Zondag 24/10/2021

In het wiel van Boonen

Nu de lente voelbaar in de lucht hangt trekken vele fietsers erop uit voor een tochtje. Gestimuleerd door de exploten van Tom Boonen & co. en gedreven door de Ronde van Vlaanderen-heisa doen fietsenhandelaars in deze periode gouden zaken.

Het is belangrijk vooraf te bepalen wat je van je fiets verwacht. De klassieke of standaardfiets is geschikt voor tal van activiteiten zoals het naar school en naar het werk rijden of louter als 'hulpmiddel' in de vrije tijd om tot meer lichaamsbeweging te komen. Met zo'n fiets mag je geen ambitie koesteren om de Muur van Geraardsbergen op te rijden of de Mont Ventoux te overwinnen. Elke fietssoort heeft zijn beperkingen en kwaliteiten. Wie sportieve aspiraties koestert kiest voor een racefiets of terreinfiets; wie heuse fietsreizen overweegt koopt best een trekkingfiets. Wie zoekt naar een valabel compromis waarbij de verschillende fietstypes zich verenigen is vaak goed af met een citybike of hybride fiets. Met zulke fietsen haal je een behoorlijke snelheid en kun je zonder brokken te maken ook 'off road' aardig uit de voeten.

Daarnaast zijn het comfort en de handelbaarheid twee elementen die de fietskeuze kunnen beïnvloeden. De lichaamsbouw van de fietser bepaalt wat voor hem of haar de juiste fietsmaat is. De tussenbeenlengte bijvoorbeeld is bepalend voor de grootte van het frame; ook de afstand tot het stuur is een belangrijke parameter. Sommige fabrikanten bieden slechts een beperkt aantal framematen aan, waardoor de fietser gezien zijn lichaamsbouw soms genoodzaakt is uit te kijken naar een ander merk dat wel de juiste maat kan aanbieden.

Maar bovenal primeert de kwaliteit. Het is absoluut aangeraden de fiets te kopen bij een vakman. De fietsen die je koopt bij een erkend handelaar genieten van een jarenlange garantie op het frame en de onderdelen; bij fietsen die ingevoerd worden uit Azië en die vaak in warenhuizen worden aangeboden, is deze garantie meestal niet aanwezig.

De verkoop van fietsen zit al jaren in de lift. Het gemiddelde budget dat gespendeerd wordt bij de aankoop van een nieuwe fiets is de voorbije vijf jaar verdubbeld. Hiervoor krijgt de fietser wel materiaal dat steeds beter wordt.

België is voor fietsenconstructeurs interessant omdat ons land al jaren aan de lopende band wielertoppers produceert. Constructeurs staan te springen om wielerploegen met bekende renners van degelijk materiaal te voorzien. De uren zendtijd op televisi zijn een perfect uithangbord. De grote wedstrijden worden ook aangegrepen om het materiaal te testen en nog te verbeteren.

Zo verbindt het fietsmerk Time zijn lot aan Quickstep-Innergetic, de ploeg van Tom Boonen, en rijden de wielrenners van Davitamon Lotto, Unibet.co en veldritploeg Fidea met het Belgische Ridley. Discovery Channel rijdt al jaren op Trekmateriaal, T-Mobile koos voor Giant en Rabobank voor Colnago.

Al deze merken zijn overwegend actief in het segment van de racefietsen maar in vele gevallen gebruiken ze de knowhow die ze in dit milieu hebben opgedaan ook bij het produceren van terreinfietsen en hybride tweewielers. In het segment van de kinderfietsen en de standaardfietsen treden vaak andere producenten op de voorgrond.

Op het eerste gezicht is niet altijd duidelijk waarom een fiets nu 500 dan wel 1.000 euro kost. Zelfs het Aziatische model van net geen 200 euro kan er even goed uitzien. Het verschil in prijs zit hem vaak in de gebruikte materialen. Het materiaal van het frame (het karkas van de fiets) is vaak determinerend voor de prijs. De materialen die nu gebruikt worden voor frames zijn staal, aluminium, carbon en titanium.

Vroeger werden de meeste fietsen uit staal vervaardigd. Nadeel: het gewicht en het feit dat staal kan roesten. De komst van legeringen heeft deze frames echter lichter én sterker gemaakt. Zulk materiaal vind je veel bij de standaardfietsen. Maar ook aluminium is erg populair. Er zijn verschillende types aluminium, die ook bepalend zijn voor de kostprijs. Een aluminium frame is eerder stijf, waardoor de fiets beter reageert in bochten en bij het optrekken. Wedstrijdrenners houden hiervan.

Onder de racefietsen vind je vaker composietmaterialen zoals carbon, het enige niet-metaal. Hierdoor zijn alle vormen mogelijk. Carbon frames zijn licht én duurzaam maar zeer gevoelig voor breuken door valpartijen. Groot nadeel: de hoge prijs.

