Donderdag 13/08/2020

In stilte wachten op een deal

Iedereen kijkt weer naar federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR). Die probeert dit weekend het dossier rond de Brusselse geluidsnormen te ontmijnen. Lukt dat niet, dan roept de Vlaamse regering maandag een nieuw belangenconflict in.

François Bellot staat voor een moeilijke opdracht. Hij moet dit weekend proberen om de Brusselse en Vlaamse regering tot een compromis te verleiden rond de Brusselse geluidsnormen. Als er maandag op het Overlegcomité - de vergadering tussen de verschillende regeringen in ons land - geen doorbraak komt in het dossier, roept Vlaanderen immers een nieuw belangenconflict in. Dan ligt het dossier weer zestig dagen stil. En dat terwijl meerdere vliegmaatschappijen al hebben aangegeven Zaventem te zullen verlaten als de onzekerheid blijft duren.

De Brusselse regering was donderdagavond met een compromisvoorstel gekomen, maar dat maakte Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) met de grond gelijk. "Dit is de kunst om een provocatie als een compromis voor te stellen", klonk het.

Brussel wil de geluidsboetes kwijtschelden als de Kanaalroute - een vliegroute boven dichtbevolkte Brusselse gemeenten als Molenbeek en Anderlecht - geschrapt wordt en als tussen 6 en 7 uur 's ochtends de 'bocht naar links' - een route boven Schaarbeek, Etterbeek en Elsene - niet meer gebruikt wordt.

Absurd, oordeelde ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Volgens hem is het afschaffen van de Kanaalroute niet realistisch, aangezien het gros van de vluchten boven Brussel die route volgt. Zijn collega Joke Schauvliege (CD&V) stelt vast "dat het zogenaamde compromisvoorstel helemaal geen compromis inhoudt, maar de lasten op onredelijke wijze verschuift naar Vlaanderen".

Eind december riep Vlaanderen al een eerste keer een belangenconflict in, waardoor de invoering van de strengere geluidsregels met zestig dagen opgeschort werd. Dat uitstel loopt echter volgende week af. Een nieuw belangenconflict kan luchtvaartmaatschappijen nog wat langer vrijwaren van boetes.

Op het eerste gezicht lijkt dit een zoveelste clash tussen Brussel en Vlaanderen. Maar achter het spierballengerol speelt veel meer: de boodschap van de Brusselse regering is behalve aan Vlaanderen ook aan Bellot (MR) gericht. Vanuit Brussel wordt hem al langer verweten dat hij zich verstopt.

PS en cdH, die in Brussel de dienst uitmaken maar federaal in de oppositie zitten, proberen de druk bij Bellot en diens partij MR te leggen, de enige Franstalige partij in de federale regering. Dit louter afdoen als een gevecht tussen de Franstalige partijen strookt echter evenmin met de werkelijkheid. Ook Vlaanderen kijkt steeds nadrukkelijker naar Bellot.

Getreuzel

Die is al maanden bezig aan een voorstel rond een groot pakket aan maatregelen. Een van de zeven componenten daarin wordt een vliegwet die zal bepalen hoe de vliegroutes in de toekomst aangepast moeten worden. Bellot zegt al een tijd dat hij zijn plan "binnenkort" voorlegt aan de federale regering, de regio's en andere actoren rond de luchthaven. De deelstaten ergeren zich aan zijn getreuzel.

Bellot lijkt de boodschap van de regio's, dat hij niet aan de kant mag blijven, in elk geval begrepen te hebben. Hij nodigde zijn Vlaamse en Brusselse collega's meteen uit om dit weekend samen rond de tafel te gaan zitten. Zowel Weyts als Brussels minister Céline Fremault (cdH) lieten weten "altijd bereid te zijn om te praten".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234