Maandag 17/01/2022

Interieur Kortrijk: een stad in permanente beweging

Knokke

Eigen berichtgeving

Agnes Goyvaerts

Mobiliteit, flexibiliteit, nomadisme, immaterieel leven, dat zijn de begrippen waarrond Interieur Kortrijk 2000 wordt opgebouwd. Het programma werd gisteren in grote lijnen gepresenteerd door de nieuwe directeur, Max Borka, in aanwezigheid van onder meer eregast Konstantin Grcic en Andrea Branzi, wiens tentoonstelling opende in het Cultureel Centrum Scharpoord.

Voor de 17de editie van Interieur Kortrijk, een designbeurs met internationale renommee, werd een geheel nieuw team geïnstalleerd. Voorzitter Geert Bekaert en gedelegeerd bestuurder Hubert Sap legden hun functies neer. Architect Christian Kieckens, die het grond plan van de voorbije edities tekende werd vervangen door Anne Mie Depuydt en Erik Van Daele, twee jonge Vlamingen die architectuur studeerden aan Sint Lucas Gent, waar ze nu als docent aan verbonden zijn. Commissaris Marc Dubois maakte plaats voor Max Borka, de eerste directeur die hier een fulltime betrekking van maakt. Boudewijn Delaere, die zestien edities lang instond voor het grafisch beleid, droeg zijn taak over aan Paul Boudens (vooral bekend van zijn grafisch werk voor de modewereld).

Wat is begonnen als een puur commerciële beurs is intussen uitgegroeid tot een combinatie van beurs/tentoonstelling/evenement dat een heel verscheiden publiek aanspreekt. "Hier komen mensen die willen weten wat de toekomst in zijn algemeenheid ons brengt, maar ook mensen die hun toekomstige slaapkamer willen zien", vatte Borka het samen. Of anders gezegd: naar Interieur Kortrijk komt de jetset van de designwereld, maar evengoed mensen uit de buurt die ideeën willen opdoen voor de inrichting van hun flat. Borka: "Het gaat hier over meubelen, maar evengoed over een beetje kunst, filosofie, sociologie... en dat maakt het zoveel boeiender."

De Italiaanse architect/ontwerper Andrea Branzi was van '92 tot '94 strategisch raadgever van de biënnale, maar had er nooit een tentoonstelling van zijn eigen werk. Voor dit jaar zou dat het centrale punt worden, tot bleek dat Scharpoord Knokke al in dezelfde periode een overzichtstentoonstelling had gepland. Vandaar dat de perspresentatie van Interieur gisteren werd gekoppeld aan de vooropening van deze tentoonstelling. Van Branzi kwam destijds het idee om de beurs te groeperen rond een centrale Rambla (verwijzend naar de promenade in Barcelona, designhoofdstad van Europa). Het nieuwe team is gedeeltelijk van het Rambla-idee afgestapt en heeft een grondplan ontwikkeld dat meer aan een metroplattegrond doet denken, of aan een web van internetverbindingen. Eigen aan de tijd is alles beweeglijker en veranderlijk, de tentoonstelling wordt een stad waarin alles voortdurend in beweging is. "Je hebt een plan, je hebt de exposanten, en je hebt tentoonstellingen gepland", zegt Borka, "je bent eigenlijk voortdurend bezig met een stad te bouwen. Er gaan voortdurend dingen mis en dat vind ik fantastisch. Wat we vandaag in ons hoofd hebben, ziet er morgen alweer helemaal anders uit."

Het programma ziet er ambitieus uit, met naast de zorgvuldig geselecteerde standhouders een 35-tal tentoonstellingen. Die zijn enerzijds van jonge designers die door het grote publiek nog ontdekt moeten worden, en anderzijds gevestigde waarden die eind jaren zestig, begin jaren zeventig voor een schokeffect hebben gezorgd in de designwereld en wier ideeën nu opnieuw aan impact winnen. Zoals Konstantin Grcic het verwoordde: "Toen zij begonnen, na de oorlog, was er niets, geen industrie. Mensen als Branzi en Sottsas moesten voortdurend zelf initiatieven nemen. Vandaag word ik langs alle kanten door de industrie gesolliciteerd. Mijn telefoon staat niet stil. Ik moet voortdurend neen zeggen. De positie van design is dus compleet veranderd. Ons probleem is dat alles te comfortabel wordt, we kunnen gewoon kiezen met wie we waarvoor in zee gaan. Dat is een gevaarlijke positie. Er moet opnieuw een soort schok komen, al weet ik ook nog niet goed welke."

Een van de hoogstandjes van deze biënnale worden de vijf hothouses of glazen huizen waarin vijf ontwerpers een woonproject uittekenen. Het zijn oefeningen rond het immateriële en mobiliteit geworden. Of zullen het worden. Want tot de dag van de opening (vrijdag!) 13 oktober, staat niets vast, alles verandert.

Interieur Kortrijk, 13-22 oktober. Andrea Branzi, Objecten en territoria, 10/9 tot 5/11, CC Scharpoord, Meerlaan 32, Knokke

Combinatie designbeurs, tentoonstelling en evenement heeft internationale renommee

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234