen zij slechts terugwinnen door diep in de marges te snijden en door hoge investeringen.

Een ander succesverhaal is het online bedrijfje Fast Parts. Deze website is in het leven geroepen door Gerry Haller. Op een vrijdagavond zat hij in een café in Silicon Valley en hoorde hij twee mannen klagen over het feit dat hun beide bedrijven veel overtollige elektronische componenten in voorraad hadden liggen. Gerry Haller was verbaasd te horen dat de ene man juist dat ene component te kort kwam dat bij de ander overtollig in het magazijn lag. "Waarom koop je die voorraad dan niet?", vroeg hij. De mannen glimlachten: "Wie zegt mij dat ik geen slechte of gebruikte componenten krijg?" Haller pakte dit probleem aan en richtte een website op waardoor bedrijven en leveranciers online met elkaar kunnen handelen in overtollige componenten. Een groot succes zo blijkt. Haller heeft inmiddels vijfhonderd klanten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234