Woensdag 27/01/2021

Intendant Vlaamse Opera aan de klaagmuur

Cyclus hedendaagse klassieke dans wordt volgend seizoen vervangen door reeks liedrecitals

Twee grote veranderingen kenmerken het nieuwe seizoen van de Vlaamse Opera: de komst van de nieuwe muziekdirecteur, Massimo Zanetti, en de vervanging van de cyclus 'Hedendaagse klassieke dans' door een reeks liedrecitals. Wellicht liggen aan die laatste beslissing ook financiële overwegingen ten gronde. De financiële toestand van de Vlaamse Opera baart Marc Clémeur immers nog altijd zorgen: "De subsidie van 400 miljoen stijgt niet, terwijl de kosten elk jaar met 10 tot 15 procent stijgen. De federale regering slaagt er wel in voor de Munt een tienjarenplan in elkaar te steken met een te indexeren subsidie van 1,2 miljard (de Munt heeft met haar ateliers echter hogere vaste kosten, SM). Ik hoop dat ik na de verkiezingen meer gehoor zal krijgen, zoniet dreigt voor de Vlaamse Opera de provincialisering. Ik ga niet blijven voortboeren als men denkt dat alles voor vijf frank kan. De kruik gaat zo lang te water tot ze breekt, en er zijn nu al barsten in. Het water sijpelt binnen."

Zanetti zet het seizoen in met Verdi's Requiem, aansluitend dirigeert hij een concertante uitvoering van diens Ernani, een van de weinige opera's waarin Karel V op het toneel staat en dus geschikt voor het Keizer Karel-jaar. Zanetti zal echter niet enkel het Italiaanse repertoire dirigeren. Hij leidt ook de reprise van Le Nozze di Figaro in de regie van Guy Joosten, deze keer met Véronique Gens en Roberto Scaltriti als het gravenpaar. Tot slot dirigeert hij een nieuwe productie van Der fliegende Holländer, geregisseerd door Anthony McDonald.

Om het millennium af te sluiten presenteert de Vlaamse Opera twee belangrijke werken van de twintigste eeuw: Jenufa van Janacek, in een nieuwe productie van Robert Carsen en de gisteren al vermelde Oedipus Rex van Stravinsky, het samenwerkingsverband tussen de drie operahuizen van het land.

Regisseur David McVicar, die vorig jaar de ontdekking was in Idomeneo, keert terug voor Offenbachs Les Contes d'Hoffmann. Barokopera van het jaar is Platée van Rameau, een coproductie met de Parijse opera. Daarvoor komt ex-muziekdirecteur Marc Minkowski terug met zijn Musiciens du Louvre. Ten slotte wordt Madame Butterfly opnieuw opgevoerd in Robert Carsens poëtische enscenering met Silvio Varviso als dirigent.

De symfonische concerten worden geleid door jonge dirigenten aan het begin van een internationale carrière: Balazs Kocsar, Gianandrea Noseda, Ivan Törsz. In het millenniumconcert op oudejaarsavond en nieuwjaar ontmoet de nieuwe generatie Belgische zangers (Anne-Cathérine Gillet en Yves Saelens) de vorige (Rita Gorr) in muziek van Offenbach. Een kinderproductie brengt scenische versies van De Nachtegaal van Theo Loevendie en de Kinderversjes van Leos Janacek, geregisseerd door Bart Van Nuffelen. In het Van Dyck-jaar werkt de Vlaamse Opera mee aan de barokopera La Catena d'Adone' van Domenico Mazzocchi, een tijdgenoot van de schilder.

Volledig nieuw zijn de liedrecitals, telkens drie in Gent en Antwerpen. Het eerste jaar brengt erg hoge kwaliteit, met Christiane Oelze, Thomas Hampson en Susan Graham in Gent en Olaf Bär, Christine Schäfer en Hans Peter Blochwitz in Antwerpen. De recitals kunnen worden gecombineerd met de liedreeks in deSingel (Wolfgang Holzmair, Christoph Prégardien en Stella Doufexis) tot - erg goedkope - abonnementen van drie, zes of negen avonden.

Stephan Moens.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234