Vrijdag 03/04/2020

Intimiteit onder de melkweg (en elders)

Zo hebben we ze graag, de Belgische fotofestivals: breed, druk en democratisch geprijsd. In Luik draait alles om de liefde, in Knokke houden ze dit jaar wonderlijke landschappen tegen het licht.

Voluit heet het Luikse foto- evenement 'Internationale Biënnale van de Fotografie en de Visuele Kunsten van Luik'. Het initiatief is aan zijn achtste uitgave toe, en dat merk je aan het programma. In de stad aan de Maas weten ze na al die jaren wat goed is; ze kennen hun geschiedenis en hebben oog voor nieuw talent.

De editie 2012 is er eentje om in te lijsten, en dat heeft natuurlijk alles te maken met het thema. Only You Only Me gaat over de liefde en het leven. Het zou een risicoloze keuze kunnen zijn, want we zien toch allemaal graag beelden over graag zien? Toch is het niet zo simpel om een evenwichtig ensemble samen te stellen waarin de liefde in al haar vormen ruimte krijgt. En blind word je er echt niet van.

Met zeven tentoonstellingen en een pak randactiviteiten is er genoeg plaats voor passie, onrust, ontnuchtering en verlies. Kloppend hart is het MAMAC, het museum voor moderne en hedendaagse kunst in het Boveriepark. Voor het museum dicht gaat wegens renovatie mogen we er nog een keer in, zelfs in de reusachtige kelders van meer dan 2.500 vierkante meter. Daar is The Ballad of Sexual Dependency van Nan Goldin te zien, een diashow van 800 beelden die de fotografe zelf op muziek zette. Verderop in het gebouw werd werk van 40 kunstenaars verzameld, met uitschieters als Thomas Chable, Marina Abramovicz, Angel Vergara en JH Engström.

In het centrum voor hedendaagse kunst Les Brasseurs is een zevental verwante geesten neergedaald. Hier zijn de blikvangers de jonggestorven Franse schrijver-fotograaf Hervé Guibert en Lara Gasparotto, ontluikend talent uit Luik - 22 is zij, en met haar krachtige beelden van leeftijdsgenoten heeft zij al een eigen plek veroverd. Kunstschool Saint-Luc biedt onderdak aan gastland Nederland. Het oeuvre van Ed van der Elsken (1925-1990), die in de vroege jaren 50 in Parijs woonde en er zijn beste werk realiseerde, krijgt een echo bij landgenoten als Paul Kooiker en Bertien van Manen.

Het festival verlaat voor een keer de platgetreden paden van galerieën en kunstencentra. De aandoenlijke zwart-witfotootjes die de Luikse autodidact Georges Thiry (1904-1994) maakte van bevriende straatmadelieven - een project met surrealistische trekjes - gaan letterlijk de straat op: op de reclameborden van de firma Decaux zijn zij door de hele stad heen te zien. Een laatste geheime tip is Michel Beine, die zijn sobere en elegante foto's uit de V.S. bij de eeuwenoude kunststichting L'Émulation exposeert.

Wonderland aan zee

Aan de andere kant van het land staat ook het fotofestival van Knokke-Heist weer in de steigers. Op 25 maart gaat een programma van start dat misschien wat minder ambitieus oogt dan vorige edities, maar dat is slechts schijn. Het thema 'Wonderland' is een reflectie over echte en onmogelijke landschappen en lijkt geknipt voor de badstad. Naast klassieke exposities in het cultuurcentrum en het casino wordt er dit jaar een fietsroute langs honderd beelden uitgestippeld, van Heist tot Het Zoute. Ook de binnententoonstellingen zijn nu gratis te bezoeken, en dat is een slimme zet. Al enkele jaren bleek de toegangsprijs, hoe laag ook, voor heel wat dagjesmensen een niet te onderschatten drempel te zijn. Zo breng je de fotografie natuurlijk niet bij een breed publiek.

Hoofdvogel in Knokke is de alomtegenwoordige Nederlandse beeldkunstenaar Ruud van Empel (1958), die lang geleden door de Antwerpse galerie Baudelaire op de kaart werd gezet en sindsdien internationaal is doorgebroken. Niets van wat je op Van Empels beelden ziet, is echt: als een digitale tovenaar knipt en plakt hij honderden, zelfs duizenden fragmenten tot een universum dat alleen in zijn eigen hoofd bestaan - tussen sprookjesbos en jungle. Benieuwd wat de confrontatie met de (al even fictieve) maanreis van Michael Light, de (echte) ijslandschappen van Olaf Otto Becker, de vissers op de Beringzee van Corey Arnold en enkele andere landschapsfotografen oplevert.

Verder in het cultuurcentrum zijn er nog de klassieke actualiteitsbeelden van World Press Photo 2011, de resultaten van de jaarlijkse fotowedstrijd en een ensemble met veertien laureaten van het Centrum voor Beeldexpressie, waar altijd wel fraai werk tussenzit. Dankzij het festival kunnen we ook even naar binnen gluren in de zaal van het casino waar de wandschildering Het betoverde rijk van René Magritte te zien is. Ook dat is een sterk staaltje van beeldcultuur.

Tot 6 mei in Luik (www.bip-liege.org), tot 10 juni in Knokke (www.fotofestival.be).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234