Donderdag 28/01/2021

In première: de CLOACA van Wim Delvoye in Tasmanië

© Foto's David De Vleeschauwer.Beeld UNKNOWN

Soms mogen we terecht trots zijn op onze bekende Belgen. Neem nu kunstenaar Wim Delvoye. Voor de eerste keer in zijn carrière heeft hij zijn beroemde - niet op zijn minst te zeggen beruchte - shitmachine aan iemand verkocht. 'Nummer tien' werd speciaal ontworpen voor de excentrieke Tasmaanse kunstverzamelaar David Walsh. Walsh verzamelde zijn aanzienlijk fortuin door slim te gokken. Dat hij een wiskundeknobbel met een liefde voor getallen en formules zal ook wel geholpen hebben.

In plaats van zijn centen uit te geven aan blitse wagens en een bon vivant-lifestyle, dacht hij: "Waarom geen museum voor oude en nieuwe kunst openen in Hobart, de hoofdstad van Tasmanië op het einde van de wereld?" Walsh kocht een bekende curator van Sotheby's af, vulde zijn reeds aanzienlijke collectie van antiek en Australische en internationale kunst aan en gaf de architect Nonda Katsalidis de opdracht om een imposant museum van 9.500 vierkante meter - 6.000 vierkante meter expo-ruimte - te bouwen.

Het museum werd een soort van betonnen tombe, diep ingegraven in de lokale natuursteen, waar de bezoeker verplicht is om eerst het MONA (Museum of Old and New Art) te ontdekken en niet zomaar te bezoeken.

Wij hebben geluk: het museum is in het finale stadium van afwerking. Wanneer wij er zijn, arriveren net twee handige Belgen, Koen en Koen, om de 'body parts' van de CLOACA in elkaar te puzzelen. David Walsh is er zelf ook. Hij heeft de looks van een hippie op steroïden en wint gegarandeerd elke auditie voor nerdfiguranten. Hij toont ons de baarmoeder van zijn geliefd MONA en zegt dat hij eigenlijk gewoon zijn ding wil doen. "Meer niet."

Walsh koos in zijn MONA (kostenplaatje 38 miljoen euro en voor 70 miljoen aan kunst) voor twee duidelijk thema's: dood en seks. "Het ene proberen we ons hele leven te omzeilen en het andere gaan we constant naar op zoek."

De CLOACA is één van zijn favoriete kunstwerken, naast duizenden andere klinkende namen zoals Damien Hirst, Sidney Nolan, Kandinsky, Botero. Vijf glazen amfora hangen al aan het plafond en krijgen morgen hun eerste menu geserveerd. De ruimte werd speciaal met apart aircosysteem ontworpen zodat de rest van het museum niet moet ruiken wat CLOACA de dag ervoor op zijn/haar bord kreeg.

De machine zal minimum een jaar aan een stuk werken. Dat is een unicum, want de negen andere CLOACA's moesten veel minder lang dienst doen. Koen en Koen zullen alles via internet volgen. Heeft de machine oprispingen, dan zijn zij de eersten die dat te zien krijgen. De eerste museumbezoekers kunnen vanaf 21 januari 2010 de CLOACA in het nieuwe MONA aanschouwen.

Wedden dat Hobart het nieuwe Bilbao van dit halfrond wordt?

Debbie Pappyn

Beeld UNKNOWN
Foto David De VleeschauwerBeeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234