Zondag 05/12/2021

‘In Gent ben ik mijn maagdelijkheid verloren’

GENT

Acteur Andy Garcia, die in 1956 in Havana geboren werd en als vijfjarige met zijn ouders naar de Verenigde Staten emigreerde, was voor het Filmfestival van Gent in 1987 alleen nog maar naar dat van Miami geweest. “Maar dat was als toeschouwer, omdat ik in Miami ben opgegroeid”, legt hij uit. “Het Internationaal Filmfestival van Gent was het eerste waarop ik als acteur werd uitgenodigd met een film waarin ik meespeelde. In zekere zin ben ik dus in Gent mijn maagdelijkheid verloren (lacht).”

De titel van de film waarmee hij deze editie naar het Filmfestival afzakt, City Island, verwijst naar een oud vissersdorpje vlak bij de Bronx, waar veel inwoners van New York blijkbaar zelf nog nooit van gehoord hebben. Daar woont gevangenisbewaker Vince Rizzo (rol van Andy Garcia), met zijn vrouw Joyce (rol van Julianna Margulies), zijn dochter Vivian (rol van Dominik Garcia-Lorido) en zijn zoon Vinnie (rol van Ezra Miller).Het is een familie vol Italiaanse passie en de daarbijbehorende conflicten, confrontaties en diverse geheimen. Bijvoorbeeld het feit dat Vince een vaste pokeravond heeft met vrienden. Dat zegt hij althans, maar in werkelijkheid gaat hij acteerlessen volgen in Manhattan. Hij is daar eigenlijk beschaamd over, want hij twijfelt sterk of hij wel over de nodige capaciteiten beschikt. “Het is een droom die hem enerzijds nieuwsgierig maakt en waar hij anderzijds zeer geheimzinnig over doet”, vertelt Andy Garcia. “Hij is te gegeneerd om die droom met iemand te delen.”

Een van de grappigste scènes in City Island is die waarin Vince voor het eerst een auditie doet. Hebt u toen teruggedacht aan uw eigen ervaringen als jonge en onbekende acteur?

Andy Garcia: “Natuurlijk. Absoluut! Als acteur is het trouwens onze job om alle mogelijke ervaringen te verwerken in de rollen die we spelen. Alle acteurs hebben een of meer verschrikkelijke auditie-ervaringen achter de rug. Het moeten niet eens concrete herinneringen zijn. Het kunnen ook die gevoelens van onrust en angst zijn, van de drang om te behagen en het goed te doen, waardoor je het soms juist vreselijk slecht doet en totaal belachelijk overkomt.”

Zoals wanneer Vince een desastreuze imitatie van Marlon Brando als de Godfather ten beste geeft. Stond dat zo in het scenario?

“Neen, dat was een ideetje van mij. Ik deed die slechte imitatie van Brando en de regisseur begon spontaan te lachen. Hij heeft toen besloten om dat in de film te gebruiken.”

Het is tegelijk een grappige inside joke, want u hebt zelf meegespeeld in The Godfather: Part III, zodat het nu lijkt alsof u hier uw eigen ‘grootvader’ imiteert.

“Precies. Een van de weinige dingen die ik aan het scenario heb laten veranderen, was de obsessie van Vince. In de originele versie was hij vooral een fan van De Niro en Scorsese. Maar ik heb aan Raymond De Felitta (scenarist en regisseur, Jan T) gezegd: ‘Ik vind dat we Vince voor de mythische figuur moeten laten gaan. En dé mythe is Brando’. Tijdens die auditie is Vince zo nerveus en zo op zijn ongemak dat hij zonder het zelf te beseffen Brando begint te imiteren. Op een onbewust niveau is dát immers zijn idee van goed acteren.”

Klopt het verhaal dat u ooit bij een auditie bent weggelopen toen u gevraagd werd uw hemd uit te trekken?

“Dat klopt inderdaad. De vrouw vroeg mij om mijn shirt uit te trekken omdat ze op zoek waren naar iemand die zeer goed gebouwd was. Ik heb toen geantwoord: ‘After you’. En toen ben ik opgestapt.”

In deze grappige familiekroniek over allerlei geheimen lijkt het bestaan van City Island op zich al een mysterie. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.