Titanium tenslotte is allicht het beste materiaal om fietsframes van te maken omdat het de beste gewicht/sterkteverhouding heeft. Titianiumframes worden bijna niet gemaakt vanwege te duur.

Het Italiaanse fietsmerk Colnago is een van de meest gewaardeerde merken op het vlak van frameproductie. Wielertoeristen die gebeten zijn door deze sport betalen vaak tot 4.000 euro voor het frame alleen.

Ook 'de groep' is bepalend voor de prijs. De groep is het rem- en versnellingssysteem, de trapas, de ketting, pedalen... Het Japanse Shimano en het Italiaanse Campagnolo zijn de marktleiders. Campagnolomateriaal is vooral terug te vinden op de racefietsen, waardoor de kostprijs vaak hoog ligt. Shimano heeft groepen in alle prijsklassen. Vandaar dat je het materiaal van deze Japanse fabrikant ook terugvindt op kinder- en stadsfietsen - in alle prijsklassen dus.

Voor kwaliteit moet betaald worden en omdat het toch in hoofdzaak gaat om de veiligheid van de fietser is dit niet meer dan normaal. Een goede kinderfiets van erkende merken vind je niet onder de 150 euro. Het Belgische merk Granville (het vroegere Ludo-fietsen) biedt modellen aan in alle segmenten, waaronder ook de jeugdfietsen. De gemiddelde prijs situeert zich hier tussen 150 en 300 euro. Granville is het fietsenmerk van wielerploeg Jartazzi.

Een betrouwbare heren- of vrouwenfiets die in hoofdzaak voor korte ritten op een goed lopende weg wordt gebruikt, vind je vanaf 500 tot 1.000 euro. De 'urban series' van Granville in dit segment situeren zich tussen 500 en 850 euro. Op deze fietsen vind je in hoofdzaak Shimanogroepen.

De iets sportievere citybikes, hybride- en trekkingfietsen zijn vaak steviger gebouwd en hebben doorgaans een meer geavanceerde groep. Een instapmodel vind je al voor 500 euro; de iets beter uitgeruste types halen prijzen tot 1.250 euro.

Terreinfietsen, ook wel mountainbikes genoemd, blijven populair, ook al zien maar weinig fietsen van dit type het open veld. De meeste constructeurs van racefietsen bieden ook een heel gamma terreinfietsen aan in alle prijsklassen. Een terreinfiets is doorgaans iets goedkoper dan een goed uitgeruste racefiets, maar prijzen van 3.000 tot 4.000 euro zijn geen uitzondering. Een behoorlijke terreinfiets vind je al vanaf 750 euro. Specialized, Cannondale, Giant, Scott, Gary Fisher en Trek zijn maar enkele merken die in dit segment een mooi gamma kunnen presenteren.

Komen we tenslotte bij de racefiets. Hier vind je alle mogelijke prijzen. Een behoorlijke racefiets heb je al vanaf 1.000 euro. Het Belgische Granville maar ook internationalere merken zoals Trek en Bianchi bieden zelfs iets degelijks ónder deze prijs. Weet echter dat de 'groep' niet zo performant zal zijn en dat de ketting wel eens zal haperen bij het veranderen van versnelling. Het gewicht van de fiets zal ook iets hoger liggen. Wie een aangeklede Time-fiets wil, zo een waarop Boonen zal rijden in de Ronde van Vlaanderen, zal ruim 8.000 euro op tafel moeten leggen. Enkele Trekmodellen waarmee Lance Armstrong uitpakte in de Ronde van Frankrijk halen zelfs prijzen van ruim 10.000 euro. Sommige van deze constructeurs brengen voor sterk verlaagde prijzen goedkopere 'replica' versies van deze topmodellen op de markt. Uiteraard is het gebruikte materiaal niet hetzelfde. Toch blijft de prijs behoorlijk hoog: tussen de 2.000 en 3.000 euro.

Wie er een paar maal per week op uittrekt met de racefiets heeft degelijk materiaal nodig en vooral een groep die niet 'sputtert'. Bij de klassieke merken Eddy Merckx, Giant, Trek en Koga Miyata zul je voor betrouwbaar materiaal toch snel 2.500 euro moeten neertellen. Bij het Belgische Ridley, dat zich een benijdenswaardige plaats heeft weten te veroveren in de internationale wielrennerij, vind je een heel gamma kwaliteitsvolle racefietsen vanaf 1.250 euro.

kostprijs fietsmateriaal

Fietspomp 7 tot 100 euro

Binnenband 5 tot 10 euro

Fietscomputer 15 tot 250 euro

Drinkbus (bidon) 2 tot 15 euro

Fietsslot 5 tot 100 euro

Helm 40 tot 125 euro

Shirt 25 tot 100 euro

Broek 40 tot 100 euro

Schoenen 60 tot 250 euro

Handschoenen 20 tot 50 euro

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234