Zaterdag 16/10/2021

In het kielzog van de Vlaamse ontwerpers

Niet alleen de Vlaamse modeontwerpers maken wereldwijd naam en faam, ook Vlaamse modellen zijn tegenwoordig zeer gewild op catwalks en in reclamecampagnes. Alleen is de kans klein dat we ooit een interview met hen lezen of dat de glamourbladen hun doen en laten op feestjes verslaan. Ondanks hun succes blijven onze topmodellen graag met beide voeten op de grond.

Cathérine Ongenae

Denk even met me mee. Je bent in New York, kuiert er langs de Avenues en door de straatjes in Soho en Nolita. En plotseling bots je bijna op een meisje. Twee ellenlange benen in een paar klassieke sneakers. Een vaag bekend gezicht. Een mooi gezicht. Een speciaal gezicht. Voor je het weet, is ze de hoek om. Je piekert je suf over de identiteit van het mysterieuze meisje, je hebt het gevoel dat je haar kent. Tot het je ter hoogte van Broadway begint te dagen. Daar is ze opnieuw. Deze keer zie je haar niet op straat. Nee, ze hangt er. Vanop een billboard van minstens 20 meter hoog en 30 meter breed staart ze je aan, gekleed in een creatie van Yves Saint Laurent. Of misschien zie je haar 's avonds terug in je hotelkamer, in een reclamespotje van de nieuwe damesparfum Hugo Boss. Dat is ze, zul je denken. Je bent vandaag net niet tegen een topmodel aangelopen. Einde mysterie.

Was de botsing frontaal geweest, dan hadden jullie zich waarschijnlijk allebei in het Engels verontschuldigd. Misschien zou je daarbij haar Europees accent opgevallen zijn. Je zou al lachend hebben gezegd dat je uit België komt en dat je in deze fantastische stad het liefst van al ogen op je rug zou hebben, dat er zoveel te zien is dat voor je uit kijken je de saaiste manier van sightseeing leek. En wat zou het meisje hebben geantwoord? Dat het o.k. is. Dat zou pas schrikken zijn, want ze zou het met een Antwerps accent zeggen. Want dat meisje van Hugo Boss heet Anouck Lepere en is een rasechte Vlaamse. Net als het model op de megaposter van Yves Saint Laurent, Kim Peers, is ze een van de Vlaamse topmodellen die momenteel furore maken op de internationale modescène.

Kim Peers, Anouck Lepere, Delfine Baffort, Hannelore Knuts, An Oost, Roos van Bosstraeden, Anne Catherine Lacroix en Chloë hebben een paar harde weken achter de rug. Wie er de voorbije weken bij was in Milaan en Parijs, zal dat beamen. Ze waren overal. Hannelore liep in de lichtstad alleen al 26 shows. Daarnaast vliegen ze de hele wereld af, van de ene fotostudio naar de andere. Ze staan model voor campagnes van de grootste modemerken ter wereld - van Chanel, YSL, Calvin Klein, Prada, Gucci en Dolce & Gabanna tot H&M - en sierden bijna allemaal wel eens de cover van gerenommeerde modebladen zoals Vogue, Harper's Bazaar en I-D. Fotografen zoals Mario Testino en Inez Van Lamsweerde vinden hun het einde. Volgens de modewebsite Models.com zijn Vlaamse modellen je van het: ze zijn intelligent, hebben weinig sterallures en zijn doorgaans zeer aangenaam in de omgang. Anouck behoort volgens diezelfde website tot de top-drie van allerbeste modellen ter wereld, maar ook haar collega's worden hoog ingeschat: de site situeerde Hannelore op de elfde plaats in haar modellen top-vijftig, de Gentse Delfine komt er op de vijftiende plaats en de Antwerpse An Oost op de zestiende. Niet slecht dus. Maar hoe wordt een mooi Vlaamse meisje ineens het neusje van de zalm in de modellenwereld?

"België heeft de laatste jaren een goede reputatie opgebouwd in de modewereld", verklaart Thierry Botteman, uitbater van de Brusselse zetel van het internationaal modellenbureau Vision. Vision vertegenwoordigt Kim, Roos, Hannelore en Chloë. "Het is niet meer dan logisch dat onze modellen de vruchten van hun succes plukken. Belgische mode is in, dus Belgische modellen ook."

Veel modellen hebben hun huidige carrière ook te danken aan onze ontwerpers. Dries Van Noten vroeg Anouck, een studente op de academie, of ze wilde meelopen in zijn show in Parijs. Zij dacht dat het voor één keer wel leuk zou zijn. Kim Peers was al een tijdje showroommodel voor Jurgi Persoons, tot ze de kans kreeg de intieme showroom te ruilen voor grotere projecten.

"Bovendien blinken onze designers voor een groot deel uit door hun avant-gardische ontwerpen. Daarbij hoort een speciaal gezicht", voegt Botteman er nog aan toe.

