Zaterdag 28/11/2020

Vijf vragen aanEnder Scholtens

Influencer Ender Scholtens: ‘Veel jongeren staan sceptisch en kritisch tegenover de strengere maatregelen’

Beeld rv

Om de Vlaamse jeugd beter te informeren over de coronaregels, zet Onderwijs Vlaanderen enkele influencers in om hen te sensibiliseren over de pandemie. Zo wordt Ender Scholtens, bekend van TikTok, YouTube en de podcast Gossip Guy, ingezet om jeugdig Vlaanderen wakker te schudden. De influencer met - op zijn YouTube-, TikTok- en Instagram-accounts samen - zo’n 60.000 volgers nodigde viroloog Marc Van Ranst uit voor een podcast. 

Hoe is die samenwerking met Onderwijs Vlaanderen tot stand gekomen?

“Onderwijs Vlaanderen was heel geïnteresseerd naar de doelgroep van mijn content. Dat bleek een goede match te zijn, want mijn volgers waren precies de mensen die zij wilden bereiken. Natuurlijk wilden ze weten of ik zelf de maatregelen goed opvolg. Stel je voor dat ze me elke week op een lockdownfeestje zouden betrappen? Na een paar mails heen en terug legden ze de bal in mijn kamp en vroegen ze me hoe ik de campagne wilde aanpakken. Ik stelde voor om Marc Van Ranst uit te nodigen voor een podcast, dat leek me het ideale medium.” 

Was de samenwerking compleet vrijwillig of kreeg je ook een compensatie?

“De samenwerking is een campagne zoals een andere, dus met een compensatie. Maar dat betekent niet dat ik er niet achtersta. Het is niet zo dat ze me eerst een geldsom hebben voorgeschoteld vooraleer ik wilde meewerken. Ik ben sowieso heel kieskeurig met de campagnes waar ik op toezeg. Omdat ik het sowieso belangrijk vind om de pandemie te lijf te gaan, moest ik niet lang nadenken om mee aan boord te gaan.”

Je hebt dus wel veel vrijheid gekregen in het maken van de podcast?

“Jazeker. Dat maakte ik heel duidelijk aan Onderwijs Vlaanderen: als we dit doen, dan moet het op een manier die logisch is voor mijn kanalen. De podcast zou anders heel geforceerd overkomen en daar zien je volgers meteen door. Maar ik ben tevreden met wat Marc en ik gerealiseerd hebben. De podcast valt niet uit de toon bij de rest van mijn content en dat is mede omdat ik mijn eigen stijl en content trouw ben gebleven.” 

Merk je bij je eigen volgers dat die sensibilisering nodig is?

“Die is echt broodnodig, want ik merk dat veel jongeren sceptisch en kritisch staan tegenover de strengere maatregelen. De podcast moest zich echt naar jongeren richten, daarom paste ik mijn vraagstelling aan naar wat hen aanbelangt. Daarom vond ik het belangrijk om aan mijn 18.000 volgers op Instagram te vragen om hun vragen aan Marc Van Ranst door te sturen. Daar zaten dan heel veel gefrustreerde vragen bij, maar die heb ik ook gewoon gesteld.”

“Ik probeerde daardoor ook een tussenluik te zijn om de bezorgdheden van jongeren bij Marc Van Ranst aan te kaarten. Zij zijn een doelgroep waar Marc niet zo vertrouwd mee is. Hij verschijnt veel op het nieuws of in praatprogramma’s, maar daar kijken zij helemaal niet naar. Die leeftijdsgroep bereik ik dan weer wel. Zo hoop ik op een entertainende manier toch een belangrijke boodschap over te kunnen brengen.”

Ontbreekt dat dan, een informatief programma voor middelbare scholieren?

“Het ontbreekt zeker, maar ik denk ook dat daar een reden voor is. Weinig jongeren gaan hun gsm aan de kant leggen om vrijwillig een nieuwsprogramma à la Terzake te bekijken, daar is gewoon geen grote markt voor. Wil je de jeugd met informatieve content bereiken, moet je dat in ieder geval niet via tv doen. Wie weet, een podcast of TikTok-kanaal met hapklaar nieuws en een entertainend persoon? Het kan zomaar eens een succes worden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234