Zaterdag 22/01/2022

Internetmonsters worden steeds groter

Monster.com wil een wereldwijde jobmarkt ontwikkelen

De grote portaalsites wedijveren om van pool tot evenaar de wereld in te palmen. De gespecialiseerde portaalsite Monster.com, die actief is op de internationale rekruteringsmarkt, beschouwt zichzelf als een wereldmerk en wil heel Europa met één reclamecampagne bestrijken.

De geheime frustraties van de kaderleden klein en groot, de vertrapte ziel van de ambitieuze magazijnier of miskende directiesecretaresse. De nieuwe televisiecampagne van Monster.be toont, met enige zin voor humor, hoe verkeerd begrepen sociale omgangsvormen op het werk de streber ten gronde kunnen richten. Moet je de baas laten scoren als hij meespeelt tijdens een partijtje voetbal? Een béétje flauw doen of helemaal niet? Voor beter jobadvies: Monster.be, zegt de reclamespot.

Monster.com is een gespecialiseerd jobportaal, de grootste van de VS en één van de vijfhonderd eerste geregistreerde domeinnamen van het internet. In '96 is Monster aan een Europese expansie begonnen. Er kwam eerst in Engeland een lokale site, dan in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Spanje en nu ook Italië. Monster.be ziet er precies zo uit als Monster.sp of Monster.ie.

De nieuwe televisie- en bioscoopcampagne is in Londen door Saatchi & Saatchi gemaakt, voor heel Europa. Een flinke besparing inzake productie, tot hiertoe maakte elke country manager zelf zijn campagnes. In ons land nam country manager Christophe Nottebaert bij de lancering in februari '99 reclamebureau GV/Company onder de arm. Monster.be investeerde het afgelopen jaar ongeveer 37 miljoen frank in reclame. De site was het eerste jaar lang niet winstgevend, en zal het ook dit jaar niet zijn. Monster.com investeert dit jaar in ons land niet minder dan 100 miljoen frank aan reclame.

Monster.com wereldwijd mag er overigens prat op gaan een dotcom-bedrijf te zijn dat al sinds '98 winstgevend is. Sinds Monster.com nu versneld aan expansie werkt in Europa, is het marketingbeleid herzien. Sinds dit voorjaar wordt niet alleen de marketing, maar ook de inhoud van de websites, de verkoopstrategie, de financiën en technologie vanuit Londen beheerd. "Wij werken aan een sterk merk dat in alle landen herkenbaar is", zegt Andrew Wilkinson, managing director van Monster.com Europe. Wat is het nut van een wereldwijd merk? Bij Monster.com gelooft men sterk in de globalisering van de markt. Voor rekrutering is dat niet anders als voor frisdrank of voor shampoo. "De jobzoekers willen een sterk merk", zegt Wilkinson. "Monster moet op de jobmarkt worden wat Amazon op de boekenmarkt is."

In werkelijkheid zijn slechts weinig mensen ernstig op zoek naar een job in het buitenland, weet Christophe Nottebaert, de Belgische country manager. Hooguit 10 procent toont belangstelling voor de jobs op buitenlandse sites. Slechts 5 procent van de aanwervingen is internationaal. Het voordeel van de internationale aanpak ligt volgens hem in gedeelde investeringen voor de software, en gedeelde kennis en knowhow.

Misschien groeit de belangstelling van werkzoekenden voor jobs in het buitenland, maar mensen zullen wellicht graag zo dicht mogelijk bij huis willen werken, weet men bij Monster.com. Werkgevers anderzijds kijken graag over de grenzen. Een aantal multinationals toont wel al belangstelling voor een global deal. Dell bijvoorbeeld, dat wereldwijd met Monster gaat werken. Ook Cisco, Manpower, Adecco en Chrysler pakken hun rekruteringsbeleid internationaal aan.

Amerikaanse IT-bedrijven gebruiken het Monster-kanaal ook wel eens om rechtstreeks in Zuidoost-Azië te rekruteren. Ook vanuit België kan men overal ter wereld via een internationaal platform als Monster solliciteren. Voor de werkgevers is het selecteren van alle elektronische inzendingen evenwel zeer omslachtig, zegt internetkenner Michel Bauwens, coauteur van een rapport over elektronische jobsites in ons land (E-Rekrutering, uitgegeven door March First). "De werkgevers menen het ernstig met de jobs. Maar voor de werkzoekenden is de drempel laag. Eens ze op de jobsite een kennismakingsformulier hebben ingevuld en een CV opgesteld, kunnen ze die met een muisklik of twee naar tientallen verschillende adverteerders sturen. Gemotiveerde kandidaten zijn er wel, maar op elke advertentie reageren honderden surfers tamelijk impulsief en vrijblijvend."

In hun rapport over e-rekrutering wijzen Michel Bauwens en Marc Ernst erop dat de rekruteringsmarkt ook volgens Amerikaanse experts niet aan een snelle consolidering toe is. De wereldwijde rekruteringsmarkt (on line en off line) wordt op 100 miljard dollar geschat. Er zou op het web plaats zijn voor 20.000 nichespelers. Die niches spitsen zich toe op sectoren en regio's in de eerste plaats.

Marc Ernst, thans uitgever van de elektronische nieuwsbrief HRM News, observeert de Belgische human-resourceswereld en de Belgische rekruteringsmarkt in het bijzonder. "Het rekruteren is een lokaal gebeuren. Natuurlijk leven we in een tijd van globalisering en werkgevers zijn multinationals met een wereldwijd imago. Maar vanuit het perspectief van de werkzoekenden is er niets bijzonder opwindends aan een internationaal jobportaal. Zeker niet voor Vlamingen. Het is nu al moeilijk om mensen van onder de kerktoren weg te halen voor een job vijftig kilometer verder. De toegevoegde waarde van de internationale site is dus voor de werkzoekende zeer gering."

Er is veel meer behoefte aan een persoonlijke relatie als toegevoegde waarde, onderstrepen de rekruteringsspecialisten. In Europa beschouwt men de jobkeuze als een ernstige en zeer persoonlijke zaak. De internationale databases lijken op een grootschalige handel in talent, zo niet in mensen. "Het mag best hightech, maar nu moet het ook wat meer high touch worden."

Max Ernst van 'HRM-News' relativeert: 'Natuurlijk leven we in een tijd van globalisering. Maar vanuit het perspectief van de werkzoekenden is er niets bijzonder opwindends aan een internationaal jobportaal'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234