Donderdag 19/05/2022

'Intermittents' voeren weer actie in Avignon

theater

vlaanderen geeft eigen producties in frankrijk 150.000 euro extra

Brussel

Van onze medewerker

Ludo Dosogne

De tijdelijke werknemers in de Franse culturele sector, de intermittents, zijn nog altijd misnoegd over de verandering van hun statuut. Om de regering-Raffarin en minister van Cultuur Renaud Donnedieu de Vabres onder druk te zetten voeren zij volgende maand opnieuw actie in Avignon. Maar hoogstwaarschijnlijk zal het er minder hard aan toe gaan dan vorig jaar, toen alle voorstellingen werden afgelast. De geprogrammeerde Vlaamse gezelschappen mogen rekenen op 150.000 euro extra subsidie van de Vlaamse Gemeenschap, onder meer voor reis- en verblijfkosten.

De vakbonden krijgen van de nieuwe, tweekoppige festivaldirectie in de Provence-stad een spreekplatform. Hortense Archambault en Vincent Baudriller selecteerden uitsluitend podiumkunstenaars die belangrijke maatschappelijke problemen aankaarten.

"We blijven op de barricaden tot het omstreden protocolakkoord wordt ingetrokken", verwittigt Marc Slijper van vakbond Confédération Générale de Travail (CGT) echter. "Omdat Avignon een van onze belangrijkste actieterreinen is, hebben we er alle voordeel bij dat het voorziene programma normaal wordt afgewerkt. Enkel in uiterste nood kunnen we tot stakingen overgaan."

Half juni bepalen de vakbondsleden de strategie. Om het festival na de catastrofe van de 57ste editie vorig jaar te herlanceren werd het budget met 700.000 euro opgetrokken tot 9,6 miljoen euro. Van de verschillende Franse overheden kwam 2,8 miljoen euro om de schuldenlast door de gederfde ticketinkomsten te dekken.

De Vlaamse gezelschappen die binnenkort naar de Rhône-stad afzakken, zijn niet ongerust. Zakelijk leider John Zwaenepoel van Damaged Goods rekent erop dat de contracten perfect worden nageleefd: "Het festival van Montpellier wordt de volgende testcase voor de intermittents. Voor Meg Stuart en Benoit Lachambre hebben we geen annuleringsverzekering afgesloten. We gaan ervan uit dat ze in het Aubanel-gymnasium probleemloos hun Forgeries, Love and Other Matters kunnen dansen. Ook Hahn Rowe, die de muziek verzorgt, gaat voluit. Allemaal zijn we solidair met de gehavende Franse culturele sector. Maar over de actiemiddelen kun je en moet je discussiëren."

Christel Simons, die de financiële belangen van de Needcompany behartigt, betreurt dat de intermittents, ondanks hun vastberadenheid, hun doel nog niet hebben bereikt. " We zijn niet gewapend tegen eventuele afgelastingen", licht ze toe. "Maar zover zal het niet komen. In Cannes hebben de betrokkenen bewezen dat ze ook in de marge van een festival kunnen opereren. Ze gebruiken andere methodes dan vorig jaar. We zouden het verschrikkelijk vinden als de première van La chambre d'Isabelle niet in het Cloître des Carmes, maar in Basel zou moeten plaatsvinden."

Lieven Thyrion van Les Ballets C de la B spreekt uit ervaring. Elf maanden geleden sneuvelden in Avignon twee producties, ondanks dat Alain Platel voor de openingsvoorstelling op het erepodium in het Pausenpaleis een compromis had voorgesteld, waarbij actievoerders mochten 'meespelen'. "De ploeg van Sidi Larbi Cherkaoui vertrekt opnieuw met hopen energie. Hopelijk blijven we van nare verstoringen en afgelastingen gespaard, en niet alleen om financiële redenen." De voorstelling heet niet toevallig Tempus fugit.

Luk Perceval regisseert in het voormalige Celestijnenklooster de Franse versie van Andromak. Bij het Toneelhuis moet Koen Roofthooft de contracten nog onder de loep nemen. "Pas vandaag zijn de subsidies van de Vlaamse Gemeenschap toegekend. Daardoor vermindert voor het festival de uitkoopsom. Bij de voorbereidende besprekingen hebben we niet eens gesproken over eventuele acties. Sowieso veronderstellen we dat alles normaal verloopt."

Jan Fabre hoopt in de kapel van het Lyceum Saint Joseph eindelijk de Franse première van L'Ange de la mort te kunnen presenteren. Volgend jaar drukt hij als 'geassocieerd artiest' zijn stempel op het hele programma. De Berlijnse theatermaker Thomas Ostermeier is centrale gast en raadgever van de huidige editie. Hij neemt vier producties voor zijn rekening. Na een spectaculaire versie van Büchners Woyzeck in het binnenhof van het Pausenpaleis regisseert hij Ibsens Poppenhuis in de Stadsschouwburg. Ook bewerkte hij Disco Pigs van Enda Walsh en Concert à la carte van Kroetz. Andere blikvangers op het festival zijn Kokain in een regie van Frank Castorf en Groundings naar een idee van Christoph Marthaler. Omdat Nederland vanaf 1 juli EU-voorzitter is, speelt ZT Hollandia zelfs De val van de goden in het Nederlands. In de Benoit XII-zaal, bij het Pausenpaleis, beginnen om 1 uur 's nachts de voorstellingen van La vingt-cinquième heure.

Het festival van Avignon loopt van 3 tot 27 juli. Info: www.festival-avignon.com of 0033-490/27.66.50.

Vakbond CGT: 'We blijven op de barricaden staan, maar stakingen komen er alleen in uiterste nood'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234