Vrijdag 15/10/2021

InBev verkoopt Nederlandse dochter

LEUVEN l Het Belgisch-Braziliaanse bierconcern InBev verkoopt zijn Nederlandse dochter United Dutch Breweries (UDB) aan de investeringsmaatschappij Nimbus. Het bekendste biermerk van UDB is Oranjeboom.

Volgens InBev paste UDB niet langer in de strategie van de groep. InBev heeft zich tot doel gesteld op mature en opkomende markten te groeien met sterke lokale merken en met internationale merken als Stella Artois, Beck's, Brahma of Leffe.

United Dutch Breweries ontstond in 1968 uit de fusie van twee oeroude Nederlandse brouwerijen: De Drie Hoefijzers in Breda en De Oranjeboom in Rotterdam. In 1995 kwam UDB in handen van Interbrew, via de overname van de Nederlandse bierbusiness van Allied Breweries.

"UDB was eigenlijk de exportafdeling van InBev Nederland", licht InBev-woordvoerster Marianne Amssoms toe. UDB bezit zelf geen brouwerijen, maar betrekt zijn bier van diverse brouwerijen in Europa. Naast de oude Nederlandse merken Oranjeboom en De Drie Hoefijzers brouwt UDB bier voor budgetmerken en supermarkten. Die productie wordt geëxporteerd naar meer dan honderd landen in de wereld.

De meest gedronken InBev-bieren in Nederland zijn Dommelsch, Hertog Jan en Jupiler, maar ook Leffe en Hoegaarden zijn er gegeerd. InBev heeft in Nederland twee eigen brouwerijen: de Dommelsche Bierbrouwerij in Dommelen en de Hertog Jan Bierbrouwerij in Arcen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234