Woensdag 22/01/2020

in een NOTENDOP

Brussels mobiliteitsschepen en parlementslid Els Ampe (°1979) zet haar eerste stappen richting literatuur. Met Aylans geheim vertelt ze het verhaal van de in Syrië opgegroeide, getormenteerde jongen Aylan. Wanneer hij zijn vader echt leert kennen, zit hij opgescheept met een geheim. Dat voert hem naar de liefde en naar België, waar hij niet blijkt te zijn wat iedereen in hem ziet. Intussen worstelt professor Kram in Brussel met een onderzoek naar dictaturen en democratie. Haar beste vriendin wil haar opmonteren. Beiden kruisen Aylans pad, en zijn op hun beurt niet wie Aylan denkt voor zich te hebben.
Els Ampe,Aylans geheim, Vrijdag, 208 p., 19,95 euro.

Met Astrid Haerens, freelance theater- en schrijfdocent en performer, maakt nog een Brusselse haar romandebuut. In Stadspanters schildert ze het portret van 'mensen die worstelen met identiteit, dromen en dwaalwegen'. Na het plotse overlijden van Amar Moussaoui spoelen zijn dochter Rim, zijn zoon Aadam en hun jeugdvriend Eloïc weer aan in een appartement in het Brusselse woonblok Sans Soucis. Rim is een riizende ster in medialand, haar broer Aadam resideert als ontwikkelingssamenwerker in Kigali en Eloïc is een alleenstaande vader met drie kinderen. Maar de verhalen die Haerens rond deze personages weeft, missen panache en komen stilistisch erg moeizaam uit de verf, met een resem onhandige vergelijkingen.
Astrid Haerens,Stadspanters, Polis, 270 p., 19,99 euro.

Er zijn nu tussen de 10 en 15 miljoen robots op aarde, maar wat ís een robot precies? In Hallo robot geven Bennie Mols en Nieske Vergunst de eenvoudigste definitie: een robot is een machine die kan waarnemen, denken en handelen. Waarnemen doet hij met sensoren, 'denken' met een computer, en handelen kan hij op verschillende manieren. 'Wij zijn niet bang voor robots', schrijven Mols en Vergunst, 'en daarom verwelkomen we in Hallo robot de robot als medemens'.
Bennie Mols & Nieske Vergunst,Hallo robot, Nieuw Amsterdam, 288 p., 19,99 euro.

VRT-journalist en columnist Louis van Dievel profileert zich de laatste jaren als thrillerauteur en volkse chroniqueur in het voetspoor van Erik Vlaminck.
In De laatste ronde volgt hij het spoor van facteur Ludo, die na 42 jaar trouwe dienst zijn laatste werkdag voltooit. Hij blikt terug op de verloren jaren en verbijt de angst voor wat komen moet. Twee piepjonge collega's, Cheyenne en Anissa, rijden mee om de stiel te leren. En dat niet alleen brengt Ludo van slag.
De laatste ronde wordt aangekondigd als een 'snapshot op een knooppunt tussen dromen en falen, begeerte en onlust', opgetekend door een pen met compassie.
Louis van Dievel,De laatste ronde, Vrijdag, 222 p., 19,95 euro.

De poëzie van de Ierse Nobelprijswinnaar William Butler Yeats (1865-1939) blijft aanspreken, misschien net door de politieke bewogenheid enerzijds en door zijn fascinatie voor mystiek, alchemie, astrologie en theosofie anderzijds. Ze beantwoordt aan onze bekommernis om wat er in de wereld gebeurt en aan ons verlangen om aan de wereld te ontsnappen.
Daarom is het goed dat Paul Claes in De spiraal dertien van de beste gedichten van Yeats vertaald heeft. Zo hebben we de Ier weer bij de hand.
William Butler Yeats, De spiraal, Vleugels, Bleiswijk, 44 p., 20,85 euro.

Onze landgenoot Yannick Dangre schrijft intieme poëzie, ook als het over de wereld gaat. Binnen- en buitenwereld raken met elkaar vervlochten in zijn derde bundel Nacht en navel. De zinderende lichamelijkheid in 'Toi, tu t'appelles Lolita' krijgt een tegenstem in 'Moi, je m'appelle', waarin hij de vluchtelingencrisis en het terrorisme oproept door in de huid van François Hollande, maar net zo goed in die van bijvoorbeeld Salah Abdeslam te kruipen.
De dichter vraagt zich verder in de bundel af of zijn poëzie wel een bestaansreden heeft in deze brandende wereld. Nacht en navel bewijst dat het antwoord positief is.
Yannick Dangre, Nacht en navel, De Bezige Bij, 80 p., 17,99 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234