Dinsdag 24/11/2020

'In Plan K waren er nooit slechte concerten'

Tussen 1979 en 1986 beleefde de new wave en postpunkbeweging mooie tijden in Brussel: de meest legendarische acts concerteerden toen in de Molenbeekse concertzaal Plan K. Huisfotograaf Philippe Carly bundelt zijn herinneringen in een boek én een expo.

16 oktober 1979. Een Brits post-punkgroepje speelt zijn eerste buitenlandse concert in een klein zaaltje in Molenbeek. De opener van de setlist? 'Love Will Tear Us Apart', dat enkele maanden later zou uitgroeien tot de grootste hit van de groep. Joy Division begon zijn Europese veroveringstocht in Brussel.

Het is maar een van de vele hoogtepunten uit de geschiedenis van Plan K, een legendarische undergroundclub aan het kanaal. De officieuze huisfotograaf Philippe Carly was er toen al bij, en bundelt zijn herinneringen aan de vaak gitzwarte concerten in het fotoboek Au Plan K, waarvoor hij 25.000 euro ophaalde via crowdfunding.

"Joy Division was écht goed", vertelt Carly net voor de voorstelling van zijn boek, waarvan de cover wordt gesierd door het getormenteerde gezicht van frontman Ian Curtis. "Niemand had ooit zo'n intens concert gezien. Voor veel mensen moet dat een unieke ervaring zijn geweest."

Carly baande zich een weg naar Plan K via Annik Honoré, een Belgische journaliste die de programmatie van de concertzaal verzorgde en iets had met Curtis - wat die dan weer de nodige inspiratie zou hebben bezorgd om 'Love Will Tear Us Apart' te schrijven. "Ik werkte toen als fotograaf voor onder meer Télémoustique en het muziekmagazine En Attendant. Annik schreef daar teksten voor, en liet me binnen bij de concerten."

Uitvalsbasis

Voor veel Britse bands was België, en Brussel in het bijzonder, de eerste uitvalsbasis buiten de eigen landsgrenzen. Onze hoofdstad kreeg als eerste de meest beloftevolle, en inmiddels legendarische post-punk- en new wave-acts te zien. Naast Joy Division hebben ook Echo & The Bunnymen, The Fall, Section 25 en de Buzzcocks er het podium onveilig gemaakt. In 1982 speelde een jonge Nick Cave, toen frontman van post-punkensemble The Birthday Party, er voor het eerst op een Belgisch podium.

Het merendeel van al die concerten legde Carly vast op de gevoelige plaat. "Ik heb er eigenlijk nooit een teleurstellend concert gezien. En het optreden van Swell Maps was een van de beste die ik ooit heb bijgewoond", herinnert hij zich dertig jaar later. "Een paar bands heb ik ook persoonlijk ontmoet, maar dat deed ik enkel als ik foto's nam voor een interview met een journalist. Ik ging zelf niet graag backstage: dat vind ik niet zo interessant, en het hindert de bands alleen maar. Voor en net na een concert willen ze vooral alleen zijn, en ik ben niet het type fan dat per se wil zeggen hoeveel ik van hun muziek houd."

Rond 1986 hield Honoré op met concerten te boeken voor Plan K. De zaal werd nadien nog wel verhuurd aan externe boekers, maar de beruchte status van post-punkclub hield op met het werk van Honoré en Carly. De meest accurate weergave van die korte, hevige geschiedenis, is - zeker sinds het overlijden van Honoré in 2015 - Carly's fotoarchief.

"Een paar jaar geleden ontmoette ik in Londen Kevin Cummins (de Britse rockfotograaf die onder meer David Bowie en Patti Smith voor zijn lens liet poseren, EWC). Ik liep toen al rond met het idee voor een fotoboek, maar hij zei dat zo'n boek een welomlijnd thema nodig had. Plan K dus."

Carly ging op zoek naar Belgische muzikanten die nog in de Molenbeekse club hadden gespeeld, en liet hen de teksten bij de foto's schrijven. En ondertussen kwam ook platenlabel PIAS op de deur kloppen: de expo Au Plan K, die het fotoboek vergezelt, werd zo geboren.

"Ik hoop dat het boek en de expo elkaar versterken. Opdat die mooie periode in Plan K een beetje kan blijven voortbestaan."

Au Plan K, nog tot 17/2 bij Chez Pias, St-Laurensstraat 36-38, Brussel. Het gelijknamige boek is te verkrijgen via newwavephotos.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234