“Wel, het is een geheim voor de meeste New Yorkers, dus als inwoner van België hoef jij je daar zeker niet voor te schamen. Het is twintig minuten rijden van Manhattan, maar slechts weinigen weten dat. Er zijn wel al meer films gedraaid op City Island, maar altijd als stand-in voor een of andere locatie in New England en nog nooit als City Island zelf. Ik woon zelf wel niet in New York, maar ik ben er toch al vaak geweest en ook ik had er nog nooit over gehoord, tot ik het scenario in handen kreeg.”

U bent zelf ook een van de producers van deze film. Wat trok u zo aan in dit project?

“De kwaliteit van het scenario, zowel in de schriftuur als in de constructie. De charme die de film nu uitstraalt en de verrassingen die het verhaal in petto heeft, waren al aanwezig in dat scenario. Voor mij was meteen duidelijk dat de humor en de emotie van deze film voort zouden spruiten uit de gedragingen van de personages en de omstandigheden waarin zij terechtkomen. Toen ik als acteur ja had gezegd tegen Raymond (De Felitta, Jan T) heeft hij gevraagd of ik de film samen met hem wou produceren. Ik wist dat dit een onafhankelijk project en geen grote studiofilm zou worden, dus hebben we de handen in elkaar geslagen om de financiering rond te krijgen.”

In deze film wordt dochter Vivian Rizzo gespeeld door uw eigen dochter, Dominik Garcia-Lorido.

“Dit is al de derde film waarin we samen spelen. Toen ze amper twaalf was, gebeurde dat in de komedie Steal Big Steal Little (1995) van regisseur Andrew Davis. Nadien was ze nog te zien in The Lost City (2005), een film die ik zelf geregisseerd en geproduceerd heb. Dominik is nu professioneel actief als actrice en mijn middelste dochter Daniella heeft ook al geacteerd in films, maar zij doet nu haar laatste jaar aan de toneelafdeling van het California Institute of the Arts. Daniella en mijn jongste dochter Alessandra, die toen nog maar vier jaar was, waren trouwens eveneens te zien in The Lost City.“Ik vind dat Dominik het uitstekend doet in City Island en ik werk graag met haar samen. Maar het was niet omdat ik de film geproduceerd heb dat zij die rol heeft gekregen. Toen ik het scenario in handen kreeg, heb ik het haar laten lezen. Ze hield van het materiaal, vond dat ik absoluut die rol van Vince Rizzo moest spelen en liet vallen dat zij zelf wel iets zag in de rol van Vivian. Ik heb toen gezegd dat ze haar kans moest wagen als er audities zouden komen.“Zoals gebruikelijk bij onafhankelijke projecten hebben we eerst geprobeerd om zoveel mogelijk bekende namen in zoveel mogelijk rollen te casten. Dat helpt immers voor de financiering. Voor het personage van Vivian leek dat niet te lukken en toen werden er audities georganiseerd. Toevallig had Dominik eerder al auditie gedaan bij Sheila Jaffe, de casting director van deze film, voor de televisieshow Entourage. Het was Sheila die De Felitta aangeraden heeft om Dominik te laten komen. Toen Raymond mij dan vroeg wat ik daarvan vond, heb ik geantwoord dat ik daar geen enkel probleem mee had. Op één voorwaarde, die zowel voor mij als voor mijn dochter zeer belangrijk was, namelijk dat het zíjn beslissing moest zijn. Ik wou hem zeker niet beïnvloeden, want zo wilden we het spel niet spelen. Maar natuurlijk ben ik als vader trots dat hij haar uiteindelijk voor de rol gekozen heeft. Het was heel speciaal om met haar in deze film te acteren.”

Een van uw volgende projecten wordt Hemingway and Fuentes, dat u ook zelf wilt regisseren.

“Ja, ik heb het scenario samen geschreven met Hilary Hemingway, een nicht van de schrijver. Het gaat over de laatste levensjaren van Ernest Hemingway op Cuba, toen hij onder meer The Old Man and the Sea aan het schrijven was. De film vertelt over zijn relatie met zijn vrouw Mary Welsh en met Gregorio Fuentes, de kapitein van Hemingways boot. We zijn bezig met de financiering van de film, ik wil hem zo snel mogelijk draaien.”

U hebt altijd geweigerd naar Cuba terug te keren zolang Castro daar aan de macht blijft. Maar zou u deze film toch niet graag op Cuba willen draaien?

“Dat zou inderdaad ideaal zijn. Maar onder het huidige regime is dat jammer genoeg onmogelijk. Het zou voor mij extreem moeilijk zijn om met dat vreselijke regime geassocieerd te worden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234