Vrijdag 22/11/2019

Binnenland

Infrabel zoekt nog naar alternatief voor controversieel glyfosaat van ‘verdelgingstrein’

Vanuit een ‘verdelgingstrein’ verstuift Infrabel jaarlijks zo'n 2,8 ton onkruidverdelger over de hele lengte van het spoornet. Beeld REUTERS

Er mag in ons land al sinds de zomer van 2017 geen glyfosaat, beter bekend als Roundup, meer gebruikt worden voor de verdelging van onkruid, maar spoornetbeheerder Infrabel gebruikt het product nog altijd in de spoorwegbermen. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en La Derniere Heure vandaag. "We zoeken naar een alternatief", zegt Infrabel.

De stof wordt verneveld aan de hand van een speciale 'verdelgingstrein'. Die rijdt in het voorjaar over de rails en verstuift een vloeistof die glyfosaat bevat op plekken waar onkruid groeit. De verdelgingstrein kost jaarlijks 3 miljoen euro. Over de hele lengte van het spoornet wordt er elk jaar ongeveer 2,8 ton onkruidverdelger gebruikt.

Natuurlijke verdelger

Infrabel zoekt naar oplossingen. De spoornetbeheerder bekijkt of er een meer natuurlijke verdelger is die goeie resultaten neerzet. Het bedrijf zetelt hiervoor in verschillende internationale werkgroepen waar men ervaringen uitwisselt. Er zijn ook proefprojecten opgezet, zoals de manuele verdelging en het plaatsen van geotextiel of asfalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234