Maandag 16/12/2019

IN EEN NOTENDOP

Als oom op bezoekt komt, vraagt hij hoe het gaat met de 17-jarige jongen Seb, die al vier maanden op zijn kamer zit, nadat zijn vriendin Billie een ernstig ongeluk heeft gehad. 'Goed', zei de vader. 'Doet hij iets? Gaat hij naar school? Heeft hij plannen?' 'Hij heeft nu een geweer', zei de moeder opgewekt. 'Een Sniper.' 'Seb? Een sniper?' 'Nee, het geweer.' Zo vangt Billie & Seb aan, de nieuwe roman van Ivo Victoria (1971).

Twee vertalers, Elly Schippers en Jantsje Post, hebben zich gezet aan Het achtste leven (voor Brilka), de grote roman van de in Tbilisi, Georgië geboren Nino Haratischwili, die in 2014 in Duitsland verscheen - de auteur is tweetalig - en daar een paar literaire prijzen in de wacht sleepte. Het familie-epos neemt acht Georgische levens uit zes generaties door, beginnend in 1900, met de legende over het ontstaan van Georgië, 'een land dat nog altijd treurt om zijn gouden tijdperk tussen de tiende en de dertiende eeuw en hoopt op een dag de glans van weleer terug te vinden (ja, progressie betekent in ons land ook altijd regressie).' Telt enkele tientallen pagina's minder dan Kwaadschiks van A.F.Th. van der Heijden; maar met 1.248 bladzijden is de omvang nog altijd respectabel.

Henning Mankell is dood, maar gelukkig hebben we Håkan Nesser nog. De Zweedse schrijver, bekend van zijn Van Veeteren-reeks, levert met De levenden en de doden in Winsford opnieuw een fraai werkstuk af. Maria, een Zweedse vrouw van middelbare leeftijd, strijkt neer in het afgelegen Engelse gehucht Winsford. Daar trekt ze er elke dag op uit, samen met haar hond Castor, voor lange wandelingen door het woeste landschap. Natuurlijk draagt ze een duister geheim met zich mee, waar de lezer allengs, stapje voor stapje, achter komt. Wat gebeurde er bijvoorbeeld dertig jaar terug in Marokko? Mooi opgebouwd, verrassend einde. Veel beter dan Nesser kun je het tegenwoordig echt niet krijgen in de spannende sector.

Ule Hansen is een pseudoniem van een Duits-Amerikaans schrijversduo. Negendoder is hun thrillerdebuut dat in Duitsland al meer dan honderdduizend maal over de toonbank is gegaan. Berlijn. Hoog op een bouwsteiger worden drie lichamen gevonden. De politie vermoedt dat er een seriemoordenaar aan het werk is, en zet de mensenschuwe profiler Emma Carow aan het werk. Carow denkt erg out of the box, ze draagt bovendien zelf ook een trauma uit het verleden met zich mee. De lezer krijgt in dit knap geschreven boek geen moment rust tijdens de jacht op de 'mummiemoordenaar' en leert daarnaast ook nog het nodige bij over de stad Berlijn.

Toen Chocolates for Breakfast van Pamela Moore in september 1956 verscheen, was de Amerikaanse debutante en studente militaire geschiedenis (met de bijvakken Romeins recht en Grieks) nog geen 19 jaar. Op haar 26ste zou ze zelfmoord plegen. Theo Schoenmaker en Gerda Baardman vertaalden de roman als Bonbons als ontbijt, over Courtney Farrell (15) die haar ontmaagding maar net tot haar 16de weet uit te stellen.

Er zijn mensen die Ali - Koning van de wereld een van de beste sportboeken aller tijden noemen. Hoofdredacteur David Remnick van The New Yorker schreef het boek, over de in 2016 overleden bokser Muhammad Ali, in 1998. Deze week, op Ali's 75ste geboortedag, verscheen het boek in een nieuwe uitgave bij Spectrum, nu inclusief de Nederlandse vertaling van het voorwoord dat Salman Rushdie in 2015 schreef. Rushdie beschrijft hoe hij Muhammad Ali in 2000 tegenkwam bij een stomerij. De bokslegende trilde. 'Hoe kon het toch, dacht ik, zoals zovelen van ons hebben gedacht, dat de beste, de snelste, de mooiste die ooit heeft bestaan, zo stom kon zijn om door te vechten, om door te gaan totdat er onherstelbare schade was aangericht? Maar ja, ze gaan allemaal te lang door. Zo is het nou eenmaal. Zelfs de slimsten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234