Vrijdag 26/02/2021

Interbrew wint en verliest in Groot-Brittannië

Krijgt 1,94 miljard euro voor Carling

Interbrew verkoopt Carling en is daarmee van een probleem in Groot-Brittannië verlost, maar analisten twijfelen of de Leuvense brouwer wel een goede prijs bedongen heeft voor zijn Britse dochter.

Brussel

Eigen berichtgeving

Interbrew maakte maandag in een mededeling bekend dat het zijn Britse dochter Carling Brewers, een onderdeel van Bass, voor 1,94 miljard euro (78,2 miljard frank, 1,2 miljard pond) verkoopt aan de Amerikaanse Adolph Coors Company, de op twee na grootste brouwer in de VS. De verkoop moet nog wel goedgekeurd worden door de Britse overheid.

Dat Interbrew Carling verkoopt, is helemaal geen verrassing. De Belgische brouwerijgroep werd door de Britse overheid verplicht om Carling tegen eind februari van volgend jaar te verkopen. Die verkoop moet vermijden dat Interbrew een te groot marktaandeel krijgt in Groot-Brittannië. De Britse overheid vond dat er gevaar dreigde nadat Interbrew in de lente van vorig jaar Bass overnam.

In de mededeling van Interbrew is geen gram spijt meer te merken over de gedwongen verkoop. Interbrew vindt dat het "een juiste prijs" heeft ontvangen voor Carling en wijst erop dat het nog altijd een aanzienlijk deel van de activiteiten van Bass Brewers kan behouden.

Dat Interbrew nog een belangrijke speler blijft in Groot-Britannië is onbetwistbaar. Zo levert de combinatie van alle Britse activiteiten Interbrew nog een marktaandeel op van 16 procent - na de overname van Bass bedroeg het marktaandeel 32 procent. De groep verkoopt in Groot-Brittannië nu merken als Stella, Tennent's, Boddingtons, Hoegaarden en Bass Ale.

Maar of Interbrew "een juiste prijs" gekregen heeft voor Carling, daar zijn de meningen over verdeeld.

Zo hadden analisten van effectenbank Puilaetco gerekend op een verkoopprijs van 1,35 miljard tot 1,5 miljard Britse pond voor Carling. Het werd dus 'slechts' 1,2 miljard pond. Coors betaalt daarmee amper acht keer de bedrijfscashflow (Ebitda) en dat is minder dan gebruikelijk in de brouwerijsector, merkt Puilaetco op.

Maar Interbrew werpt dan weer op dat het ook voor zijn overgebleven activiteiten in Groot-Britannië, al bij al, niet veel betaald heeft. Zo gaf de brouwer in 2000 voor zijn twee Britse overnames (Whitbread en Bass) samen 2,7 miljard pond uit (4,37 miljard euro, 176,2 miljard frank). Doordat het nu weer 1,2 miljard pond binnenkrijgt, investeerde Interbrew dus netto 1,5 miljard pond (97,6 miljard frank of 2,42 miljard euro) in zijn Britse activiteiten. Die leveren dit jaar een kasstroom (Ebitda) op van 180 miljoen pond (11,7 miljard frank of 291,4 miljoen euro). "De echte investering die we in 2000 in Groot-Brittannië deden, is dus 8,3 keer zo hoog als de Ebitda, wat zeer goed is", zei Corneel Maes, de woordvoerder van Interbrew aan Belga.

Of Interbrew verlies moet boeken op de verkoop van Carling, wilde Maes niet zeggen. Dat wil de Belgische brouwer pas op 13 maart van volgend jaar bekendmaken, samen met de resultaten over 2001.

Toch heeft Interbrew al sinds de verplichting tot het verkopen van Carling rekening gehouden met minwaarden op zijn Britse activiteiten. Zo heeft de brouwer al een eenmalige voorziening van 48,4 miljard frank (1,2 miljard euro) aangelegd in zijn boekhouding om zich in te dekken. Bij het afsluiten van zijn jaarrekeningen zou Interbrew dat bedrag nu herzien.

Ook voor Coors, een brouwer die al 128 jaar bestaat, is de aankoop van Carling geen onbetwist succes. Ook al is Carling het tweede grootste, en een van de weinige groeiende merken op de Britse markt, toch vragen analisten zich af waarom Coors zich zo nodig moest inkopen op de weinig interessante markt voor pils in Groot-Britannië. De markt voor speciaalbier levert hogere marges en meer groei op.

Het meest voor de hand liggende antwoord daarop lijkt te zijn dat Coors dringend voet aan grond wil krijgen in Europa, en daarom meer geld overhad voor Carling dan andere kandidaat-kopers (Heineken, de Britse investeringsmaatschappij Apax Partners en een Brits consortium van Cinven en CVC Capital). Coors haalt bijna al zijn omzet uit de Noord-Amerikaanse markt.

Door de overname van Carling krijgt Coors in een klap een marktaandeel van 18 procent in Groot-Britannië. Daarin zitten bieren als Worthington Creamflow Bitter en Caffrey's Irish Ale. Coors erft ook de 49 procent in een joint-venture met de Nederlandse brouwer Grolsch. Die samenwerking verkoopt Grolsch in Groot-Britannië.

Na de bekendmaking zakte de koers van het aandeel Coors 5 procent tot 56,29 dollar. Beleggers reageerden daarmee bezorgd op de overname. Zo is er vrees dat Coors weinig besparingen kan doorvoeren bij Carling, gewoon omdat er weinig overlapping is met de activiteiten van Coors. Bovendien heeft Coors nog maar weinig succes gehad in het buitenland. In 2000 verkocht Coors voor 82,7 miljoen dollar (3,7 miljard frank) bier buiten de VS, meer dan het dubbele dan in 1997. Maar bij die omzet maakte Coors wel 15,6 miljoen dollar verlies (702 miljoen frank), een verdrievoudiging tegenover 1997. Analisten denken dat Coors nu nog minder tijd en energie zal hebben om Coors Light, zijn voornaamste merk, te promoten.

JS

Interbrew werpt op dat het voor zijn overgebleven activiteiten in Groot-Britannië al bij al niet veel betaald heeft

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234