Dinsdag 15/10/2019

Modeweek

In Parijs blijven ze zweren bij wit en dun

►De modellen bij Givenchy, Louis Vuitton en Chanel tijdens de Parijse modeweek: maat 34 of lager en spierwit. Beeld Photo News

De modewereld smacht naar een diverser beeld. Op de catwalks van de Parijse modeweek was dat, ondanks een nieuwe wet, maar deels te zien.

Het was een van de vrolijkste momenten van de afgelopen Parijse Modeweek, en even een heel ander gezicht tijdens de doorgaans zo bloedserieuze modeshows: lachende en dansende modellen op de catwalk bij Moncler. Hoewel, modellen? Danseressen waren het, voornamelijk zwarte en een paar witte meisjes, met, zowaar, billen, borsten en heupen - ook al een zeldzaamheid op de catwalk. Ze brachten een combinatie van modern ballet en hiphop, hiplet genoemd, op de grote hit van Ed Sheeran. 'I'm in love with the shape of you', schalde het door de met gigantische discoballen aangeklede ruimte. 'I'm in love with your body.'

Het leek een statement van Giambattista Valli, de ontwerper van Moncler, die de dansgroep uit Chicago via Instagram ontdekte en naar Parijs haalde voor zijn show. "Dans is universeel", zei een van de danseressen na afloop tegen Vogue.com. "En het is inclusief, in tegenstelling tot vroeger; iedereen kan het doen." Een collega-danseres voegde eraan toe: "We hebben allemaal andere vormen, maten en kleuren."

Over vormen, maten en kleuren is heel wat te doen in de mode-industrie. Diversiteit is hét grote onderwerp van discussie: een modemerk dat een geheel witte stoet modellen de catwalk op stuurt, zoals Balenciaga vorig jaar, oogst geheid een storm van protest. De modebladen wijden lange mea culpa's aan het feit dat ze jarenlang te weinig donkere modellen hebben gebruikt en beloven én tonen verbetering: een zwart model op de cover is steeds minder uitzonderlijk. "Maar we zijn er nog lang niet", schreef hoofdredacteur van de Nederlandse Vogue Karin Swerink in het septembernummer. "Het overgrote deel van de modellen is nog altijd spierwit, 1 meter 80, cisgender (het tegengestelde van transgender, red.) en in het bezit van maat 34."

Beeld Photo News

En dunner, vaak: maat 32 is gangbaar onder topmodellen. In haar boek Jamais assez maigre (Nooit dun genoeg) schrijft het Franse ex-model Victoire Dauxerre (25), die shows liep voor Prada, DKNY en Alexander McQueen, hoe iemand van haar modellenbureau applaudisseerde toen zij − 1 meter 78 − afgevallen was van 56 naar 47 kilo door op drie appels per dag te leven. Van de modeweken is die in Parijs het strengst, schrijft ze. In New York werd ze voor de show van lingeriemerk Victoria's Secret afgewezen omdat ze te mager was.

Ook de omgang met modellen is in de modewereld momenteel punt van discussie. Frankrijk kende onlangs een schandaaltje toen modellen tijdens een casting voor Balenciaga urenlang in een donker trappenhuis moesten wachten. Balenciaga, onderdeel van het concern Kering, zei de samenwerking met het castingbureau op toen dat bekend werd. "Het welzijn van modellen is van groot belang voor ons", verklaarde Francois-Henri Pinault, CEO van het concern begin september.

Aan de vooravond van de Parijse Modeweek stelden Kering en LVMH, het andere grote Franse concern met luxemerken, een convenant op: geen maat 32 meer op de catwalk (34 wordt het minimum), niemand jonger dan 16 en alle modellen moeten langs een arts die erop toeziet dat ze niet te mager zijn. De modebedrijven volgen daarmee de recente Franse wet die modemerken verplicht modellen op een gezond gewicht te laten onderzoeken. Afgelopen week kwam er nog een wet bij: het verplicht stellen van het zogeheten photoshoplabel. Als een commerciële foto van een model is bijgewerkt, moet dat vermeld worden met het zinnetje 'photographie retouchée'. Dit geldt overigens alleen voor advertenties, niet voor redactionele fotoshoots in modebladen.

Het doet hier en daar denken aan de drankindustrie die aanbeveelt te 'genieten met mate', zo kun je stellen, als je de afgelopen week in Parijs hebt rondgekeken. Ja, de modellen op de catwalk zijn lang niet meer allemaal wit, maar nog steeds wél allemaal dun − daar brengt het feit dat ze gezond verklaard zijn geen verandering in. Op dat gebied is er nog maar weinig diversiteit te bespeuren; de welgevormde danseressen bij Moncler vormden een showelement, de kleding werd getoond door modellen met maat 34. Maar het was wel een zeer welkom showelement, blijkt uit de reacties. "Wie heeft er een waterval nodig als je hiphopballerina's hebt?", schreef Elle.com een paar uur na de show.

Beeld Photo News

Klimaat à la Chanel

De waterval was een verwijzing naar de Chanel-show die 's ochtends werd gehouden. Chanel pakt altijd groots uit; het Parijse Grand Palais is al getransformeerd tot een luchthaven en een supermarkt. Dit keer vormde een rotswand met 15 meter hoge watervallen het decor. Langs het neerkletterende water liepen de modellen, beschermd door transparante regencapes en kniehoge regenlaarzen. Onder de capes en capuchons waren jurken, rokken en jasjes te zien zoals we van Chanel gewend zijn: veel ruiten, pastelkleuren en tweed, met hier en daar een flinke hoeveelheid lurex en pailletten. "Een optimistische collectie", klonk het onder moderedacteuren, die over het belang van de natuur gaat en benadrukt dat we zuinig moeten zijn op de aarde. Misschien, al toont Chanel-ontwerper Karl Lagerfeld zich met deze show vooral realistisch: door klimaatverandering zal het in de zomer van 2018 vaker en harder regenen dan in 2017. En, lijkt hij te willen zeggen, dan kun je maar beter voorbereid zijn met een paar goede Chanel-regenlaarzen.

Beeld EPA

De Chanel-show was divers zoals alle andere shows in Parijs, met een mix van witte, donkere en Aziatische modellen. Maar dun is nog steeds de mode: "Niemand wil mollige vrouwen zien op de catwalk", zei Karl Lagerfeld een paar jaar geleden en in het Parijs van afgelopen modeweek was op dat punt niets veranderd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234