Zaterdag 20/07/2019

In een notendop

Al enkele jaren voordat Rutger Pontzen een roman schreef die uit slechts één zin bestaat, deed de voormalig Portugese advocate Dulce Maria Cardoso (1964) dat in Violeta en de engelen, dat in 2009 in Nederland verscheen.

De roman die daarna kwam was weer geheel anders, legt Harrie Lemmens uit, die haar derde roman in het Nederlands vertaalde: Keerzijde, waarin de personages rondfladderen als mussen, dicht bij de grond, op jacht naar voedsel. De hoofdstuktitels intrigeren al, zoals 'Waarom worden er gedichten geschreven?' en 'Gedecideerdheid is dikwijls de kunst om op tijd wreed te zijn'.

Dulce Maria Cardoso, Keerzijde, Prominent, 234 p., 19,95 euro.

De nieuwe romantiek van Michaël Vandebril is geen poging om het adagium van de romantiek, die de allerindividueelste expressie van hoogstpersoonlijke gevoelens claimde, nieuw leven in te blazen. Integendeel: in New Romantics krijgen we een aaneenrijging van poses. De dandy, de flaneur, de fantast, de veerman en de dubbelganger treden aan.

Op de achtergrond weerklinken Duran Duran, Bryan Ferry of David Bowie. In New Romantics zie je, als je aandachtig leest, Vandebril superieur glimlachend poseren in zijn spiegelpaleis.

Michaël Vandebril, New Romantics, Polis, 64 p., 19,95 euro.

Het was al van eind de jaren zeventig wachten op een bundel van Patrick Conrad die nog eens een combinatie van poëzie en eigen beelden laat zien. In De Cadillac van Mallarmé krijgen we geen integratie van beide media, maar gedichten en collages. De personages die hij opvoert, kijken kritisch naar het decadente universum van de Pink Poets waarvan zijn poëzie vroeger getuigde, maar tegelijk verlangen ze ernaar. De droom om de fantasie in de werkelijkheid te beleven, wordt hier even werkelijk, zoals Mallarmé nooit een Cadillac aan zijn geliefde kan hebben geschonken, omdat die eenvoudig nog niet bestond.

Patrick Conrad, De Cadillac van Mallarmé, Vrijdag, 65 p., 22,50 euro.

Fontaine Uitgevers speelt met zijn ABC-boekjes geregeld slim en snel in op actuele wetenschappelijke ontwikkelingen, van de ontdekking van het higgsdeeltje en de zwaartekrachtgolven tot nieuwe inzichten in de oerknal. George van Hal van New Scientist tekent voor het jongste deel: Elastisch universum, over de nieuwe ideeën van snaarfysicus Erik Verlinde over zwaartekracht. Heftige kost, waarin de essentie van het universum een elastische soep van informatie is, geen materie. Van Hals geruststellende toon kan nu en dan een forse duizeling bij de lezer niet voorkomen.

George van Hal, Elastisch universum, Fontaine, 96 p., 7,95 euro.

Na Jeanette Winterson, Howard Jacobson en Anne Tyler komt nu ook Margaret Atwoord met een moderne versie van een Shakespeare-stuk. Heksengebroed gaat over de wraak van een theatermaker, die drieste plannen heeft met The Tempest.

Margaret Atwood, Heksengebroed, Nijgh & Van Ditmar, 336 p., 22,50 euro.

Moleculair biologe Janine Vitafiel, gaat naar New York om de marathon te lopen, want ze 'had beweging nodig'. Haar vader beweerde altijd dat sleur een noodzakelijk onderdeel van het leven is. Janine vindt dit een ouderwetse gedachte: 'ze streefde naar een voortdurende ahaahahaahaahaaha; een piek in de vorm van een plateau'. Zo begint De vrouw die, de eerste roman van Simone van Saarloos.

Simone van Saarloos, De vrouw die, Nijgh & Van Ditmar, 304 p.,19,99 euro.

'Over zotte liefde valt veel te zeggen. Maar ook over mannen en vrouwen, dieren en groenten. Daarover heb ik een half leven nagedacht en nog meer geschreven. Mijn dwarse gedachten hierover kunt u lezen in deze pertinenties. Welkom in mijn hoofd.' Zo vat Polly Dewit haar bundel rake bespiegelingen aan over vrouwen en mannen. Scherp, geestig en heerlijk politiek incorrect.

Gerda Dendooven, Pertinenties van Polly Dewit, Polis, 208 p., 19,95 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden