Zondag 04/12/2022

Intelligente gemakzucht

Intelligent life, het driemaandelijkse lifestyleblad van The Economist Group, zet in zijn lentenummer een bedachtzame Martin Sheen op zijn classy grijsblauwe cover. Trouwe lezers van deze rubriek zullen zich herinneren dat we enige tijd geleden niet meteen onder de indruk waren van het eerste nummer na de relaunch van dit blad, dat alles weg had van een weinig overdacht plan voor productdiversificatie. Wat het wellicht ook gewoon was, want elk gerespecteerd printmedium wil vandaag zijn eigen advertentiefuik, doet er een omslag rond en schrijft er een paar artikeltjes omheen. Maar ziet! Het interview met Sheen mag dan wel vreemd getimed zijn - waarom de gevierde acteur net nu interviewen? - lezenswaardig is het zeker wel.

De man die iedereen kent van de hotelkamerscène in Apocalypse Now (de roterende ventilator!), heeft zich de laatste jaren vooral onledig gehouden met de politieke serie The West Wing. Nu spreekt hij vrank over de echte Amerikaanse politiek, zijn afkomst en zijn werkethos. De acteur die in meer dan 150 afleveringen zelf voor president speelde, heeft in het begin van de Amerikaanse voorverkiezingen nog de campagne van de geheel weggedeemsterde Bill Richardson gesteund, de huidige gouverneur van New Mexico. Nu gaat hij pal achter Obama staan en hoopt op een ticket waarbij Richardson de tweede naam wordt. Met zijn Spaanse vader en Ierse moeder is Sheen een volbloed Amerikaan en een militante Democraat, die al meer dan vijftig keer werd gearresteerd op politieke betogingen. Zoals bekend zijn Democraten tegenover een Europees publiek er niet vies van om hun anti-Bush-sentimenten nog een stukje scherper te stellen. Sheen is niet anders: "Hij is arrogant. Hij weet niets. Hij is een bullebak."

Een vaste rubriek in Intelligent Life schenkt aandacht aan wat voor 'intelligent hedonisme' moet doorgaan. In dit nummer lijkt de zoektocht naar het genot gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de gemakzucht: 'hoe minder je weet, hoe beter je beslissingen' is het motto van een kort stuk over situaties waarin minder denkwerk betere resultaten oplevert. Een en ander wordt ietwat rommelig onderbouwd door één onderzoek van een Duitse psycholoog die Amerikaanse en Duitse studenten vroeg om telkens de grootste van twee steden te kiezen (San Diego of San Antonio, Detroit of Milwaukee). De Duitsers kozen voor het correcte antwoord de steden die ze kenden (San Diego en Detroit), de Amerikanen beschikten over meer kennis, maar hadden het daarom - zo beweert de psycholoog toch - ook vaker mis.

Disco Davey, Donna en Haggis raakten aan de drank en aan de drugs en belandden op straat, maar vonden een manier om uit de goot te kruipen: een debatgroep aan de universiteit van Durham. Haggis raakte alvast overtuigd: 'Ik dacht dat die studenten anders zouden zijn, maar ik kreeg het gevoel dat ik erbij hoorde.' In een ietwat leeg upperclassblad is een snuifje nostalgie de la boue nooit weg, zo tussen de advertenties voor luxehotels en wodka in designflessen.

(BB)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234