Zaterdag 24/10/2020

In ondertussendoor

Vrijdag. Ik zit aan de kant op het terras van het overdekte pleintje van La Bellone. In de stad is het druk. Een parkeerplaats is moeilijk gevonden. Gewillig hoor ik de vrij informele toespraken bij de opening van het KunstenFESTIVALdesArts. Frie spreekt fris, blij dat haar festival kan beginnen. Jo Dekmine eerder losjes, jasje over de schouders. Jan Goossens is kort en krachtig. Tijdens de acts van Grand Magasin en Walid Ra'ad van The Atlas Group verdwaal ik in mezelf. Het volk stroomt toe. De Aziatische hapjes smaken uitbundig: welkom thuis Vliegende Kok. Buiten drink ik koffie in café Au Daringman en wandel naar B-Space.be. In de ondergrondse verdieping blijkt iedereen te zullen sterven. Bovengronds is er al gestorven in Libanon. Achterin vangt Maquette X XX echo's op uit het hiervoormaals. De dood bekoort. Piramiden vol aardbeien om van te plukken. Strawberry fields forever. Lekker vlezig ook op de tong. Gulzig nog bestijg ik de trappen van het Dansaertcentrum. Opnieuw aardbeien en aardig wat mensen. De laserprints op broze klei in een hartig bedje van rijnzand worden door het gretig publiek genadeloos als bloemen vertrapt. We komen zeker terug. In het festivalcentrum waar de Steinway & Sons staat, speelt de huisband evergreens en andere jazztunes. Door de bevlekte ramen die het pleintje van La Bellone overkoepelen, zie ik het uitspansel van de wereld en 's nachts als het donker is vind ik mijzelf in een glazen mozaïek van polaroidfoto's.

Bij Martine (Au Daringman) drink ik een pint en nog een en dan nog een en wandel langs het kanaal naar de plaats waar ik woon. Het is nacht. Vrijdag is nu zaterdag.

Zaterdag. Licht bewolkt met zonnige periodes. Geleidelijk warmer. De Gaypride kleurt de stad rozevingerig. Haha. In het Dansaertcentrum zie ik Whoosh, de prachtige verse videofilm van Anouk De Clercq. Kort en goed. Tussen de wolken door en vrij hongerig stap ik terug naar La Bellone. De kinderen van üBUNG, de nieuwe voorstelling van Josse De Pauw, eten hun eten niet op. Volgende keer een hamburgertent! Ik mag mee aanzitten en kies voor de pasta met pesto. Ik eet alles op en drink van de wijn. 's Avonds woon ik üBUNG bij in het Kaaitheater. Ik zit achteraan, de kinderen zijn heel veraf. Le tout Bruxelles blijft wat nahangen en verdwijnt later geruisloos in de drukke nacht. Zaterdag wordt zondag. Zondag. In La Bellone zit ik in de zon. Er is weinig volk maar het salongesprek met Charlie Degotte, Arne Sierens en Grand Magasin wordt langzaam maar zeker beter. Er wordt geanimeerd nagepraat en ik wil met de fiets naar de Bottelarij. Ik flits mezelf naar Cyclo, de sympathieke fietsenverhuurvereniging, vriendelijk opgericht door Isolde Boutsen. Eigenaars van een gewettigd kaartje voor een van de voorstellingen krijgen tijdens het openingsweekend een gratis fiets om gezond en wel bij de respectieve theateradressen aan te komen. In de bottelarij wordt ik naïef beetgenomen door een aloud theaterkunstje. De castraatzang van Il Virtuoso is aandoenlijk en het schilderij van Napoleon te paard levensecht. Na de voorstelling haast ik mij langzaam naar de Studio's van het Kaaitheater en ontdek ik Le degré zéro de l'écriture de la danse, man wordt robot, gorilla en kip. Variaties met tafel, stoel en gettoblaster in wit, grijs en zwart. Heel passend gaat Xavier Le Roy na het scheppen af langs de tribune. Het publiek blijft verweesd achter en pleegt alsnog een applaus. Mooi. In La Bellone vallen de ronde lichtvlekken van de theaterspots toevallig niet in het cirkelgat van de gele festivalaffiche. Ik denk aan Yoko Ono's A Hole To See The Sky Through. Het festival waardoor we de wereld zien. In ondertussendoor. De werkelijk verbeelde wereld van de kunstenaar. En van ons allemaal. Le degré zéro du festival.

Sophie Logies

'In ondertussendoor' is een eigenzinnig festivaldagboek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234