Donderdag 22/10/2020

AchtergrondJongeren

‘Informatiekloof onder jongeren dichten? Betrek ze bij campagnes’

De hackathon, georganiseerd door Hassan al Hilou en Ilyas Mouani.Beeld Illias Teirlinck

Hoe kan het coronanieuws jongeren beter bereiken? Door jongeren zelf coronacommissaris te maken, bedachten de Brusselaars Ilyas Nouami en Hassan al Hilou, die prompt een brainstorm met die jongeren organiseerden. ‘Sommige problemen zijn te ernstig om alleen aan de politiek over te laten.’

“Vorige week verschenen weer veel negatieve artikels over de Brusselse jeugd. Alsof er alleen bij Brusselse jongeren een informatiekloof is. Alsof niemand zich hier aan de regels houdt. Wij weten: de boodschapper is even belangrijk als de boodschap. Dus vanavond is het aan jullie om het positieve in Brussel weer naar boven te laten komen.” 

Hassan al Hilou. 'Vanavond willen wij onze koppen bij elkaar steken om de informatiekloof rond corona te dichten.'Beeld Illias Teirlinck

Aan het woord zijn Ilyas Noami (vzw Nakama) en de jonge ondernemer Hassan al Hilou. Maandagavond organiseerden ze een ‘hackathon’ met Brusselse jongeren om te brainstormen over hoe corona-informatie jongeren beter kan bereiken. Geheel in de frisse stijl van al Hilou – op zijn vijftiende ooit de jongste ondernemer van ons land – komt de term hackathon overgevlogen van de techwereld. “Op een hackathon breng je knappe koppen bijeen om op korte tijd technische problemen op te lossen. Vanavond willen wij onze koppen bij elkaar steken om de informatiekloof rond corona te dichten.” 

Geen band

Na de organisatoren spreken de aanwezige politici Sammy Mahdi – “een vriend van ons allen” – Pascal Smet en Benjamin Dalle het netjes sociaal gedistantieerde publiek toe. Maar voor het belangrijkste deel van de hackathon wordt op de jongeren gerekend.  “Wie van jullie kijkt er naar de Veiligheidsraad?”, trapt een vrijwilliger van Nakama de discussie af over de pijnpunten van de coronacommunicatie. Uit het vijfkoppig groepje gaan twee handen weifelend de lucht in. 

Ook de ‘klassieke’ media lijken ver van de jongeren te staan. “Uit mijn klas van dertig kijken er een of twee naar het nieuws”, zegt Ranya (19), die sociaal werk studeert. “Toen mijn leerkracht onlangs vroeg wie naar het nieuws kijkt of de krant leest, was er niemand”, vult Reda (17) haar aan. “Lange artikels of Het journaal trekken jongeren niet aan. Wij willen op de hoogte zijn, maar het moet leuk gebracht worden, zoals in een korte video op Instagram.”

Instagrammer Mr. Boris Becker en minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V).Beeld Illias Teirlinck

Een ander probleem is dat het nieuws op sociale mediakanalen als Snapchat, Instagram en TikTok vaak ondergesneeuwd raakt in een opbod aan fakenews. Het gaat van video’s waarbij het hele coronavirus in twijfel getrokken wordt, tot veel subtielere desinformatie, vertelt Reda: “Toen aangekondigd werd dat het mondmasker in Brussel niet langer overal verplicht werd, zag ik heel wat video’s en berichten voorbijkomen waarin stond dat de mondmaskerplicht in heel Brussel verdween.”

Zelf ambassadeurs

Maar hoe zouden de jongeren nu op sociale media de kernboodschap – afstand houden, mondmaskers dragen, handen ontsmetten – met hun leeftijdsgenoten delen? Aan creativiteit geen gebrek. Een TikTok-filmpje waarbij de ene jongere de andere de hand schudt, waarna een voorbeeldige passant als een bliksem een busje handgel uit zijn binnenzak trekt om de situatie recht te trekken. Een dansje waar als ondertiteling de nieuwste coronamaatregelen kleurrijk op gemonteerd worden. Een Snapchat-toneelstukje waarbij een jongere die achteloos zijn mondmasker even laat zakken en meteen lik op stuk krijgt van z’n vriendenkring. Dreigen de jongeren in hun enthousiasme iets te dicht bijeen te kruipen, dan zijn er nog de vrijwilligers van Nakama die hen als een volwaardige coronacommissie attenderen op de afstandsregels en het gebruik van handgel. 

Helemaal enthousiast worden de jongeren als ze vergezeld worden door het aanwezige ensemble van influencers, met de Franse Instagramster Mr. Boris Becker (1,5 miljoen volgers) op kop. Al snel windt hij de jongeren om zijn vingers met gekscherende tussenkomsten en flukse dansmoves. Zelden werd het verschil tussen twee werelden meer in de verf gezet dan in een onderonsje tussen Becker en minister van Brussel, Jeugd en Media Benjamin Dalle (CD&V) – maar nét daar is het de organisatoren van de hackathon om te doen.

Ideeën verzamelen bij de jeugd doe je zo. Zet ze samen.Beeld Illias Teirlinck

“Een kloof tussen politiek en jongeren is er altijd geweest, maar door corona voel je dat nog veel duidelijker”, zegt Hassan al Hilou. Jongeren hebben nood aan vertrouwenspersonen die hen op sociale media wegwijs maken over het coronavirus. Zoals jeugdwerkers, zoals leerkrachten, maar zeker ook influencers. “Ik maak veel grappige filmpjes, maar ik voel me ook verantwoordelijk”, zegt de Brusselse influencer Adnane Lamarti. “De inhoud doet ertoe, maar dat betekent niet dat je die niet op een leuke manier kunt verpakken.” 

Hub voor Brusselse jongeren

Al Hilou zwaait de jongeren persoonlijk uit, en ploft dan uitgeput maar voldaan neer achter de balie. “Als alle jongeren na vanavond naar buiten gaan en dit delen met hun vriendengroep, dan verspreidt de boodschap zich sneller dan het coronavirus.” Nakama-voorzitter Ilyas geeft het voorbeeld: hij begint weldra een rondje sensibiliseren over corona op Brusselse scholen. 

Ook voor al Hilou is de hackathon maar het beginpunt. “Zowel het bestuur van Antwerpen, Gent als de crisiscel hebben me al gevraagd om onze bevindingen te delen.” En hij heeft nog ideeën. “In de volgende hackathon proberen we de kloof met de Brusselse politie te dichten. En ik heb nog heel wat ideeën. Weet je, sommige problemen zijn gewoon te ernstig om alleen aan de politiek alleen over te laten.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234