Vrijdag 07/05/2021

Integrale 'De Goddelijke Komedie' in openlucht

'In België wordt nog gespeeld. Nederlandse acteurs voeren een verkrampte act op'

Almere

ANP

De natuur is hun partner, vinden de Nederlandse regisseur Bert Barten en zijn drie hoofdrolspelers nog steeds. De regen van de afgelopen week heeft hun werkomgeving weliswaar omgetoverd in een modderpoel, maar de sfeer is nog steeds prima. Morgen gaat op Landgoed De Kemphaan in Almere hun versie van Dantes La Divina Commedia in première. Het is de eerste keer dat dit literaire meesterwerk van begin tot eind te zien is in Nederland. "We zoeken nog naar het juiste ritme", verklaart Barten.

Het idee voor de openluchtuitvoering van Dantes belangrijke werk ontstond drie jaar geleden. "Ik moest en zou dit doen", zegt Barten. Zijn drie hoofdrolspelers vond de regisseur in België. Ivan Pecnick speelt Dante, Rick Hancké neemt de rol van Vergilius (het verstand) voor

zijn rekening en in de persoon van Peggy Landsheern vond Barten zijn Beatrice. Toeval is dat niet, want de geboren Brabander werkt liever met zuiderburen dan landgenoten. "In België wordt nog gespeeld. Daar heerst een prettige, Bourgondische losheid. Nederlandse acteurs voeren een verkrampte act op", meent hij.

Hancké bekent dat hij nog steeds een beetje sceptisch is over het welslagen van het ambitieuze project. "Maar het is hoe dan ook de moeite waard. De natuur werkt het ene moment tegen je, maar levert soms net zo goed een meerwaarde." Pecnick voegt daaraan toe dat een grote productie als deze zijn eigen wetmatigheden kent. Het gewenste, grove geweld gaat bijvoorbeeld ten koste van de details.

De uitdaging lag voor Barten in de vertoning van het laatste deel van het boek: 'De Hemel'. "We weten over van 'De Hel'. Ook het tweede deel, 'De Louteringsberg', is redelijk bekend. Maar de mystieke ervaring van 'De Hemel' komt bijna nergens aan de orde in theaterstukken over De Goddelijke Komedie."

Volgens Hancké is er sprake van wederzijds respect tussen de regisseur en de cast. Barten wil zich dan ook niet laten gelden als een dreinende regisseur, die zo nodig een plaats tussen de groten van het theater wil veroveren. "Als ik zie dat de cast genoeg heeft gehad, moet ik niet door willen gaan", zegt hij.

De figuranten worden pas sinds een week bij de repetities betrokken. Een van hen is de 62-jarige Hans Wijma uit Weesp, die is ingedeeld bij de groep ellendelingen. Sinds hij met pensioen is, treedt hij regelmatig op als gastverschijning in theaterproducties en soaps. "Ik vind het leuk, maar het was nooit een hartenwens. Om ontdekt te worden, hoef ik het niet meer te doen." La Divina Commedia telt in totaal 150 acteurs, dansers en muzikanten. Barten werkt samen met het Monsterverbond, dat hij al kent van de voorstelling van De Storm ('97). Licht en geluid vormen een essentieel onderdeel van de voorstelling. Tekst is er nauwelijks. Alleen een voice-over rijgt het zevenhonderd jaar oude verhaal aan elkaar.

Barten beseft dat dat waarschijnlijk tegen het zere been is van de theaterliefhebbers. Toch maakt hij zich daar niet te druk om. "Bezoekers mogen er van mij uithalen wat ze willen, al zou het wel mooi zijn als ze iets van de mystieke ervaring oppikken." Barten denkt al aan een soortgelijke uitvoering van Faust. "Alleen Dante en Faust vertellen een compleet verhaal, wat niet wil zeggen dat het na Faust voor mij ophoudt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234