Maandag 14/06/2021

In iedereen schuilt een nerd

Amerikaans SciFi Channel gaat voluit voor de verovering van de rest van de wereld

Zestien jaar geleden ontstond het Amerikaanse SciFi Channel als een tv-station voor nerds, mensen die liever naar oude Star Trek-afleveringen keken dan een leven te hebben. Maar sinds het sf-genre zijn weg naar het brede publiek heeft gevonden, groeide ook de belangstelling voor de nichezender. Tegen eind volgend jaar wil die zijn aantal internationale dochters verdubbelen naar 25. Door Ronald Meeus

Amerikaanse kabelkijkers kunnen al sinds 1992 afstemmen op The SciFi Channel voor hun dagelijkse portie Buck Rogers in the 25th Century, de diverse Star Trek-reeksen en The X-Files. De zender werd al snel bekend voor zijn wat nerdy aanbod aan klassieke sf-televisie en trashy B-films.

Dat maakt nog steeds het merendeel van het aanbod uit, maar ondertussen investeerde de zender, een dochter van de Amerikaanse mediagroep NBC Universal, de inkomsten die hij binnenrijfde erg doeltreffend in eigen producties. SciFi Channel begon schoorvoetend met de genreklassieker Stargate: SG-1 (na zeven seizoenen overgenomen van het Amerikaanse televisienetwerk Showtime), maar gaandeweg verbreedde het aanbod naar series als Eureka (over een Amerikaans dorpje waar alleen maar genieën wonen) en Battlestar Galactica.

Die laatste reeks, die bij ons ook in open net wordt uitgezonden door VT4, werd (ondanks de futuristische setting) internationaal goed onthaald door het publiek en de critici, en geldt als het vlaggenschip van SciFi Channel. De serie verpersoonlijkt ook een visie waarmee de voorheen kleine nichezender zijn aanwezigheid in andere tv-markten dan de VS, waaronder Vlaanderen, heeft uitgebreid: toegankelijkheid.

"De futuristische elementen zijn maar een uitgangspunt en een decor", zegt Marcel Swagers, marketingmanager van de Beneluxafdeling van SciFi Channel. "Maar de verhalen zijn ook sociaal geëngageerd, de acteurs zijn mooi, en het drama is erg verzorgd. Dat zijn gewoon dingen die kijkers tegenwoordig van alle tv-series verwachten."

SciFi Channel breidde de afgelopen jaren uit naar elf nieuwe landen, waaronder Nederland en België, waar wordt uitgezonden op de digitale kanalen van Telenet, Belgacom en Coditel. Nu is de zender van plan om zijn aantal territoria tegen eind 2009 te verdubbelen: van de huidige twaalf naar 25. Op korte termijn komt er een Russische, Portugese, Zuid-Afrikaanse en Hongaarse SciFi Channel bij. In Vlaanderen en Nederland wil de zender op nog meer digitale kanalen gelanceerd geraken, en worden er ook (zoals dat in de VS al het geval is) uitzendingen in hoge definitie gepland, zodat de futuristische achtergronden zo goed mogelijk tot hun recht komen.

Die expansie past in een strategie die moedergroep NBC Universal ook voor haar andere kanalen aan het uitzetten is. Onder meer het actieseriekanaal 13th Street wordt, buiten de VS, druk gesleten aan vooral digitale zenders op andere markten. Maar het tv-kanaal heeft ook het gevoel dat het een niche 'beet' heeft, net zoals MTV voor muziek en Eurosport voor sportuitzendingen. "We worden als een autoriteit gezien", zegt Swagers.

Bovendien is de publieke aandacht voor die niche, sinds de klassieker The X-Files en zeker sinds recentere reeksen met een sf- en fantasythema, zoals Lost en Medium, veel groter geworden. "Science-fiction is niet suf meer", zegt Swagers. "Dingen die men vroeger associeerde met nerds met een grote bril en pennen in hun borstzak, die hun weekends sleten op Star Trek-conventies, worden nu door een mainstreampubliek bekeken. Dat komt ook omdat het genre ingrijpend is veranderd: de technologie en de futuristische elementen zijn naar de achtergrond gedrongen ten voordele van de verhaallijnen en de personages. Technologie maakt dan ook niet meer hetzelfde verschil als vroeger: het communicatietoestel dat Captain Kirk in de eerste Star Trek-reeks gebruikte bestaat al: het is een gewone klap-gsm. Technologie is mainstream geworden en het sf-genre moet dus volgen."

SciFi Channel speelt die verbreding bijzonder handig uit in zijn aanbod, dat tegenwoordig veel ruimer gaat dan vroeger. Het minste fantasyelement maakt een productie al interessant om op SciFi te worden uitgezonden, en op de Amerikaanse zender landden tegenwoordig ook al tv-programma's zonder dat element, zoals Law & Order: Special Victims Unit.

Maar het kernaanbod wordt ook erg subtiel aangeprezen bij de kijker. In trailers die het kanaal uitzendt voor nieuwe Battlestar Galactica-afleveringen komt bijvoorbeeld nauwelijks een ruimteschip voor: alle aandacht gaat naar het menselijke drama in de reeks. En dat werkt, zegt Swagers. "De verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke kijkers is zo goed als gelijk, met slechts een miniem overwicht voor die eerste groep. Dat had je enkele jaren geleden niet voor mogelijk gehouden."

Marcel Swagers, marketingmanager Benelux:

'Sf is niet suf meer. Dingen die men vroeger associeerde met nerds die hun weekends sleten op 'Star Trek'-conventies, worden nu door een mainstreampubliek bekeken'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234