Maandag 27/06/2022

Interbrew en Philips lanceren persoonlijke tapinstallatie, horeca is niet gelukkig

Luc De Bauw (Horeca Vlaanderen): 'Een glas bier tappen is een specifieke vaardigheid'

Ook thuisblijvers kunnen voortaan bier tappen

Een mens hoeft zijn deur niet meer uit voor een vers getapte pint, zeggen Interbrew en Philips. De twee bedrijven lanceren binnenkort een soort 'Senseo voor bier' op de Belgische markt: een kleine tapinstallatie die vanop de keukenkast frisse glazen Stella Artois of Jupiler serveert. De horeca in het land is er niet blij mee.

Leuven

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

De Nederlandse elektronicagigant Philips verkocht op twee jaar tijd zo'n 800.000 Senseo-toestellen in België. De koffiezetmachine met de 'pads' van koffiebrander Douwe Egberts bereikte daarmee, op een markt die 4,36 miljoen huishoudens telt, een penetratie van ongeveer 18 procent. "De verzadiging nadert", zegt woordvoerder Julien Michiels van Philips België.

Door zijn technologie te koppelen aan een stevig merkproduct in de markt voor snelle verbruiksgoederen (zoals de koffie van Douwe Egberts) probeert Philips in de eerste plaats zijn toestel onmisbaar te maken. Het product wordt verkocht als de echte nieuwigheid en kan enkel worden gebruikt door consumenten die het toestel hebben. Wie het apparaat eenmaal in huis heeft, zit bovendien een beetje vast aan het product van de partner. Zo zit de consument mooi in de tang. De Senseo heeft bewezen dat het werkt en Philips is al enige tijd op zoek naar een bisnummer. Het bedrijf probeerde dat onder meer al met soortgelijke producten als de CoolSkin-scheermachine, die met speciale scheerzeep van Nivea een hybride tussen nat en droog scheren introduceerde. Nu gaat het samen met de Leuvense brouwer Interbrew voor de PerfectDraft: een toestel dat bier van de tapkraan in de huiskamer introduceert.

De thuistap, die vanaf 15 november wordt verkocht in Belgische elektrowinkels en hypermarkten, zal in eerste instantie alleen de pilsbieren Stella Artois en Jupiler kunnen laten vloeien. De bieren worden geleverd in vaatjes van zes liter die na opening een maand lang goed blijven. In het toestel zit een speciale technologie van Philips die het bier op een temperatuur van 3 graden Celsius en tegelijkertijd de druk constant houdt. Het toestel, dat ongeveer tweemaal zo groot is als de Senseo-koffiemachine, beschikt ook over een cijferschermpje dat de hoeveelheid resterend bier in het vaatje en de temperatuur ervan aangeeft. Na gebruik kan het vat worden teruggebracht naar de winkel, waarna men statiegeld terugkrijgt.

Volgens een eigen onderzoek van Interbrew staan u en ik nu al te springen om het toestel in huis te halen. De studie zegt onder meer dat 59 procent van alle Belgen een uitgesproken voorkeur heeft voor bier van de tap, dat 79 procent van al wie minstens één glas bier per maand drinkt wel geïnteresseerd is in een thuistap als de PerfectDraft, en dat 87 procent van de vrouwen van die geïnteresseerden het niet vervelend zou vinden om zo'n toestel in hun keuken te installeren. Volgens commercieel directeur Frédéric de Radigues van Interbrew is de consument altijd wel te vinden voor een product dat een grote toegevoegde waarde biedt, op voorwaarde dat het gemakkelijk te gebruiken is. "Hij wil zichzelf een cadeau doen", zegt De Radigues.

Maar dat gebruiksgemak hangt in grote mate af van de handigheid van de gebruiker. Een eerste test van het toestel gaf een een pint met een buitenmaatse schuimkraag als resultaat. "Na twee of drie keer is men er wel mee weg", zegt de medewerker van Interbrew die de demonstratie begeleidde. Bovendien zit er een soort handleiding bij het toestel, met precieze instructies over hoe men een perfect getapte pint moet serveren. Een makkie dus.

Voorzitter Luc De Bauw van de organisatie Horeca Vlaanderen is daar echter niet zo zeker van. "Het tappen van een glas bier is een specifieke vaardigheid", zegt hij. "Het is een beetje vreemd dat Interbrew, dat zo graag uitpakt met de kwaliteit van zijn bieren, in essentie de kwaliteit van het product laat afhangen van de kundigheid van de consument. Als die laatste niet heeft geleerd hoe hij een glas bier moet tappen, gaat de kwaliteit er een stuk op achteruit."

De horeca is sowieso niet blij met het initiatief van Interbrew. "Ze doen alles om de particuliere markt te veroveren in het nadeel van de consumptie in cafés", zegt De Bauw. "Zes liter is voor hen zes liter. Bovendien stel ik me vragen over het hygiënische aspect. Een cafébaas moet dagelijks zijn leidingen spoelen, maar een thuisgebruiker kan het bier blijkbaar meerdere dagen in het vaatje laten zitten."

Interbrew en Philips denken dat hygiënische element erg goed onder controle te hebben, onder meer door het bier binnen in de vaatjes een tweede keer te omsluiten met een plastic zakje. En de caféhouders hoeven niets te vrezen van de thuistap, zegt De Radigues. "De consumptie in een café wordt in wezen niet bepaald door de kwaliteit van het glas, maar door het moment: de bijeenkomst, het sociale. Men gaat om nog andere redenen naar een café dan om een getapt glas bier."

Als Interbrew en Philips met de PerfectDraft het succes van de Senseo willen overdoen, is er wel de prijs van het toestel die in hun nadeel speelt. Het koffiezetapparaat kon de markt onder meer bestormen omdat het aan een zeer democratische introductieprijs van 70 euro werd gelanceerd. De keukentap van Interbrew en Philips zal 200 euro kosten en ook de prijs van de vaatjes is er niet naast. Die zullen in eerste instantie in hypermarkten worden verkocht en er moet 15 euro per stuk voor betaald worden. Een krat Jupiler of Stella Artois met 24 flesjes van 25 centiliter, die eveneens een totaal volume van 6 liter telt, kost tussen 8,5 en 10 euro in de winkel. De Radigues zegt dat een groot gedeelte van die meerkost wordt gerechtvaardigd door de onderzoeks- en ontwikkelingskosten achter de PerfectDraft, maar geeft toe dat het bedrijf er ook een stevige marge aan overhoudt.

Er zijn plannen om het aanbod aan vaatjes uit te breiden naar andere bieren uit de Interbrew-stal, en de producten moeten op termijn ook (opnieuw de Senseo indachtig) hun weg naar andere landen zien te vinden. Interbrew en Philips wilden daar geen uitspraken over doen, maar een woordvoerder van de Nederlandse vestiging van het elektronicabedrijf zei aan de Nederlandse krant De Financiële Telegraaf dat er voor een Nederlandse lancering aan de eerste helft van volgend jaar wordt gedacht. Bij onze noorderburen bestaat er overigens al een soortgelijk product van megabrouwer Heineken en elektronicaproducent Krups. De BeerTender werd in maart van dit jaar gelanceerd en er zouden volgens Heineken al 500.000 navulvaatjes zijn verkocht. De vaatjes hebben wel een volume van vier liter in plaats van de zes liter in de Stella- en Jupiler-vaatjes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234