Zondag 13/06/2021

In een notendop

Maurits de Bruijn, actief als copywriter en journalist, schreef met De achterkant van de zon zijn tweede roman, na het goed onthaalde debuut Broer. We volgen Soufjan op een nachtelijke tocht door de woestijn van Marokko, op de achterbank zit zijn moeder met een baby die hij nooit eerder zag. Zijn nieuwe zusje Mariah gaat later op zoek naar haar Nederlandse familie. De Bruijn brengt een verhaal over identiteit, familie en de mogelijkheden van een nieuw begin.
Maurits De Bruijn, De achterkant van de zon, Nieuw Amsterdam, 206 p., 12,99 euro.

Fraai uitgegeven overzichtswerk waarin de Nederlandse architectuur van de 20ste eeuw besproken wordt. De redacteurs van het boek groeperen de architectuur van de vorige eeuw rond vijf begrippen: traditionalisme, expressionisme, rationalisme, functionalisme en postmodernisme. Het boek behelst een uitgebreide documentatie van een twintigtal bouwwerken op basis van het oorspronkelijke planmateriaal.
S. Umberto Barbieri & Leen van Duin, Honderd jaar Nederlandse architectuur, 1901-2000, Tendensen, Hoogtepunten,
Sun, 370 p., 51,50 euro.

'Het leek een van de vele avonden te worden die ik me de volgende dag al niet meer zou herinneren. Tot Oscar thuiskwam, zijn gezicht koel van de vochtige buitenlucht', zo begint Schoppenvrouw, de nieuwe roman van Mensje van Keulen. Al vanaf haar debuut Bleekers Zomer in 1972 verheft Van Keulen alledaagse levens van verliezers tot onalledaagse verhalen. Hier krijgen we het relaas van Paula, die in een reconstructie van Opsporing verzocht haar eigen puberdochter als de dader van een roofoverval meent te herkennen.
Mensje van Keulen, Schoppenvrouw, Atlas Contact, 138 p., 18,99 euro.

Alleen een essayist als Hans Groenewegen kon een zoektocht naar mystiek in de poëzie, van Hadewijch tot Nachoem Wijnberg, zo overtuigend tot een goed einde brengen. Hij was een hartstochtelijke lezer, die met dit postume boek deze overgave ook van ons verdient.
Hans Groenewegen, De lezer van poëzie en mystiek, Historische Uitgeverij, 320 p., 24,50 euro.

Een journalist wordt een gelauwerd schrijver, maar de crises in zijn leven rijgen zich aaneen en het schrijven brengt hem ook al spoedig geen geluk meer: 'Ik was bezig aan mijn vijfde boek, een verhalenbundel. Ik zou er niets van verkopen want ook toen al hielden de mensen niet van verhalenbundels maar van dikke boeken, vooral als ze slecht geschreven waren.' In de korte roman De vergevervan Robert Anker moet schrijver Sander Schwarz maar eens de balans opmaken. In de vorm van memoires wil hij zichzelf leren begrijpen.
Robert Anker, De vergever, Querido, 160 p., 18,99 euro.

Ze zegt geen oorlogsfotograaf te zijn, maar fotojournalist. 'Mijn beelden vertellen een verhaal', aldus Lynsey Addario. Ze begon haar carrière toen 11 september de wereld aan het kantelen bracht en riskeerde haar leven in de heetste conflictzones, van Libië, Afghanistan, Syrië en Irak tot Sierra Leone.We zien mannen langs de frontlinie, vrouwen van de jihad, kinderen in ziekenhuizen, ondervoede vluchtelingen. Ze werkt voor gerenommeerde tijdschriften als National Geographic en Time en ontving de Pulitzer Prize for International Reporting. In dit boek vertelt ze haar verhaal.
Lynsey Addario, Dit is wat ik doe. Fotograferen in tijden van oorlog, De Arbeiderspers, 416 p., 22,99 euro. Vertaling Wim Scherpenisse.

Over de ontstaansgeschiedenis van zijn roman De dood in Rome (1954) kon Wolfgang Koeppen (1906-1996) niet veel zeggen, behalve: 'Ik was in Rome. Daar kreeg ik opeens het idee voor die roman.' Ineens stond de figuur van de oude SS-generaal Gottlieb Judejahn voor hem. 'Daarmee was het boek er al.' Acht dagen na zijn verblijf in Rome begon hij aan de roman, waarin de bij verstek ter dood veroordeelde generaal is herrezen, en na dertien jaar afwezigheid incognito in een grote Mercedes de Italiaanse hoofdstad binnen rijdt. De beul is terug.
Wolfgang Koeppen, De dood in Rome, Cossee, 220 p., 21,90 euro. Vertaling W. Wielek-Berg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234