Zaterdag 24/07/2021

Instagram wil advertenties zonder 'cool factor' te verliezen

Instagram. Beeld REUTERS
Instagram.Beeld REUTERS

Instagram is populair geworden door zijn strakke, no-nonsense vormgeving. Waarschijnlijk komt daar binnenkort verandering in. Instagram zal binnen een jaar beginnen met advertenties.

Dat heeft Emily White, sinds maart Instagrams directeur van bedrijfsvoering, in een interview met de Wall Street Journal gezegd. White, afkomstig van Google en Facebook, is aangesteld om het bedrijf winstgevend te maken. Sinds de start van Instagram in 2010 is er alleen maar heel veel geld in de app geïnvesteerd en is er nooit een cent mee verdiend.

Het is de eerste keer dat openlijk wordt gesproken over een verdienmodel voor het populaire sociale netwerk waar foto's en video's van retro-filters kunnen worden voorzien. Momenteel is Instagram volledig advertentievrij. Oprichter Kevin Systrom heeft altijd gezegd dat hij de app zo 'schoon en simpel' mogelijk wilde houden. Hij zag het vergroten van het gebruikersaantal als zijn belangrijkste doel. Dat is gelukt, inmiddels heeft de app ruim 150 miljoen actieve gebruikers per maand. Toen de app vorig jaar voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, waren dat er nog 30 miljoen.

Cool factor
In theorie zou Instagram met zoveel actieve gebruikers miljoenen kunnen verdienen aan advertenties. Maar het risico is groot dat te veel openlijke marketing Instagram rommelig maakt en de 'cool factor' ondermijnt. De grootste uitdaging van de 35-jarige White is dus om erachter te komen hoe ze een verdienmodel kan integreren zonder haar leden van zich te vervreemden. Ze staat naar eigen zeggen niet onder druk om dit op korte termijn te doen, "maar op de lange termijn moeten we geld gaan verdienen", aldus White.

Momenteel heeft Facebook te leiden onder het verslechterende imago onder tieners. Instagram heeft onder jongeren, die begeerd worden door marketeers, wel nog steeds een goed imago. Het laatste dat Facebook zal willen is dat jongeren ook Instagram verruilen voor een nieuwe, hippe startup. Dat de leden niet heel loyaal zijn aan de dienst, bewijst de crisis met de nieuwe gebruiksvoorwaarden in december 2012. Het aantal actieve gebruikers van de app halveerde toen Instagram aankondigde dat foto's ongevraagd konden worden verkocht derden, onder wie adverteerders. Naar aanleiding van de felle kritiek krabbelde het bedrijf terug, en liet het weten dat het de voorwaarden rond adverteren toch niet zou aanpassen.

Momenteel praat White met verschillende merken die al actief zijn op Instagram. Onder andere Nike, Coca Cola, Levi Strauss & Co. en Ford Motor hebben er accounts en delen foto's ter promotie van het merk, maar hier betalen ze niets voor. De merken genereren bereik met hun foto's doordat gebruikers deze merken volgen vanwege de mooie foto's. Het is de taak van White om hen van de noodzaak te overtuigen om te betalen voor een service, die ze ook gratis kunnen krijgen.

Een foto gemaakt met Instagram. Beeld REUTERS
Een foto gemaakt met Instagram.Beeld REUTERS
Kevin Systrom, oprichter van Instagram. Beeld AFP
Kevin Systrom, oprichter van Instagram.Beeld AFP
Levi Strauss op Instagram Beeld Levi Strauss
Levi Strauss op InstagramBeeld Levi Strauss

Het pad van Facebook
Het is niet bekend of ze hiermee het pad van Facebook wil bewandelen, die merken tegen zich in het harnas jaagt door de inhoud van hun pagina's minder zichtbaar te maken bij hun eigen fans, tenzij ze ervoor betalen. Het team van White onderzoekt op dit moment de mogelijkheid om de 'discover'-functie en de zoekfunctie in de app - waarmee gebruikers nieuwe inhoud ontdekken - in te zetten voor marketingdoeleinden.

Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om bij foto's van producten direct door te kunnen klikken naar de site van een bedrijf. Het bezwaar hierbij is volgens White dat veel mobiele websites ernstig verbeterd moeten worden. White opereert in de geest van Instagram: "Ik ben altijd op zoek naar hoe het simpel te houden."

White vraagt regelmatig advies van Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg, die haar mentor is en haar naar Facebook haalde. Ze zegt te willen voorkomen dat ze dezelfde misstappen als Facebook begaat. Facebook heeft zoveel verschillende advertentiemogelijkheden dat het systeem voor veel adverteerders als veel te gecompliceerd wordt ervaren. Facebook is inmiddels begonnen met het simpeler maken van het advertentiesysteem.

Sheryl Sandberg is de mentor van Emily White en haalde haar naar Facebook. Beeld AP
Sheryl Sandberg is de mentor van Emily White en haalde haar naar Facebook.Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234