Zondag 31/05/2020

Inspirator van Monet en stripmakers

In De tuin van Daubigny toont Luc Cromheecke zijn passie voor de relatief onbekende schilder Daubigny. De Franse impressionist trok met een rivierbootje de natuur in, en was zo Monet tot voorbeeld. Expo's van zowel schilder als stripauteur volgen in Den Haag en Amsterdam.

Nee, eenvoudig was het niet, geeft Luc Cromheecke toe op de vraag of hij makkelijk documentatie kon vinden over de relatief onbekend gebleven impressionist Charles-François Daubigny (1817-1878). "Er zijn maar weinig boeken en de meeste zijn dure antiquarische dingen. Scenarist Bruno De Roover en ik hebben in het rijksarchief in Den Haag boeken en artikels over hem bestudeerd en trokken naar verschillende musea, waaronder Auvers sur Oise waar Daubigny's atelier nog steeds te bezichtigen is."

Cromheecke, die vooral een carrière opbouwde met humoristische gagstrips als Tom Carbon en Taco Zip, heeft zo zijn redenen waarom hij in de ban raakte van deze schilder. Tien jaar geleden ontdekte hij op vakantie de 'therapeutische eigenschappen' van het landschapsschilderen. "Het probleem is dat je de technieken van plein-air schilderen van niemand kunt leren. De boeken en YouTube-filmpjes die ik vond, hadden een zodanig hobbygehalte dat ik er moedeloos van werd. De dosissen kitsch deden pijn aan de ogen. Uiteindelijk ben ik de geschiedenis van het landschapsschilderen grondiger gaan bestuderen, en zo botste ik op Corot en Daubigny. Zij konden profiteren van de net uitgevonden verftube - rond 1840 -, waardoor het buiten schilderen plots veel minder complex was. De manier waarop Daubigny naar de dingen keek en de techniek die hij gebruikte, waren revolutionair."

Een biografie wil Cromheecke zijn album niet noemen, "omdat er veel belangrijke dingen niet in staan". 'Een geschetst leven' komt dichter in de buurt, zegt hij. "Wij tonen eerder een klein facet van Daubigny's leven. We focussen vooral op het schilderen zelf, en zijn relaties met vrienden en familie. Daubigny, die ook etser was, maakte in 1862 onder de naam Voyage en bateau voor de lol een reeks prenten over zijn avonturen met zijn schildersbootje. Het was een soort stripverhaal. Op mijn expo rond Daubigny in Den Haag zullen die tekeningen en zelfs originele schilderijen van Daubigny te zien zijn."

Een 'gepimpt' bootje als dat van Daubigny was volgens Cromheecke uniek. "Hij maakte er wekenlange tochten mee. Monet inspireerde zich later op Daubigny om ook zo'n bootje te water te laten, maar maakte er nooit grote tochten mee."

Volwassen medium

Het in stripvorm gieten van de levens van bekende en minder bekende kunstenaars kent de laatste vijf jaar ook bij ons een opvallende vlucht. Zo publiceerden Nederlandse en Vlaamse auteurs verstripte biografieën van onder anderen Van Gogh, Rembrandt en fotograaf Weegee, terwijl het vertalingen regende van auteurs uit buurlanden rond Picasso, Munch of Dalí.

Cromheecke: "Kunstenaarslevens zijn natuurlijk altijd boeiend geweest. Kijk naar de literatuur en films. Het is goed dat er nu ook strips over gemaakt worden. Het toont aan dat het medium stilaan volwassen is geworden."

In het Van Gogh Museum in Amsterdam loopt de expo Daubigny, Monet, Van Gogh, impressies van het landschap. Op 1 december opent in de Mesdag Collectie in Den Haag een expo rond De tuin van Daubigny.

Cromheecke & De Roover, De tuin van Daubigny, Blloan, 56 p., 16,95 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234