Vrijdag 15/11/2019

Infrabel sleept vakbondsman persoonlijk voor de rechter

Overheidsbedrijf Infrabel daagt vakbondsleider Michel Abdissi (CGSP) voor de rechter. De directie eist een dwangsom van 1.000 euro voor elke staker die op 9 of 10 oktober op de sporen loopt.

Michel Abdissi verscheen gisteren voor de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Daar had spoorbeheerder Infrabel een verzoekschrift ingediend naar aanleiding van de spoorstaking. Op 9 oktober leggen de leden van de socialistische vakbond CGSP-ACOD 24 uur het werk neer. Daarmee verzetten ze zich tegen de pensioenmaatregelen van de regering, de minimale dienstverlening en de stop op de vaste benoemingen bij ambtenaren.

Infrabel schakelt de grote middelen in om de actie te verhinderen. Het overheidsbedrijf trok naar de rechtbank met de vraag om een perimeter in te lassen rond de sporen van de Brusselse Noord-Zuidas. In een straal van 15 kilometer mogen er geen stakingsposten worden opgeworpen, seinen worden beïnvloed of sporen bezet. Gebeurt dat wel, dan is de straf voor de Franstalige vakbondsvoorzitter Michel Abdissi.

Rode vlaggen

"Aangezien een vakbond geen rechtspersoonlijkheid heeft, kan de vakbond niet in rechte aangesproken worden", verduidelijken de advocaten van Infrabel in hun betoog. "Abdissi is het best geplaatst om de stem van de vakbondsleden te vertolken. In de praktijk is het immers onmogelijk om hen allemaal te horen." Abdissi ondertekende de stakingsaanzegging van de vakbond.

Infrabel eist een dwangsom van 1.000 euro "per persoon en per inbreuk". Dat betekent dat de vakbondsvoorzitter diep in de zakken zal mogen tasten. Bij spoorstakingen worden doorgaans fakkels, rode vlaggen en Bengaals vuur gebruikt om werkwillige treinbestuurders te vertragen of af te schrikken. Op het spoor betekent een rode vlag dat een trein onmiddellijk moet stoppen.

Dat de actievoerders geen doetjes zijn, bleek in 2015 in Antwerpen. Toen kon een bestuurder nog maar net op tijd stoppen voor een piket. Nog bonter maakten enkele Waalse stakers het in 2016. Bij een actie werd kortsluiting veroorzaakt om de seinen in de war te sturen en lagen er voetzoekers op de sporen. Als een trein daarover rijdt, veroorzaakt dat een automatische noodstop.

"Onze zaak dient een nobel doel: de veiligheid garanderen", zegt Frédéric Petit van Infrabel. Tot voor kort brak Infrabel stakingen via een eenzijdig verzoekschrift. In dat geval treedt het gerecht zelf op tegen overtredingen. Maar het hof van beroep oordeelde onlangs dat er voortaan eerst een dialoog moet plaatsvinden. "In dat geval is Abdissi de enige tot wie wij ons kunnen richten", vult Petit aan. "Hij is de enige die de stakingsaanzegging heeft ondertekend. Of hij ook zelf moet opdraaien voor eventuele boetes, dat moet de vakbond dan maar intern regelen."

Maar is dat wel zo? Twee dagen geleden kwam de Paritaire Subcommissie van het spoor voor het eerst samen sinds de stakingsaanzegging. Infrabel was niet aanwezig op die vergadering. Nochtans is dat het officiële overlegorgaan tussen werkgever en werknemers. De directie liet daar een zeer belangrijke kans liggen om de dialoog aan te gaan.

Achter de schermen valt bij Infrabel te horen dat de vergadering weinig zin zou hebben gehad. "De staking is gericht tegen de maatregelen van de federale regering. Daar kunnen wij weinig aan veranderen", klinkt het.

Aanval op stakingsrecht

Bij CGSP-ACOD beschouwen ze de zaak als een regelrechte aanval op het stakingsrecht. Abdissi wordt nu vertegenwoordigd door het progressieve advocatenkantoor Progress Lawyers Network. De vakbondstop en advocaat Jan Buelens leggen voorlopig echter geen verklaringen af. Eerst wachten ze op de uitspraak van de rechter. Die komt er normaal morgen.

Sp.a-Kamerlid David Geerts vindt het ongehoord dat een sociaal conflict via de rechtbank wordt beslecht. "Dit is een schijnoplossing die de gemoederen alleen maar verder zal verhitten", zegt Geerts. De spanningen op het spoor lopen al een tijdje op vanwege de minimale dienstverlening. De regering wil dat de treinen tijdens stakingen blijven rijden, maar de vakbonden willen daar niets van weten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234