NieuwsOverstromingen Wallonië
Internet bij meer dan 1.100 klanten nog niet hersteld na overstromingen
Een halfjaar na de zware overstromingen in Wallonië moet Proximus nog 1.100 vaste internetaansluitingen in het gebied herstellen. Het telecombedrijf hoopt dat tegen eind juni in orde te krijgen.
Bij de overstromingen raakte de infrastructuur van Proximus in de regio beschadigd. Tijdens een commissiezitting over het telecombedrijf in de Kamer zei voorzitter Stefaan De Clerck dat na tien dagen de mobiele verbindingen voor iedereen hersteld waren. “Voor het vaste netwerk was dat veel complexer. Er waren gebouwen vernield. Het netwerk moest worden heropgebouwd”, legde hij uit.
Momenteel moeten nog meer dan 1.100 klanten aangesloten worden. Een woordvoerder van Proximus verduidelijkt dat het gaat om gezinnen in Pepinster, Kinkempois, Longdoz, Angleur, Chênée, Tilff, Trooz en Verviers. Sommige huizen zijn vernield en soms zijn er moeilijkheden om de koperkabels te herstellen.
In afwachting van de herstelling zocht Proximus andere oplossingen voor zijn klanten, zei De Clerck. Zo versterkte het bedrijf de mobiele dekking in het rampgebied. Bij de herstelling installeert Proximus al zoveel als mogelijk zijn nieuwe glasvezeltechnologie, die sneller internet mogelijk maakt.