Zaterdag 31/07/2021

straatblog

Instagramschap: niemand is bereikbaar, maar iedereen blijft zichtbaar

null Beeld Karin De Bruyn
Beeld Karin De Bruyn

Guido Everaert is blogger, columnist en consultant.

Komkommertijd, vakanties. Iedereen is weg, niemand is bereikbaar. En iedereen blijft zichtbaar. Via de online kiekjes, onder andere. Meer nog dan de overdosis aan voedselprentjes is het dezer dagen 'bon ton' om aan te geven waar je uithangt. Dat alles gebeurt via Instagram, een erg populaire photosharing service.

Traditiegetrouw krijg je dan zonsondergangen, strandjes, zee en wat vergezichten. Onmiddellijk binnen handbereik. Tof! Plezant zelfs. Misschien één kritische opmerking in de rand. Hou het bij momentopnames! Het hele culturele patrimonium van Ottawa erdoor jagen, met snapshots, niemand heeft daar iets aan. Het is even slaapverwekkend als de diareeksen over de bergvakanties van Nonkel Frans indertijd. Zoals met alles zou het fijn zijn mocht men zich soms vragen stellen over de toegevoegde waarde van zo'n prentje.

Een interessante opmerking werd daarover gemaakt door de creatief directeur van reclamebureau BBDO, Jan Dejonghe, op Twitter:

Bij het video-conceptje is het immers zonneklaar. Niet nadenken levert een slecht filmpje op en een aantal seconden tijdsverlies voor de kijker en dat wordt meteen pijnlijk duidelijk. Voor foto's geldt dat minder. De irritatie is lager omdat het tijdverlies minder groot is. Bij een filmpje verwacht je toch nog altijd een beetje 'plot'. Met foto's is dat een ander verhaal, afdrukken, filtertje over en klaar. Een prentje gemaakt.

Een interessant nevenaspect van services zoals Foursquare en Instagram is de toegenomen transparantie. Je weet waar mensen zitten, tenzij het perfide en doortrapte leugenaars zouden zijn. Wat natuurlijk niet het geval is! We weten waar onze vrienden uithangen. Daar is het voor bedoeld. De 'whereabouts' zouden ze in sporttermen zeggen. Feest, toch ook een beetje voor de thuisblijvers.

Ik herinner me bijvoorbeeld van jaren geleden dat ik mijn bazen op bepaalde periodes bijna niet op kantoor zag. Die mensen hadden belangrijke internationale meetings, waar over het lot van ons bedrijf zou beslist worden. Als kleine garnalen in de organisatie hadden wij ons niet te bemoeien met de locatie van die belangrijke meetings. Ooit zouden wij dat immers ook mogen doen, als we maar lang en hard genoeg werkten.

Wat wel vaststond: het waren altijd uitgelezen plekken, allicht omdat je over infrastructuur moest beschikken om 'leidinggevenden' op te vangen. Ik herinner me niet dat die meetings ooit doorgingen in Kruibeke, Hem of Elbigenalp (niet dat die plekken niet over uitstekende infrastructuur zouden beschikken overigens).

Neen, dat was altijd in Nice, New York, Delhi. Tot de verbeelding sprekende wereldsteden. En er bleef een waas over de tijdsbesteding van onze managers, maar het was onbetwistbaar een drukke agenda.

Dankzij de sociale media kun je dat nu stukken beter volgen. Er wordt aan een adembenemend tempo ingecheckt en getuigenis afgelegd. Om het te delen met ons! Chique hotels, afgewisseld met fijne eettenten en occasioneel krijgen we zicht op de shopping-tour. Dat zal ongetwijfeld ingecalculeerd worden in zo'n programma's. De manager heeft ook nog een leven buiten het werk namelijk.

Misschien moeten de managers van vandaag daar eens een symposium over houden? De impact van hun toegenomen internationale visibiliteit op het moraal van de troepen in het thuisland. Want het blijft natuurlijk niet beperkt tot de zakenreisjes, we kunnen ook even binnengluren op de vakantiebestemmingen van onze bazen. Altijd verhelderend. Prettige vakantie!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234