Zondag 29/03/2020

Interview u Regisseur Xavier Giannoli over 'Une aventure'

'Dat de twee hoofdpersonen ook in het echt op elkaar verliefd werden, heeft aan de opnamen niets veranderd'

'Slaapwandelaars zijn onweerstaanbaar'

Toen de Franse regisseur Xavier Giannoli zeven was, werd hij samen met zijn vader op een vroege ochtend uit zijn bed gebeld. Voor de deur stond de buurman, de bekende variétézanger Christophe. Hij wilde enkele platte kartonnen dozen in veiligheid brengen, omdat de politie zijn appartement aan het doorzoeken was. In die dozen zaten de bobijnen van Asphalt Jungle en Night of the Hunter. Sindsdien is Giannoli door de filmmicrobe gebeten.

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

Net als in zijn nieuwe film refereert Giannoli (1972) in de loop van het interview voortdurend aan films en cineasten die voor hem belangrijk zijn geweest. Une aventure begint dan ook toepasselijk met een computergestuurde grijparm, die in een lange gang in een videotheek cassettes selecteert. Op monitors zie je onder andere beelden van Bill Morrisons experimentele found footage-film Decasia, een fragment met Maggy Cheung uit Irma Vep, Jean Renoirs French cancan en een portret van surrealist André Breton.

Behalve een film noir over een ziekelijke verliefdheid is Une aventure ook een film over het filmbeeld, dat origineel gelinkt wordt aan het onderwerp slaapwandelen. "Een vriend sprak me over het idee om een film te maken over iemand die verliefd wordt op iemand die slaapwandelt", zegt Giannoli. "Ik heb me dan als een journalist in het onderwerp verdiept. Gewoonlijk hebben we een nogal belachelijk beeld van het slaapwandelen. De film Boniface somnambule met Fernandel is daar een voorbeeld van. Toen ik voor het eerst door surrealisten gemaakte opnames van slaapwandelende mensen zag, vond ik dat ze een onweerstaanbare, verontrustende poëzie hadden. In Une aventure zit een infraroodopname van Gabrielle die in een ziekenhuis door een camera geobserveerd wordt terwijl ze slaapwandelt. Die beelden hebben de hypnotiserende kracht die stille films indertijd hadden.

"Plots krijg je in dat medische milieu een uitbarsting van cinema. Ook de dokter spreekt over die beelden als een regisseur. Hij zoekt iets, maar hij weet niet wat hij zal vinden. Vandaar dat ik wou dat een regisseur, Barbet Schroeder, die rol vertolkte. Dat hypnotische heb ik willen linken met de vervoering die je bij een film verwacht en die je ook voelt wanneer je verliefd bent.

"Ik ben altijd vertrokken van een documentaire bekommernis. Daarom hou ik zo van het eerste uur van The Exorcist, met al die medische tests. Ook de surrealisten zijn altijd nieuwsgierig geweest naar de vreemde zones of gebieden van het menselijke wezen. Maar Une aventure vertelt in de eerste plaats het verhaal van een man die een vrouw wil redden en die vrouw sleept hem mee in een avontuur. Ik hou van het idee van ondergang als gevolg van de liefde, zoals je dat ook in de films van Elia Kazan of in Casino van Scorsese terugvindt."

Tijdens de opnamen van Une aventure werden Ludivine Sagnier (de slaapwandelende Gabrielle) en Nicolas Duvauchelle (haar reddende engel Julien) ook in het echt verliefd. "Ik weet niet of het de film geholpen heeft", zegt Giannoli. "Ik ben er me erg laat van bewust geworden. Hun relatie heeft aan de opnamen niets veranderd. Het heeft de film een interessant reliëf gegeven. Bij momenten geneerde het me, in die zin dat ik er abstractie van moest maken. De film gaat immers over een man die een vrouw probeert te veroveren, maar ik wist dat hij haar in het echte leven al veroverd had."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234