Donderdag 24/10/2019

Intimiderende Denzel Washington niet langer fatsoenlijke held

training day HHHHI

Regie: Antoine Fuqua

'My nigger', zo noemt de ervaren zwarte narcotica-agent Alonzo Harris steevast Jake, zijn nieuwe blanke partner. Nee, Training Day zet niet de idiomen van de blanke en zwarte cultuur op zijn kop en is ook geen originele pastiche op de buddy-film. Er wordt wel teruggegrepen naar enkele geijkte formules van dit genre, maar het resultaat is een bijzonder grimmige, psychologisch intense en moreel ambigue film, terecht omschreven als het meest vitale politiedrama sinds The French Connection en Serpico. Met Denzel Washington, Ethan Hawke, Scott Glenn, Cliff Curtis, Eva Mendes, Tom Berenger, Dr. Dre, Macy Gray en Snoop Dogg. In Training Day vaart er wel iemand een radicale nieuwe koers: Denzel Washington. In deze robuuste, stuwende thriller breekt hij met zijn imago van fatsoenlijke held, opgebouwd in films zoals Glory, Malcolm X en Cry Freedom. Zijn rol als de intimiderende, manipulerende en tegelijk charismatische sergeant-detective Alonzo Harris is zijn meest provocerende en memorabele totnogtoe. Training Day speelt zich af binnen een tijdspanne van vierentwintig uur en volgt Alonzo in zijn confrontatie met zijn nieuwe partner Jake Hoyt, een jonge en ambitieuze maar door en door eerlijke cop. Alonzo, een peptalk spuiend machiavellistisch orakel, wil Jake eerst onderwerpen aan een reeks tests alvorens hem in te lijven bij zijn team dat opereert in South Central en Rampart, de door zwarte en latinogangs gecontroleerde wijken van LA. Net als de door Clint Eastwood vertolkte Frisco-cop in Dirty Harry heeft Alonzo zo zijn eigen onorthodoxe methodes en overschrijdt hij de wet wanneer het hem past. Maar deze keer echter niet alleen om het recht te laten zegevieren.

Het ingenieuze van Training Day is dat je als kijker even verbaasd, verward en verloren bent als Jake (een uitstekende Ethan Hawke), het personage door wiens ogen we de film eigenlijk bekijken. De ware impact of betekenis van sommige scènes dringt immers pas veel later door. Vanaf de eerste scherpe dialogen tussen Washington en Hawke is het duidelijk dat scenarist David Ayer (U-571, The Fast and the Furious) meer in zijn mars heeft dan hij totnogtoe liet vermoeden. Dat geldt trouwens ook voor regisseur Antoine Fuqua (Bait, The Replacement Killers). Fuqua mocht dan nog het harde realisme van grootstadspolitiemelodrama's als Dog Day Afternoon en Serpico voor ogen hebben, zijn pessimistische kijk op het LA-politiemilieu heeft zeker de allure en visuele elegantie van een film als L.A. Confidential.

Luc Joris

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234