Donderdag 27/06/2019

Stadsboulevards

IN KAART: Brussel bant de snelweg uit de stad: “Ze spannen de kar voor het paard”

Beeld Photo News

De E40 en A12 op het Brussels grondgebied zijn binnenkort autosnelweg af. Die segmenten transformeren tot stadsboulevards met minder rijstroken en een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. 

Elke dag rijden er zo'n 45.000 mensen Brussel binnen via de E40. Vanop de A12, vanuit Antwerpen, zijn dat er telkens 30.000. Indien filevrij, suizen zij de hoofdstad binnen met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur. Daar komt binnenkort verandering in. De delen van die wegen op het Brussels grondgebied, allebei zo’n anderhalve kilometer lang, worden namelijk omgevormd tot zogenaamde stadsboulevards. Op termijn wordt de capaciteit van die wegen verminderd. De E40 richting hoofdstad gaat van zes naar vier rijstroken. Op de A12 wordt in beide richtingen één van de drie rijstroken geschrapt. Ook de maximumsnelheid moet er fors omlaag. Een snelheidsbeperking van 50 kilometer is het einddoel, al zal die gefaseerd worden ingevoerd.

De bedoeling van dat alles is, uiteraard, om het autoverkeer richting hoofdstad te drukken. Ter compensatie wordt geïnvesteerd in park-and-rides die aangesloten zijn op het tramnetwerk. In het oosten van Brussel, aan de E40, wordt dit project gekoppeld aan een stadsontwikkelingsproject waar – naast het Mediapark van VRT en RTBF – ook woningen, winkels en parken worden gebouwd. Tegelijk komt er langs die nagelnieuwe stadsboulevards meer plaats voor openbaar groen, fietspaden en veilige oversteekplaatsen.

Meer ruimte voor auto’s betekent meer auto’s

“In de jaren 50 heeft men de autosnelwegen doorgetrokken naar het hart van de stad, een historische fout”, zegt de Brusselse mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a). “We willen die nu rechtzetten. Hoe meer ruimte je geeft aan auto’s, hoe meer auto’s je krijgt. Hoe meer ruimte je geeft aan fietsers, hoe meer fietsers je krijgt. Wij kiezen resoluut voor het tweede. Door de files voortaan buiten de stadsgrenzen te houden, sluiten we aan bij tal van Europese steden. Het zal zowel de levens- als luchtkwaliteit ten goede komen.”

Het plan-Smet is niet nagelnieuw. Er wordt al jaren over gesproken, maar nu wordt de knoop echt doorgehakt. Het juridische statuut van de bewuste E40- en A12-segmenten zal volgende week al aangepast zijn. De verdere uitrol van de plannen is voor de komende maanden en jaren, al wil Smet nog voor de zomer van start gaan. Een precieze timing van alle volgende stappen is er nog niet.

Kar voor het paard

Zoals het wel vaker gaat met mobiliteitsveranderingen, is niet iedereen even blij. Zo vraagt VOKA uitdrukkelijk om flankerende maatregelen voor de omwenteling wordt ingezet. “Brussel spant de kar voor het paard", reageert Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van VOKA, op Twitter. “Je kan pas boulevards aanleggen als de mobiliteit oké is. Eerst de ring aanpassen, overstapparkings, beter en meer openbaar vervoer, fietssnelwegen... En dan de mooiste boulevards van Europa aanleggen.”

Mobiliteitsorganisatie Touring heeft evenzeer reserves, maar is minder scherp. “In principe zijn wij niet tegen dit plan”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “Alleen willen we dat er in een testfase wordt voorzien. Niemand kent de impact van zulke ingrepen. Dan kunnen we die effecten best meten, zodat men de plannen nog kan aanpassen waar nodig. Want we willen toch niet dat dit net méér files veroorzaakt, of dat nu binnen of buiten Brussel is?”

Dat dit plan extra files zal veroorzaken staat eigenlijk buiten kijf, zij het op de korte termijn. “Zulke ingrepen gaan altijd gepaard met een chaotische beginfase”, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. “De problemen met de tunnels in Brussel is een goed voorbeeld. De eerste weken was het heel moeilijk, maar tegenwoordig zie je dat er structureel minder auto’s rijden. Dat zal bij deze ingreep niet anders zijn. Er komt zonder twijfel een aanpassingsperiode, maar op termijn komt dat het milieu, de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad ten goede.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden