Vrijdag 10/07/2020

'In mijn slip in een rivier vol vrouwen'

Begin dit jaar trok de naar Gent uitgeweken Bruggeling Dijf Sanders twee weken rond op het Indonesische eiland Java om er veldopnames te maken. Uit het verzamelde materiaal distilleerde hij de plaat Java, een pareltje vol exotica en tropische triphop. Sasha Van der Speeten

De aanstokers voor Dijf Sanders' reis naar Java? Europalia, waarvan hij de opdracht kreeg om in de geest van de beroemde klankentapper Alan Lomax geluidsopnames te verzamelen. En ook Palmer Keen, een Amerikaanse etnomusicoloog die het gebied dat Sanders wilde onderzoeken al helemaal in kaart had gebracht, van de interessantste muzikanten tot de meest excentrieke inheemse instrumenten. Keen gidste Sanders van kust tot stad, en hij hielp hem kennismaken met muzikale ensembles, opvallende volksfiguren en interessante natuurgeluiden.Als we Sanders vragen hoe we ons zijn trip mogen voorstellen, is hij kwistig met details. "Stel het je even voor: een kerel met een gigantische rugzak waarin een hoop opnamemateriaal zit, en drie onderbroeken. Hij trekt rond en probeert met de lokale bevolking te communiceren. In het Engels, wat heel ongelukkig was, want niemand spreekt er die taal. Godzijdank kon Palmer voor ons tolken."Uit het arsenaal aan tot de verbeelding sprekende instrumenten (angkloeng, kendang, kacapi, calung) en veldopnames van kletterende regen of krekels puurde Sanders een dromerige, behoorlijk frivole plaat, in de lijn van elektronische exoticaproducers als Up, Bustle & Out of cultfiguren als Les Baxter en Martin Denny. Drie groepsleden van de Belgische jazzgroep Black Flower (Nathan Daems, Filip Vandebril, Simon Sigers) verleenden de verzengende Indonesische vibe een rauwe livetoets.

Hoe heb je jouw verblijf op Java ervaren?"

Ach, ik ben avontuurlijk ingesteld, dus ça va. Comfortabel slapen was er wel niet bij. Dat was het grote minpunt. Het was er supervochtig, en alle huizen zijn beschimmeld vanbinnen. Althans die op het platteland, waar de mensen armer zijn. De kussens en matrassen zien er echt zwart van de schimmel. Dat brengt een aparte geur met zich mee. Maar de Indonesiërs die ik heb ontmoet, waren allemaal enorm gastvrij."

Ik zag een filmpje waarin je met je microfoon in een rivier staat naast een aantal vrouwen die ritmisch met hun armen in het water meppen. Hoe gemakkelijk won je hun vertrouwen?

"Dankzij een muziekleraar uit dat dorp legden we de eerste contacten. Je kon hen redelijk gemakkelijk benaderen. Nu ja, ik ben op een bepaald moment, zonder het te beseffen, in mijn onderbroek in een rivier op een stel vrouwen afgestapt. Maak dan je integere intenties nog maar eens duidelijk. Anderzijds: als blanke ben je er een soort halfgod. Een zwangere vrouw vroeg mij om haar buik aan te raken. 'Ik hoop dat het kindje op jou zal lijken', zei ze. Tja, wat kun je daar op zeggen? Voor ons zijn die mensen exotisch en mooi, maar ze vinden zichzelf minderwaardig. Ik werd er een beetje ongemakkelijk van."

Had je een welomlijnd plan of ben al improviserend de jungle ingetrokken?

"Ik was vooral op zoek naar de eenzame muzikant in de jungle. Dat was mijn romantische beeld. Muziek zonder vertrouwde referenties. Een blanco blad. Zulke mensen ben ik gelukkig ook vaak tegengekomen. Ze waren allemaal uniek.

"

'Java', de afsluitende titeltrack, doet behoorlijk etherisch en sacraal aan.

Vind je dat je een spirituele plaat hebt gemaakt?

"Goh, ik vind andermans platen, waarvan de mysteries niet ontrafeld zijn, veel spiritueler dan mijn eigen werk. Als je de geheimen van je eigen goochelshow kent, ben je niet langer verbaasd. Die demystificatie werkt heel ontnuchterend. Maar goed, ik snap dat men een spirituele plaat noemt. Het was een intense ervaring, en dat hoor je wellicht. Ik flirt er met mooie, aardse klanken die heel puur aandoen. Maar er is écht nog een wereld van verschil met de doorsnee new age-plaat vol zweverige walvisgeluiden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234