Zaterdag 06/06/2020

'In het Engels blijven simpele dingen mooi klinken'

In het Belgische rockwereldje was de combinatie 'vrouw met gitaar' tot voor enkele jaren bijzonder zeldzaam, maar artiesten als Beverly Jo Scott, K's Choice, Eden en - recenter - Neeka brachten daar verandering in. Begin dit jaar sloot Sweet Jane zich met het fraaie, overwegend akoestische Little Bird bij dit rijtje aan.

Op haar minidebuut huldigt Sweet Jane, alias Christel Mignolet, een introspectieve, kwetsbare benadering, die nog het meest aan Kristin Hersch en Mazzy Star refereert. Muziek dus die ontstaan lijkt in het halfduister op de rand van het bed om innerlijke demonen te bestrijden, en waarbij Mignolet als Franstalige Brusselse verkoos in het Engels te zingen. Wie de zes songs op Little Bird beluistert denkt aan een transatlantische singer-songwriter. "Eigenlijk ben ik lerares Engels-Nederlands, vandaar dat ik zonder accent zing. Ik ben ook vaak in Amerika geweest, waar ik veel vrienden heb en de Amerikaanse muziek heeft mij altijd beïnvloed. Als je internationale ambities hebt, is het toch beter om in het Engels te zingen. Ik schríjf ook makkelijker in die taal omdat simpele dingen mooi blijven klinken, terwijl het Frans je verplicht heel poëtisch te zijn, wil je niet dom overkomen. Ik ga later nog wel in het Frans zingen, maar dan in een gezamenlijk project met andere Franstalige zangers."

Met een chansonnier als vader en een vroege fascinatie voor de (klassieke) gitaar leek het pad naar een muzikale carrière geëffend. "Na tien jaar academie wilde ik conservatorium gaan doen, met de bedoeling professioneel te worden, maar dat mocht niet van mijn moeder. 'Waar ga je van eten?', vroeg ze (lacht). Ik heb die studies dan maar gekozen voor de talen, zeker niet voor het beroep lerares. Ik wist al lang dat ik iets met muziek wou doen. Ik heb een tijdje concerten georganiseerd, en momenteel werk ik voor een rock-informatiecentrum (Court-Circuit, KB). Ik wou eerst samen met mijn broer covers spelen, maar hij zei: 'Ik mijn band, jij de jouwe.' Tot mijn vrienden mij vroegen waarom ik zelf geen liedjes schreef. Daar had ik wel eens aan gedacht, maar ik gelóófde niet echt dat ik dat kon. Tot ik er eentje schreef, dan een tweede, een derde... Toen besefte ik dat ik door moest gaan. Maar ik wou niet alles alleen doen, en daarom ben ik samen met een ander meisje, Isabel Rocher, beginnen op te treden."

Toen ging het snel. Sweet Jane stond bij onder anderen Sophia, Mark Eitzel en Perry Blake in het voorprogramma, kwam op een compilatie-cd van het Dour-festival terecht, en ging naar een volwaardige begeleidingsgroep op zoek toen partner Isabel muziek voor beeldhouwen ruilde. Voor het eerste plaatwerk wilde Christel niets aan het toeval overlaten; ze coproduceerde Little Bird uiteindelijk met Rudy Coclet. "Omdat ik een duidelijk idee had van hoe het moest klinken wilde ik de plaat eerst zelf produceren, ook omdat ik dacht dat ik niemand zou vinden. Toen ik met Perry Blake speelde, heb ik enkele labels uitgenodigd, en B-Track was meteen enthousiast. Maar wie mij wilde hebben, moest weten dat ik het zó en niet anders wou. Bij B-Track heb ik de nodige vrijheid in de geluidsmix en songkeuze. Als alles goed gaat, breng ik begin volgend jaar een eerste full-cd uit."

Kompanen vond ze uiteindelijk bij Plastic Fish Factory (Kurt Van Peteghem), Arno (Geoffrey Burton), 48 Cameras, Huy ! en Orange Pecco. "Soms speel ik ook solo, als de zaal klein genoeg is, maar tegenwoordig treed ik vooral met de groep op. Dat is makkelijker om naam te maken, maar het dwingt mij ook om professioneler te werken, want ik moet ervoor zorgen dat de band op punt staat. Ik hou het graag sober, ook op het podium. Ik hou van die balans tussen zacht en hard, anders wordt het gauw vervelend. Zelf ben ik ook zo. Ik heb eigenlijk twee verschillende manieren om te schrijven. In 'Little Bird', bijvoorbeeld, vertrek ik van metaforen en observaties, maar 'Circlin'' komt dan weer uit persoonlijke ervaringen. Autobiografisch schrijven is makkelijk maar het is ook puur. Je kunt mensen niet kwetsen door open en eerlijk te zijn. Hoe eenvoudiger je iets zegt, hoe beter, vind ik. Dat betekent niet dat mijn muziek simplistisch is: ik hou van subtiele sferen, of probeer interessante ritmes te verzinnen, maar dat is iets anders. Ik wil altijd mezelf blijven, maar ik wil het tegelijk universeel houden, over dingen schrijven die iedereen kunnen gebeuren. Mijn aanpak is echt persoonlijk, eenvoudig, en dus toegankelijk."

Zoals ze in het begin van het gesprek al aangaf, reiken haar ambities tot over de grenzen. "We gaan proberen de plaat ook in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland uit te brengen. Ik geef binnenkort een try-out in Parijs, en misschien ook in Londen. Daar ben ik nu vooral mee bezig: contacten in het buitenland vinden, samen met mijn nieuwe manager. Ik wou me zeker niet tot Wallonië beperken. Daarom heb ik ook meteen op een Vlaams label getekend, zodat mijn plaat bijvoorbeeld ook makkelijker in Nederland of Engeland kan worden uitgebracht."

Vanwaar ten slotte het pseudoniem? De Lou Reed-song met dezelfde titel heeft er weinig mee te maken, maar de verstilde, serene cover die de Cowboy Junkies er in '88 van opnamen des te meer. "Het komt inderdaad van de Cowboy Junkies, die ik in Amerika live heb gezien. Maar eigenlijk was 'sweet Jane' meer een uitdrukking onder mijn vriendengroep daar: gewoon een synoniem voor cool, leuk. Ik vond het een prachtige naam voor de muziek die ik maak."

Kurt Blondeel

Little Bird is uit op B-Track/Universal.

'Little Bird' bevat overwegend akoestische, introspectieve nummers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234