Dinsdag 24/11/2020

Interview Guy Garvey van Elbow: "Ik had verse lucht nodig"

Zanger Guy Garvin in het midden: "Het grote voordeel aan New York is dat ik er volstrekt anoniem kan zijn"Beeld KOS

Ze hebben er hun tijd voor genomen, maar deze week ligt 'The Take Off and Landing of Everything' van Elbow eindelijk in de winkel. Een ándere plaat, vindt zanger Guy Garvey. 'Het zijn nieuwe liefdesliedjes voor een nieuwe stad.'

Manchester, eind vorig jaar. Elbow legt in zijn eigen Blueprintstudio de laatste hand aan de plaat die op dat moment nog geen naam heeft. De grote, bakstenen ruimte houdt het midden tussen een pakhuis en een omgebouwde kerk, en ziet er voor iedereen die de clip van 'Lippy Kids' heeft gezien meteen vertrouwd uit. Die werd net als de twee vorige cd's van de groep hier opgenomen.

Een blik in het gastenboek leert dat de studio recent ook Justin Timberlake, Rihanna, Pharrell Williams, Lady Gaga en Gorillaz over de vloer heeft gehad, maar vraag Guy Garvey om de coolste bezoeker aan te stippen, en hij komt bij Duran Duran uit. "Omdat we daar als kind allemaal enorme fans van waren."

Zelf wijst hij Tame Impala en Little Dragon aan als verwijzingen voor de nieuwe plaat, maar ik moet bij de eerste beluistering van de lange, vaak heel sfeervolle songs eerder aan Pink Floyd denken. Geen slechte referentie. Later, in de pub om de hoek, vraag ik hem wat het voordeel van zo'n eigen studio is. "De meeste groepsleden zijn intussen vader geworden, dus als het niet nodig is om lang van huis te zijn blijven ze liever bij hun familie. Een plaat opnemen voelt bijgevolg aan als het equivalent van een kantoorbaan. Dan nog komt het erop aan om onszelf wat discipline bij te brengen. Er is geen baas in de groep, dus niemand zet je op je nummer als je wat later dan afgesproken de studio binnenwandelt. Alleen kun je op die manier wél de creatieve vibe van de dag verkloten. Dus dan kom je de week nadien vroeger dan de rest, en zet je thee voor de hele groep."

Een van de thema's die als een rode draad door de plaat loopt, is ouder worden. 'I'm reaching the age where decisions are made on the life and the liver', klinkt het in 'Lunette'. Jullie schurken allemaal tegen de veertig aan.
Guy Garvey: "Veertig is de leeftijd waarop je je jeugd begraaft, dus daar heb ik de laatste tijd wel over nagedacht. Het valt niet langer te ontkennen dat ik een volwassene ben, ook al groei je als muzikant natuurlijk nooit écht op. Mijn vader is achtenzeventig, maar onlangs hoorde ik hem zeggen dat hij zich bij momenten nog steeds negentien voelt. Dat stelt me enigszins gerust.
"Ik heb geen kinderen, en sinds kort zelfs geen partner meer. We zijn nog wel vrienden, maar het was geen goed idee om nog langer samen te blijven. Als je andere dingen wilt in het leven, is dat de consequentie. Al heb ik er wel van in de put gezeten. Anderzijds: ik zit in een band waar ik trots op ben, met mensen die ik echt graag zie. En als ik nu niet ga rondkijken op andere plekken, komt het er nooit meer van. Ik heb Kerstmis en Nieuwjaar in Brooklyn gevierd, en dat was geweldig. Een totaal nieuwe
ervaring."

U hebt het merendeel van de teksten voor deze plaat ook in New York geschreven.
"Ik had verse lucht nodig, en dat was onontgonnen gebied voor me. Ik ben heel vertrouwd met Manchester, heb er in de loop der jaren zoveel liefdesbrieven aan geschreven. Maar op de cd staan nieuwe liefdesliedjes voor een nieuwe stad.
"Het grote voordeel van New York is dat ik er volstrekt anoniem kan zijn. Dat is in Manchester onmogelijk geworden. Als ik hier in de hoek van een pub ga zitten en mijn notaboekje bovenhaal, tikt er al iemand op mijn schouder nog voor de eerste zin op papier staat. Er komt altijd wel iemand langs om dronken mee te worden.
"In New York ging ik 's nachts in mijn kamerjas op het balkon van mijn appartementje zitten, en luisterde ik op de computer naar de muziek die we met de groep gemaakt hadden. Dan keek ik naar de maan, dacht aan thuis, en voelde de inspiratie zo opborrelen."

Dit is een fragment uit het interview met Elbow. Het hele gesprek leest u morgen in De Morgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234