Dinsdag 04/10/2022

In Malawi zendt de nationale omroep alleen het testbeeld uit

Het lijkt in dit televisietijdperk zowat het toppunt van onderontwikkeling. Malawi, een Afrikaans land van twaalf miljoen inwoners, heeft dertig jaar na zijn onafhankelijkheid nog steeds geen nationale televisieomroep. Op papier bestaat TV Malawi wel, maar wie afstemt op de zender krijgt alleen een testbeeld te zien.

Naar Afrikaanse normen hebben de Malawiërs niet echt te klagen over de diversiteit van het media-aanbod: er bestaat een aantal lokale kranten en sinds kort bericht naast de staatsradio ook een onafhankelijke radiozender over het wel en wee van de natie. Alleen van een televisieomroep blijven de Malawiërs verstoken.

In 1995 vatte de de regering van president Bakili Muluzi plannen op om die leemte te vullen. TV Malawi werd officieel gelanceerd als nationale omroep. Een aantal deadlines werd vastgelegd: tegen oktober 1997 moesten de eerste programma's worden ingeblikt en lokaal uitgezonden in de economisch belangrijkste stad Blantyre, waar een half miljoen potentiële televisiekijkers wonen. Later zou de (kleinere) hoofdstad Lilongwe aan de beurt komen. Tegen eind 1998 moest het signaal van de nationale omroep doordringen tot in alle Malawische huiskamers.

Eén na één verstreken de deadlines, maar verder dan de productie van een testbeeld is men bij TV Malawi niet gekomen. Projectleider Benson Tembo wijt de vertragingen aan geldgebrek: de 120 miljoen kwacha (een kleine één miljard fr.) die de overheid ter beschikking stelde volstond niet voor de aanschaf van de gesofistikeerde digitale apparatuur die TV Malawi nodig heeft. Bovendien haakte de Maleisische partner, TV3, uiteindelijk af. Het bedrijf werd ervan beschuldigd dat het onbetrouwbare Aziatische afdankertjes gebruikte voor de technische onderbouwing van TV Malawi.

Bijgevolg moet de overheid nu naar nieuwe geldschieters zoeken. En met grotere moeite dan ooit: de wereldmarktprijs van tabak (Malawi's belangrijkste exportproduct) is ineengestort en de kwacha is in augustus gedevalueerd, terwijl de omroep juist al zijn apparatuur moet importeren.

Een deel van de Malawiërs lest ondertussen zijn dorst naar televisie elders: vooral de Zuid-Afrikaanse en de Keniaanse commerciële kanalen die via satelliet worden doorgestraald, zijn populair.

Maar moeten de Malawiërs wel rouwig zijn om het uitblijven van een eigen tv-omroep? Immers, in het hele Afrikaanse continent zenden de stations gemiddeld 70 procent geïmporteerde programma's uit. Bovendien blijft de kijkdichtheid in heel het continent te laag om van een echt massamedium te kunnen spreken: minder dan 20 procent van de Afrikanen bezit zelf een televisietoestel of kan meekijken met de buren.

©IPS

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234