Donderdag 01/12/2022

Inchecken via gsm

Hyatthotels starten met selfcheck-in

Net zoals luchtvaartmaatschappijen meer en meer de mogelijkheid bieden om al dan niet online in te checken, bekijken ook grote hotelketens hoe ze de klant sneller en vlotter in hun hotelkamer kunnen krijgen.

Wie houdt van een babbeltje slaan met het personeel aan de receptie van een hotel zal dit systeem misschien maar niks vinden, maar mensen die geregeld reizen, slaan liever de blabla aan de front office over en willen zo snel mogelijk in hun kamer zijn.

Handig in ieder geval als je de keuze hebt, want niet al het baliepersoneel is even vriendelijk en attent. En als je tijdens drukke periodes wilt inchecken, zijn er vaak lange wachtrijen. Dit systeem is ook handig voor wie laat aankomt: er is de zekerheid dat je kamer niet is doorverhuurd aan een andere klant.

De hotelketen Hyatt maakt het bijvoorbeeld voor zijn trouwste klanten (en binnen enkele maanden voor alle klanten) mogelijk om reeds thuis, via het internet, in te checken. Bij aankomst dient de gast gewoon via een selfcheck-inkiosk in de lobby zijn gegevens en kredietkaartdetails in te geven, en binnen enkele seconden krijgt hij zijn kamersleutel.

Het is de bedoeling dat zelfs de kiosk wegvalt en dat de klant via zijn gsm of pda kan inchecken. De sleutel tot de kamer wordt dan gewoon zijn klantenkaart of getrouwheidsprogrammakaart. Ook Hilton maakt gebruik van de selfcheck-inservice, en andere hotelketens bieden een fastcheck-inbalie aan waar de blabla achterwege wordt gelaten.

Niet alleen de grote ketens denken na over selfcheck-in, ook kleinere hotels, zelfs boetiekhotels, geven de klant de optie om tijd uit te sparen en onmiddellijk naar hun kamer te gaan. Zo is er bijvoorbeeld het systeem waarbij de gast zijn naam en reservatienummer kan invoeren op gelijk welk tijdstip van de dag, en de kamersleutel valt uit het toestel. Boetiekhotel Lux11 in Berlijn werkt reeds op deze manier en ook andere kleinschalige hotels volgen snel. Het nieuwe Qbichotel, dat volgend jaar zijn deuren opent in Antwerpen, zal ook met dit systeem werken. Geen receptie of conciërge, maar wel een beter prijskaartje voor een kamer. Wie zin heeft in een praatje kan daarvoor naar de bar onder het hotel, wie graag een onthaal heeft met toeters en bellen boekt best een ander hotel. (DP)

info

www.hyatt.com

www.hilton.com

www.lux11.com

www.Qbichotels.com

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234