Donderdag 24/06/2021

Update

Internetbankieren geteisterd door virus

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Een schadelijke software teistert al een tiental dagen lang het internetbankieren van grote Belgische banken. Dat schrijft La Dernière Heure. De getroffen banken zijn naar verluidt KBC, Dexia Fortis en ING. Vannamiddag vindt er overleg plaats tussen de financiële instellingen en de Nationale Bank van België (NBB). Ook de Federal Crime Unit (FCCU) zal op het overleg vertegenwoordigd zijn. Consumentenorganisatie Test-Aankoop duldt het niet dat slachtoffers van de schadelijke software bij internetbankieren niet schadeloos gesteld worden.

Tijdens het internetbankieren verschijnt er een pop-up waar de klant gevraagd wordt om een elektronische handtekening te plaatsen. Op het moment van de handtekening, tekent de klant eigenlijk een frauduleuze overschrijving. De kwaadaardige software zou erg moeilijk te bestrijden te zijn.

Hoeveel klanten op die manier geld verloren hebben, en om hoeveel geld het gaat, is niet geweten bij Febelfin. Wel duidt de werkwijze erop dat het om kleine bedragen gaat, maar als er veel slachtoffers zijn, kan dat bedrag natuurlijk oplopen, aldus Febelfinwoordvoerster Pamela Renders.

Computer beveiligen
Renders benadrukt dat het de computer van de klanten is die aangevallen wordt, en dus zeker niet het systeem van de banken. "Het is erg belangrijk dat klanten hun computer voldoende beveiligen. Wanneer er onverwachte pop-ups verschijnen, is het beter om daar niet op in te gaan", aldus Renders. Klanten die een reële schade hebben opgelopen, zullen door de banken vergoed worden.

Bij BNP Paribas Fortis zijn er geen klanten die enige financiële schade hebben opgelopen. Wel is er sprake van enkele meldingen van onregelmatigheden. Bij Dexia spreken ze van een heel beperkt aantal klanten die door de fraude getroffen werden.

Onregelmatigheden
"Er zijn wel enkele meldingen binnengekomen van klanten die tijdens hun transacties iets ongebruikelijk hebben gesignaleerd", aldus Hilde Junius, woordvoerster bij BNP Paribas Fortis. "Het gaat om minder dan 10 meldingen sinds april/mei. Deze worden dan ook telkens opgevolgd. Er is zeker geen sprake van enige financiële schade", zo luidt het verder.

Bij Dexia hebben enkele klanten wel onder de fraude geleden. "Het gaat om een heel beperkt aantal klanten en dus ook om een erg beperkt bedrag. De getroffen klanten worden vergoed", zo luidt het bij woordvoerster Ulrike Pommée. Zowel Dexia als BNP Paribas Fortis benadrukt dat het systeem van internetbankieren veilig is, en dat klanten ervoor moeten zorgen dat hun computers voldoende beveiligd zijn.

Individuele computers
Ook bij KBC liepen er de afgelopen weken enkele meldingen binnen van klanten die tijdens het internetbankieren iets ongebruikelijks opmerkten. "Die meldingen worden dan ook nauwgezet opgevolgd. Het gaat om een erg beperkt aantal pogingen tot fraude", zo zegt Stephane Leunens van KBC. "Geen van onze klanten liep financiële schade op."

De bank benadrukt dat het om een probleem van individuele computers gaat, en dus niet om problemen bij het banksysteem. "Het is ontzettend belangrijk dat mensen hun computers voldoende beveiligen", zo luidt het ook hier weer.

ING
"Een zeer beperkt aantal klanten heeft financiële schade opgelopen door fraude tijdens het internetbankieren", aldus Ilse De Muyer van ING. Daarnaast zijn er de afgelopen weken ook verschillende meldingen van onregelmatigheden gesignaleerd door de klanten.

Of de getroffen klanten ook vergoed worden, wordt momenteel nog onderzocht. "Elk geval wordt apart bekeken", zo zegt De Muyer. Ook ING raadt haar klanten aan om hun computers voldoende te beveiligen.

Geen informaticaspecialist
Test-Aankoop vindt het onaanvaardbaar dat de bank ING de verantwoordelijkheid bij de individuele gebruiker legt. "De gebruiker moet geen informaticaspecialist zijn", schrijft de organisatie op haar website.

Test-Aankoop verzet zich tegen het idee dat elke gebruiker vandaag wordt verondersteld een informaticaspecialist te zijn, die in staat is om eventuele pogingen tot fraude door hackers of piraten op het net te herkennen. "We dulden evenmin dat de banken een consument die zijn antivirussoftware niet heeft geüpdatet, van grove nalatigheid beschuldigen en om die reden elke schadeloosstelling weigeren", aldus de consumentenorganisatie. "Uiteraard moet elke gebruiker de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen, maar in geen geval moet hij het technologische risico bij het gebruik van internetbankieren dragen."

Bank altijd aansprakelijk
Volgens Test-Aankoop is de bank door de wet inzake de elektronische overmaking van geldmiddelen altijd aansprakelijk voor de niet-uitvoering of gebrekkige uitvoering van transacties, en voor transacties die zonder toestemming van de houder worden uitgevoerd. "De bank moet de cliënt dus schadeloos stellen voor elke verrichting die ten onrechte werd uitgevoerd", klinkt het.

De consumentenorganisatie belooft de problematiek goed in de gaten te houden. "Eventuele tekortkomingen op dit gebied zullen we krachtig aanklagen."

Up-to-date virusscanner
De Belgische Federatie van de financiële sector Febelfin meent, naar aanleiding van de recente fraudegevallen bij internetbankieren, dat een goede computerbeveiliging cruciaal is. Het virus dat de fraude veroorzaakt, nestelt zich namelijk op de pc van de gebruiker zelf. Febelfin deelt nog mee dat ieder fraudegeval afzonderlijk bekeken zal worden alvorens een schadevergoeding wordt uitbetaald.

"Twee varianten van het virus werden opgemerkt: Spy Eye en Zeus", zegt Febelfin. "Deze virussen viseren niet enkel internetbankieren maar richten zich ook tot andere vormen van gegevensuitwisseling. Naast een up-to-date virusscanner is ook oplettendheid van de gebruiker bij het ondertekenen van zijn transacties noodzakelijk."

Enkele duizenden euro's
Het internetbankieren van grote Belgische banken kampt al een tiental dagen met schadelijke software. Een aantal klanten heeft daardoor geld verloren. "Concreet gaat het over enkele tientallen gebruikers die effectief schade hebben geleden. De totale schade bedraagt enkele duizenden euro's", aldus Febelfin.

De federatie deelt ook mee dat de Belgische financiële instellingen de fraudegevallen individueel gaan bekijken. "Zij benadrukken dat indien de gebruiker waakzaam is en zijn betalingen te goeder trouw uitvoert, hij vergoed wordt voor de geleden schade."

Veiligheidstips
Febelfin benadrukt dat de veiligheid van internetbankieren alleen in samenwerking met de gebruiker kan gegarandeerd worden. Daarom geeft de federatie enkele veiligheidstips mee: "Plaats enkel een elektronische handtekening voor een opdracht die je verwacht of zelf aanvraagt, stop de transactie bij twijfel onmiddellijk en contacteer je bank en controleer regelmatig je rekeningstand." (belga/sps/adv/ddh)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234