Woensdag 05/10/2022

Antwerpse ring

"Internationale toparchitecten willen Antwerpse Ring overkappen"

Artistieke voorstelling van een Ringland-ontwerp. Beeld Ringland
Artistieke voorstelling van een Ringland-ontwerp.Beeld Ringland

Vijftien ontwerpteams hebben zich kandidaat gesteld om een deel van de Antwerpse Ring te overkappen. Overkappingsintendant Alexander D'Hooge staat naar eigen zeggen versteld van de kwaliteit van de bureaus die hebben ingetekend. "Het gaat om ontwerpers uit Japan, de Verenigde Staten, Duitsland, Engeland en ga zo maar door", zegt hij. "Dit project heeft een grote internationale uitstraling."

De kandidaten voor de overkapping konden zich tot vandaag melden. Vijftien teams, meestal samengesteld uit een of meerdere buitenlandse spelers en een Vlaams bureau, dienden een dossier in. Nog voor het zomerreces zullen vijf teams een van de stukken van de Ring krijgen toegewezen. Aan het zesde stuk, de moeilijke zone rond het Sportpaleis, werkt de overkappingsintendant zelf.

"In augustus kunnen de teams dan aan hun opdracht beginnen", zegt D'Hooghe. "Ze krijgen daarvoor een kantoor in de wijk waar ze voor werken. Het is de bedoeling dat ze daar aan hun design schaven, maar ook een draagvlak creëren bij de omwonenden. Tegen april volgend jaar moeten de vijf geselecteerde teams een ontwerp voor hun zone voorleggen."

1,25 miljard
In maart engageerden de Vlaamse regering en de stad Antwerpen zich om een overkapping mogelijk te maken. Daarvoor wordt op termijn 1,25 miljard euro vrijgemaakt, onder meer door de overschotten van het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken te gebruiken.

"Nog dit jaar gaat de schop in de grond voor de bouw van de Oosterweelverbinding zelf", verzekerde Mobiliteitsminister Ben Weyts. "Eind dit jaar starten de werken om een nieuwe park-and-ride met 1.500 plaatsen aan te leggen op Linkeroever."

"Geld opzij zetten"
De Vlaamse oppositie gelooft echter niet dat de regering echt 1,25 miljard euro kan vrijmaken voor de overkapping van de Antwerpse Ring. Dat is een probleem, want de meerderheid hoopt de toekomst van de Oosterweelverbinding in een kamerbrede tekst te gieten, zodat de voornemens ook door een volgende coalitie worden gevolgd.

De overschotten van het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken bedroegen de afgelopen jaren slechts 40 tot 60 miljoen euro. "Daarmee gaan we het gat niet dichtfietsen", zegt Dirk de Kort van CD&V. "Er moet dus een tandje worden bijgestoken, het is ons op dit moment niet duidelijk hoe de financiering zal gebeuren." Wouter Van Besien (Groen) wil dat de regering dit najaar in de meerjarenraming duidelijk maakt waar het geld zal worden gezocht.

"Ik heb geen extra potje van een aantal miljarden in de huidige begroting", reageert minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld). "Het zal ook nog enkele jaren duren vooraleer de eerste middelen voor de overkapping moeten worden uitgegeven. We zorgen ervoor dat we nu geld opzij zetten, en als blijkt dat we er niet raken zal dat gesprek binnen de begrotingsdiscussies gevoerd worden."

Sp.a is bang dat er geld zal worden afgeroomd bij mobiliteitsprojecten in andere regio's om zo kunstmatige overschotten bij het agentschap te creëren. Dat wordt ontkend, maar de regering herinnert er wel aan dat heel Vlaanderen baat heeft bij een vlotte doorstroming in Antwerpen.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234