Maandag 26/07/2021

Treinongeval

"Infrabel-topman moet uitleg komen geven in de Kamer"

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Het sein op de plaats van het dodelijke treinongeval was niet voorzien van het veiligheidssysteem TBL1+. Was dat er wel geweest, dan was het ongeval niet gebeurd. CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh begrijpt niet hoe dat is kunnen gebeuren: "Infrabel heeft na Buizingen gezegd dat ze het volledige net zouden uitrusten met dat veiligheidssysteem."

"Na het treinongeval in Buizingen is er in het parlement een bijzondere commissie opgericht en zijn er een heel aantal evaluaties gemaakt", zegt Van den Bergh aan VTM Nieuws. "We hebben toen heel sterk ingezet op veiligheidssystemen en Infrabel heeft toen ook beloofd het hele net effectief uit te rusten met dat veiligheidssysteem. Als we vandaag te horen krijgen dat dit ongeval vermeden had kunnen worden, als dat ook effectief gebeurd was, dan vind ik dat enorm choquerend."

Van den Bergh wil dan ook dat Infrabel-topman Luc Lallemand zich zo snel mogelijk komt verantwoorden in de Kamer.

Infrastructuurbeheerder Infrabel bevestigt inmiddels dat inderdaad niet alle seinen na het treinongeval in Buizingen in 2009 werden uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+, een systeem dat ervoor zorgt dat een trein automatisch remt als de bestuurder een rood sein negeert.

Een derde van de seinen beschikt niet over het systeem. Onder die seinen dus ook het sein op de plaats van het ongeval zondagavond in Saint-Georges-sur-Meuse. Dat blijkt uit documentatie van de spoorwegen en werd bevestigd bij het onderzoek ter plaatse.

Dat niet alle seinen zijn uitgerust met het bewuste veiligheidssysteem heeft te maken met de selectieve uitrol van het systeem: "De uitrol van TBL1+ gebeurde volledig in overeenstemming met de overheid en de commissie Spoorveiligheid", zegt woordvoerder van Infrabel Frederic Petit. Die commissie hing de verdeling vasy aan een aantal veiligheidscriteria. "Zowel de drukte op een spoorlijn, het aantal treinen dat er passeert, het aantal reizigers en de snelheid op die lijn worden in overweging genomen."

Geen commentaar

Over het al dan niet ontbreken van veiligheidssysteem TBL1+ aan het sein op de plaats van het dodelijke treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse kan Petit niet uitweiden. Hij wijst er wel op dat TBL1+ een "besturingshulpsysteem" is, "dat steunt op het absolute respect van de treinbestuurders voor de lichtseinen langs de sporen".

"Op uitdrukkelijke vraag van de procureur des Konings communiceren we niet over het onderzoek of elementen daaruit. Over het bewuste sein kunnen we dus geen uitspraken doen", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.

De gevolgen van het ontbreken van TBL1+ op de plek van het ongeval, lijken wel zwaar. "Het is heel duidelijk. Als het sein wel uitgerust was, dan was het ongeval niet gebeurd", zegt een goed geplaatste bron. De passagierstrein is immers 800 meter na het sein gebotst op de goederentrein. Volgens spoorspecialisten is dat ruim voldoende om een trein van het betrokken type tot stilstand te brengen.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Algemeenheden

De spoorinfrastructuurbeheerder gaat in een persbericht wel dieper in op enkele algemene elementen. Zo bevestigt hij dat ongeveer 7.500 van de 10.700 seinen langs het Belgische spoor uitgerust zijn met TBL1+. Dat lijkt op het eerste gezicht niet overeen te komen met "de efficiëntiedekking van 99,9 procent op het Belgische spoornet" die Infrabel zelf steeds naar voren schuift.

"De effectieve dekking van dit systeem werd bepaald op basis van objectieve criteria aan de hand waarvan een theoretisch risico wordt berekend", klinkt de uitleg in een persbericht. Concreet betekent dit dat er voor de installatie van TBL1+ werd gekeken naar bijvoorbeeld het aantal reizigers op een lijn, het aantal treinen en hun snelheid.

Het klopt dus dat niet elk sein met TBL1+ is uitgerust, "maar het gaat hier om kleinere seinen, bijvoorbeeld op een uitwijkspoor. Er is nooit gezegd dat alle seinen met TBL1+ zouden worden uitgerust", stelt Petit. Ook benadrukt de infrastructuurbeheerder dat de uitrol van TBL1+ (en nu ook het veiligheidssysteem ETCS) gebeurde in overeenstemming met de engagementen van de overheid en de aanbevelingen van de bijzondere commissie Spoorveiligheid na de treinramp in Buizingen in 2010.

TBL1+ is een systeem dat geactiveerd wordt als een trein door een rood sein rijdt of als de trein op 300 meter ervan meer dan 40 kilometer per uur rijdt.

Infrabel wijst er nog op dat TBL1+ gebruikt wordt als een "besturingshulpsysteem". Het vervangt dus niet de lichtseinen. Dat zal pas veranderen na de installatie van ETCS. "Dat is een beveiligingssysteem. Het zal bijgevolg het nieuwe seininrichtingssysteem zijn dat de bestuurder dient in acht te nemen", aldus Infrabel. ETCS zou tegen 2022 op het volledige spoorwegnet geïnstalleerd moeten zijn.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Ongeval in 2008 geen reden om sein met TBL1+ uit te rusten?

In 2008 gebeurde er ook al een treinongeval in de buurt van de plaats van het ongeval van zondagavond.

Op de vraag of dit geen reden had moeten zijn om daar een sein met TBL1+ uit te rusten, heeft de rechtbank geoordeeld dat het niet respecteren van een sein door de treinbestuurder de oorzaak was van het ongeval. Ook ging het toen om een ander sein dan nu het geval is. "Maar de discussie gaat niet over dit of dat sein. We hebben TBL1+ op alle spoorlijnen geïnstalleerd", aldus Petit. Die installatie werd eind 2015 voltooid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234