Vlaamse nuchterheid

Als er inderdaad al één grote gemene deler is die deze schoonheden verenigt, dan is het hun karakteristieke uiterlijk. Geen één van deze meisjes is een klassieke schoonheid, ze hebben weinig of niets gemeen met Claudia Schiffer of Cindy Crawford. "Ze hebben een apart profiel. Niet alleen zien ze er allemaal goed uit, ze stralen persoonlijkheid uit", aldus Thierry Botteman. "Al is dat al tien jaar de filosofie van ons bureau. Nu blijkt een unieke mix van karakter en looks ineens trendy te zijn."

Aangezien Vision naast een vestiging in Brussel ook afdelingen in Parijs, New York en Sao Paolo heeft, is het voor een model met potentieel relatief gemakkelijk om zich op de internationale markt te begeven. Wie dus het geluk heeft te worden gespot door een van de talentscouts van Vision, mag al beginnen dromen van een internationale carrière.

Al is de concurrentie hard: onze uitgesproken meisjes mogen dan graag gezien zijn, er bestaat een even grote hype rond Amerikaanse, Braziliaanse of Oost-Europese modellen. Meer zelfs, de namen Kate Moss, Gisèle Bundchen of Carmen Kass zeggen het grote publiek meer dan Delfine of Anouck. Het zijn sterren, leven een societyleven, zorgen dat ze op alle mogelijke feestjes gezien worden. Hoe komt het dan dat we nog nooit van onze modellen hebben gehoord?

"Vlaamse modellen leven veel gewoner", zegt Thierry Botteman. "Ze staan met beide voeten op de grond. Ze hebben minder behoefte aan aandacht, glitter en glamour, gaan na hun werk gewoon naar huis. De meeste meisjes wonen ook nog steeds in België, terwijl hun collega's zich het liefst in een chique penthouse in New York vestigen. Dat Braziliaanse of Oost-Europese modellen zich overal laten zien, is ook normaal. Vaak is een modellencarrière de enige manier om uit een armer leven te ontsnappen. Een meisje zoals Gisèle Bundchen of Carmen Kass wordt op handen gedragen door haar volk, ze is bijna de ambassadrice van haar land. Vlaamse modellen zien hun werk niet als een manier om een armere samenleving te ontvluchten. Zij doen dit werk omdat ze het graag doen, zij zijn vakmensen. Of ze doen het omdat ze willen reizen, omdat ze op die manier iets van de wereld zien. De meesten van hen hadden ook nooit de bedoeling om model te worden. De eerste keer dat ze zich door een talentscout lieten overtuigen om ons een bezoekje te brengen, lieten ze duidelijk merken dat ze niet stonden te springen om een carrière in de modewereld, een milieu dat nog steeds een vrij slechte reputatie heeft." Vlaamse nuchterheid is dus een goede eigenschap voor wie een groot deel van haar leven doorbrengt achter de schermen van catwalks en in fotostudio's. De meeste meisjes weigeren ook systematisch interviews omdat ze net die sterrenstatus willen vermijden. En omdat ze naast hun werk nog andere ambities koesteren. Anouck, bijvoorbeeld, is studente architectuur. Ze heeft haar studies onderbroken, maar ziet haar huidige carrière eerder als een tussenperiode dan een einddoel. Ook Hannelore Knuts legt niet al haar boontjes te week op de camera, maar koestert liever plannen om in de toekomst zelf te gaan ontwerpen. De jonge Chloë timmert inmiddels aan een acteercarrière in de Franse filmindustrie, en uit haar cv blijkt (ze zou momenteel aan het onderhandelen zijn met Leos Carax, de regisseur van Les Amants du Pont-Neuf) dat ze van een ander kaliber is dan die andere modellen die na hun vervaldatum van de ene slechte film in de andere rollen. Kim Peers is in stilte bezig met haar muziekgroep Monkey Pussy, en er zou zelfs een platencontract op stapel staan. En Delfine Baffort leeft zich tijdens haar vrije dagen uit in artistieke projecten zoals 'Discothèque'.

Leven na de catwalk

Het is dus duidelijk dat onze modellen maar al te goed beseffen dat er nog een leven komt na de catwalk, dat hun hoofden nu in zijn, maar dat de zaken er over een jaar volledig anders voor kunnen staan. Niet dat ze zich financiële zorgen moeten maken. Wat ze verdienen aan een campagne of een modeshow is zo ongeveer het best bewaarde geheim uit de mode-industrie, wat betekent dat de bedragen hallucinant hoog zullen klinken in de oren van een doordeweekse sterveling. Thierry Botteman wil er maar één zin over kwijt: "Modellen met een carrière op het niveau van Hannelore en Anouck kunnen in enkele jaren tijd genoeg verdienen voor de rest van hun leven. Op voorwaarde dat ze er verstandig mee omgaan, natuurlijk."

'Onze meisjes hebben een apart profiel. Niet alleen zien ze er allemaal goed uit, ze stralen persoonlijkheid uit'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234